Beef en Steak

Pastrami D-day!

A3N

Pitmaster
Vandaag was dan eindelijk de dag, na bijna drie weken in een zout badje kon de pastrami gegaard worden. 🤩

We gaan eerst even terug in de tijd. Pastrami, nog nooit zelf gemaakt, maar het moest er wel eens van komen. Op een moment kwam het hier weer eens langs en liet ik mij met enorme weerstand gelijk overhalen om er toch echt maar eens werk van te maken. Er kwam een stuk ear van het brisket op mijn pad, deze verdween in de vriezer tot er een geschikt moment qua tijd kwam om de boel in de pekel te leggen. Daar bleek toch nog wel wat tijd overheen te gaan, maar 30 april was het vlees in de pekel. 🥳

IMG_8453.jpeg

Het recept van jet gebruik ik als leidraad. Veel ingrediënten voor de pekel bleek ik al in huis te hebben, het doet me wat denken aan inmaakkruiden. In de zomer groeien er veel komkommer en courgettes in onze tuin welke dat lot ondergaan. Aan de pekel heb ik nog wat dingen toegevoegd welke ik tegen kwam in de tuin en het keukenkastje. Laten we zeggen dat ik wat meer Italiaanse kruiden heb toegevoegd. Heb het uit de losse pols gedaan.

Na net geen drie weken ging het vlees dus uit de pekel. Ik heb tussendoor verzaakt om foto’s te maken, maar hieronder een plaatje voor de sfeer. In de schuur een rookoventje gevonden waar het vlees mooi in past.

IMG_8601.jpeg

Ontzouten in een waterbad doe ik niet aan. Ik pekel elke week spek en daarbij doe ik dat ook niet. Zonde van de smaken naar mijn idee. Ik spoel het vlees goed af, dat is naar mijn ervaring voldoende. De rub gaat erop, hier gaat “gewoon” weer zout bij, wel aanzienlijk minder dan normaal. Het zout haalt de smaken in de kruidenkorst omhoog en zorgt door vocht te onttrekken dat de kruidenkorst beter blijft staan. Het vlees gaat losjes afgedekt overnacht in de koeling.

De rub zit naar alle eerlijkheid niet helemaal naar mijn zin op het vlees. Ik wilde hem grof houden, maar los van het mosterdzaad is het net niet helemaal daar waar ik het vandaag wil, maar we moeten het er maar mee doen. De volgorde waarin ik de ingrediënten in de vijzel deed was niet de juiste. Beetje matig, zou beter moeten weten. 😒

Op de bbq gaat het dan. Ik doe er ook een varkensnek bij voor pp, de bbq staat voorlopig toch aan. Kunnen ze beiden mooi wat hickory ontvangen 🙂.

IMG_8608.jpeg

Dat is ook weer een doos brandstof leeg. Het feit dat er veel kleine stukken onderin zijn en ik verder geen nieuwe heb is niet ideaal, maar de KJ blijkt niet teveel aandacht nodig te hebben om de temperatuur strak te houden.

IMG_8611.jpeg

Vijf uur latér 🕠, het begint ergens op de lijken. In het skillet BBQ-saus in de maak voor door de pp.

IMG_8614.jpeg

Na zes uur de boel ingepakt. De kern was op dat moment 88c, het vlees was al bijna daar. Bij 91 mocht ie er af en nog even een uurtje losjes onder folie chillen 😎. Het vlees ruikt echt super lekker 😮.

IMG_8619.jpeg

Dan tijd om een stukje te snijden. Lekker kleurtje en sappig.

IMG_8620.jpeg

IMG_8625.jpeg

Oja, het is ook nog eens aardig binnen te houden 😛. Ik had verwacht dat het langer nodig zou hebben en de raad van commissarissen had besloten dat er vanavond hamburgers op het menu stonden. Gelijk maar een paar overdreven dikke plakken pastrami erop. Samen met wat cheddar, Kewpie en de ingelegde komkommer uit eigen tuin. Wat sla groeit er ook nog. Daar heb je het dan, ergens onder die sloot cheddar tenminste, hamburger met daarop de pastrami.

IMG_8629.jpeg

Ik heb verder nog geen concrete plannen met de rest, maar het komt wel op 😉. Weer bedankt voor het lezen en natuurlijk in het bijzonder dank voor de documentatie @Jet

Terug
Bovenaan Onderaan