BasBQ
Beef en Steak

Paling (liggend) roken op The Bastard

JdV

Tondelzoeker
Berichten
5
hRqXCzKuRE6wtfdY9U02aQ.jpg


Gerookte Paling, liggend op het BBQ rooster:

Ingrediënten:

  • 7 palingen (800 gram)
  • 5 liter water
  • 300 gram zout
  • 1 blokje Eikenhout, vuist grootte
  • 1 blokje Beukenhout, vuist grootte
Pekelen:
Los voor het pekelbad het zout op in het water en laat hier de palingen 12 uur in pekelen.

Bereiding, het roken:
Vandaag eens geprobeerd paling (liggend) te roken op de Bastard. Temperatuur heel langzaam laten oplopen tot maximaal 95 graden. Bij een kerntemperatuur van ca. 45 graden begonnen met roken met een paar chunks van eiken en beuken. Resultaat na 4 uur valt helemaal niet tegen.

nXrpHznrTaezPJ2sBPazqg.jpg

Avond ervoor palingen in de pekel. Op 5 liter water 300g keukenzout gebruikt.

+KzSDBStS9u%DQvT2FeaDA.jpg

Begonnen met weinig houtskool aan een kant van het mandje en steeds wat bijgevuld.

KlHv8NFqTYOLWLAU1uDwUA.jpg

Op lage temperatuur de paling laten drogen tot kerntemperatuur ca. 45 graden.

tGHurgP5Rb6tc51SHzPZKA.jpg

Daarna temperatuur opgevoerd tot max 95 graden en gerookt met eiken en beuk.

hRqXCzKuRE6wtfdY9U02aQ.jpg


Bij kerntemperatuur 73 graden van de BBQ af en nog half uurtje in bakpapier en onder handdoek nagaren. (Zorg dat ze elkaar niet raken want ze plakken dan nog aan elkaar).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er lekker uit!
 
Heel mooi gedaan kan ze hier bijna ruiken :D , hoe lang ± waren deze palingen?
 
Heel mooi gedaan kan ze hier bijna ruiken :D , hoe lang ± waren deze palingen?

Tussen ca. 38 en 45 cm. Ze waren gemiddeld iets meer dan 100 g per stuk (rauw) maar ze verschilden nogal. Daarom zo af en toe van plaats gewisseld op het rooster want kerntemperatuurverschil was soms wel graad of zes.
 
Mooi! Kan ze bijna ruiken...

Groeten van Robert
 
Heerlijk. Stond ook op mijn lijstje voor in de vakantie, maar niet gelukt.
Ziet er goed uit hoor. Lekker hoor
 
Tussen ca. 38 en 45 cm. Ze waren gemiddeld iets meer dan 100 g per stuk (rauw