BasBQ
Beef en Steak

Pastrami ala Jet en Katz's------hulp gevraagd met fenomeen

 
 
 

Poetsertje

Pitmaster
Berichten
502
Beste medelezers,

Even een vraag als het mag.

Ik volg keurig het recept en methode volgens de "jet" methode

Ik heb na 17 dagen een beetje een gelei achtige substantie onder in mijn bak.
Het vlees voelt ook wat glibberig.

Helaas heb ik de afgelopen week niet kunnen keren of roeren.
Maar het staat keurig onder en in een koelkast van 3 graden koud.

Alles ruikt prima en ziet er goed uit.
Nou wordt ik daar toch wat onzeker van....... :(
Kan het zijn dat er iets van de vetlaag opgelost is?
Ik wil niet dat we er ziek van worden natuurlijk.

Vandaag ontzouten (uurtje) en dan twee dagen in de kruiden en het vacuum.

Wat is jullie mening?
 
Ik ga er altijd vanuit dat als mijn ogen en mijn neus geen alarm slaan dan is het goed. De gelei achtige substantie durf ik geen uitspraak over te doen. Wellicht iemand die vaker pastrami gemaakt heeft, die hier iets over kan zeggen.
 
Citaat uit het gedeelte pekelen met Colorozo.

Na een weekje pekelen in de cure (pekel) in de koelkast kan het vlees er een beetje grauw uitzien aan de buitenkant maar is wel roze aan de binnenkant.
Dat komt omdat Zuurstof het oppervlak heeft be?nvloed, terwijl Nitriet aan de binnenkant met de myoglobine heeft gereageerd.
Sommige delen vet kunnen gelatineachtig worden, vooral op Ham, Het water kan een beetje roze gekleurd zijn door de myoglobine die uit het vlees is getrokken of gekleurd zijn door gebruikte ingredi?nten zoals bruine suiker, maar het moet transparant blijven en niet troebel, stukjes vet kunnen losgekomen zijn van het vlees en in de vloeistof drijven dat is prima maar drijvend schimmel is een slecht teken.
Belletjes/bubbels, zijn zeker een slecht teken en betekent dat er iets leeft in je pekel, het moet altijd fris ruiken, misschien een beetje ziltig maar nooit funky (raar,vreemd).


Als ik bovenstaande teruglees zou ik me minder zorgen maken maar ik heb het stuk vlees niet hier het om te beoordelen dus geldt altijd:

ALS JE TWIJFELT, GOOI HET WEG!!

Het vlees wordt overigens hier ook wat glibberig in de brine.
 
Dank je Ewald, nu ben ik geruster. Er leeft niets, alles helder qua kleur en structuur en het ruikt zalig. Ik heb net ook gelezen dat bruine suiker dat effect het meest kan veroorzaken.
Ik durf het wel aan.

Weggooien bij twijfel doe ik zeker

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 
....maar ik zou dus niet twijfelen...
 
Ook hier was de pastrami een beetje glibberig.
Maar het stonk niet, geen drijvende schimmel en als ik het in mijn handen Had voelde het goed.
Vervolgens lekker op de smoker gegooid en daarna met niemand gedeeld  :( B-)
I'm still alive and kicking
 
Ik zit hier op 10 dagen pekelen en er zit gewoon echt een dikke laag slijm op het vlees, kan er echt draden mee trekken. Ruikt prima verder maar bevalt me toch niet echt helemaal.
 
Hoe is de pastrami uiteindelijk geworden, komt er nog een fotoverslag :-?
 
Sorry Jet, ik zal het eerdaags even opschrijven.
Op dit moment is het druk op het werk en ben ik gestart met verbouwen, dus het is er een beetje bij ingeschoten.

Goede nieuws is wel dat we het overleefd hebben en dat het zalig was.
 
=))
Poetsertje zei:
Sorry Jet, ik zal het eerdaags even opschrijven.
Op dit moment is het druk op het werk en ben ik gestart met verbouwen, dus het is er een beetje bij ingeschoten.

Goede nieuws is wel dat we het overleefd hebben en dat het zalig was.


Overleefd :-/?, is het maken en eten van Pastrami dan zo'n groot risico?  :-/  :D  =))
 
Poetsertje zei:
Sorry Jet, ik zal het eerdaags even opschrijven.
Op dit moment is het druk op het werk en ben ik gestart met verbouwen, dus het is er een beetje bij ingeschoten.

Goede nieuws is wel dat we het overleefd hebben en dat het zalig was.

Rustig aan Poetser, alles op zijn tijd, maar wel fijn en leuk om te lezen dat de pastrami gelukt is en dat je/jullie het lekker vonden ;) we zien je verslag wel verschijnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan