BasBQ
Beef en Steak

Pallet ombouwen naar tafel voor Weber

 
 
 

WillemHvdW

Kooltjesharker
Berichten
177
Zoals de meeste Nederlanders is ook deze jongen nog al eens zuinig en soms wil zich dat ook nog wel eens uitbetalen. Nu had ik op het werk een mooie houtenpallet gescoord van 2m bij 1.20m en iets zei mij dat ik hier wel iets moois van kon fabriceren. Toen ik ook nog eens tegels over had van de verbouwing in de beging begon mijn  idee nog meer vorm aan te nemen. Inmiddels is de pallet op maat gezaagd en is dit de huidige situatie waarbij er nog 2 opties mogelijk zijn:

DSC_0307_zpsed5606a0.jpg


of

DSC_0306_zps6437105e.jpg


Het gaat mij hierbij nietin eerste instantie niet om het mooie maar om het praktische. Voor welke variant zouden jullie gaan?

Ik ben van plan de tegels in te frezen en de weber aan de handvaten vast te maken aan de tafel zodat het onderstel op zolder gelegd kan worden.

Wordt in ieder geval vervolgd. Nu maar eerst eens aan de poten beginnen  :p
 
Ik begrijp jou lastige keuze.
Op oogpunt van praktischheid zou ik de onderste foto kiezen. Je hebt een mooie werkvlak waar je met gemak je vlees aan kunt snijden terwijl allerlei voorwerpen op staan.
De middelste foto is wel mooier, maar minder praktisch het staat al gauw vol.
 
Ik ga voor de optie met de bbq aan de zijkant, kan je er makkelijk met z'n twee?n aan werken.

Het opgangen van de bbq aan de handvaaten zou ik niet doen, de kans dat de handvaten op den duur verbuigen of afbreken (ook bij een weber ;) ) acht ik zeer re?el.

Je kan de poten ook vervangen door afgekorte 'bezemstelen' die op een plank rusten, dit is ook stabieler, daaronder kan je dan nog wat bergruimte maken.
 
Net als alle anderen zou ik hem inderdaad ook aan de zijkant plaatsen.
Ik heb wel vaker DIY topics op het forum gezien waarin mensen een tafel maakte en de bbq lieten steunen op de handvatten.
Dat zou wel mooier en handiger zijn, denk ik.
Misschien handig aan een van hun te vragen hoe dat houdt.
 
Mijn mening is ook aan de zijkant.
De reden daarvoor is puur dat je je deksel snel weg moet kunnen leggen.
Veel succes met de bouw!!
 
De weber aan de zijkant,  en ik volg dit verder :D
 
Ook ik zou zeggen de weber aan de zijkant.
Vooral om de deksel daar dan dichtbij aan een haak o.i.d te kunnen hangen (daar ben ik ook al een ander draadje over aan het volgen haha)

Maar ik zou niet de tegels gaan in-frezen m.b.t vocht dat op den duur in het (kopse) hout trekt.
Gewoon 4 rubbertjes ofzo per tegel eronder plakken.
En misschien nog beter na iedere sessie de tegels er vanaf halen (onder het blad leggen o.i.d) tegen verwering e.d.

Nu heeft dat hout al een soort klein laagje gevormd aan de buitenkant tegen de weersomstandigheden maar als je gaat frezen dan is dat weg.

Ik denk dat ik nog een klein jaartje alle idee?n hier bekijk en er dan mijn voordeel uit doe haha :D
Telkens komen er meer versies en betere idee?n plus tips.
 
Inmiddels zijn we al weer een heel eind opgeschoten de afgelopen dagen. Poten staan er onder en het blad is aangepast voor de Weber.

DSC_0311_zps2uhdc4x1.jpg


DSC_0310_zpsydcb8kdy.jpg


DSC_0309_zpsne0ykklq.jpg


Morgen op zoek naar een beits en nadat alles geschuurd is gehele tafel bewerken. Ik ga toch voor de optie om de tegels in te frezen zodat ik niet met de opstaande randen blijf zitten.

Enige waar ik nu tegen aanloop is dat ik de hoes niet meer om de Weber kan doen. Iemand misschien een oplossing? Ik kan de uitsparing natuurlijk een stuk groter maken maar dat doe ik natuurlijk zo min mogelijk. Op dit moment zit er gemiddeld 1 cm ruimte rondom de Weber tov de tafel.
 
Die tegels zou ik er weer afhalen. Ik heb een stuk natuursteen in mijn tafel ingebouwd maar daar heb ik achteraf spijt van. Ja het staat mooi, maar in de winter is dat onwijs koud en alles wat je er op zet koelt meteen heel erg af. In een volgend blad laat ik het ook als eerste weg!
 
Mooie vorderingen, zo kun je iig je weber er compleet weer uit halen.

Je kunt een hoes ook zelf maken, kun je het gelijk voor de hele tafel doen. Dan wel even denken aan de ventilatie.
 
Ga denk ik inderdaad voor een zelfgemaakte hoes van waterdichte stof. Zal het mooiste resultaat geven denk ik.

Wat zou ik als alternatief voor de tegels kunnen pakken? Kan natuurlijk op zoek gaan naar een paar mooie stukken beuken hout en daar een zelfgemaakte snijplank van maken.
 
Geen idee,....weet niet waar je tegels van gemaakt zijn.

Ga zelf met mijn nieuwe tafel juist wel voor een granieten blad. Omdat ik het mooi vind en fijn, heb er zelfs mijn Weber voor laten varen, want die wilde ik erin hebben. Heb verder al grote snijplanken van de IKEA gehaald om die erop te leggen. Kortom ik vind het juist wel mooi en zou ze infrezen. :)
 
Ik vind de tegels ook mooi staan. Toch vind ik Dennis zijn input wel weer waardevol, daar had ik nog niet over nagedacht. Ik denk dat in mijn geval toch het esthetische gaat winnen (in dit geval, meestal namelijk niet).
 
Ik gebruik nu de grote rvs onderzetters van Ikea, van die rekken. Dan heb je niet veel contact met een koud oppervlak in de winter.

Ik vind dat stuk natuursteen ook mooi staan, maar het is zodra het kouder wordt waardeloos. Ik wil mijn eten warm hebben en dan wint hoe het praktische hier hoor ;)
 
noskos zei:
Ik gebruik nu de grote rvs onderzetters van Ikea, van die rekken. Dan heb je niet veel contact met een koud oppervlak in de winter.

Ik vind dat stuk natuursteen ook mooi staan, maar het is zodra het kouder wordt waardeloos. Ik wil mijn eten warm hebben en dan wint hoe het praktische hier hoor ;)

Ik gebruik sowieso altijd gelijk dik genoeg materiaal (meestal een dikke houten snijplank) waar alles opgaat en dan gaat het gelijk richting de eettafel. Neem aan dat je op zijn minst een bord gebruikt waar je je eten op legt. Hoe lang laat je dan je bord nog op het blad staan voordat je weer naar binnen gaat?
Hoe langer ik over nadenk hoe minder ik me kan voorstellen dat het een groot verschil is t.o.v. een ander materiaal. Zeker niet aangezien de lucht eromheen al ijskoud is.
 
Steen koelt veel meer af dan hout.
Maak ook wel eens wat met chocolade en gebruik dan een marmeren steen om het goed af te laten koelen, met hout werkt dat niet
 
Ben ik ook zeker met je eens, maar ben van mening dat het in dit geval niet heel veel verschil maakt.

Mede omdat de omstandigheden heel anders zijn die ook een grote rol spelen.
Je bord laat je niet lang staan. De lucht speelt een grote rol bij het afkoelen.
Als het idd om een bord (dat op zijn beurt ook snel geleid) gaat dan zal die met de lucht ook snel afkoelen. Dan nog naar binnen en buiten lopen.

Kortom denk echt dat het in deze situatie verwaarloosbaar is.
Mocht ik eraan denken dan wil ik het aankomende winter weleens testen. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan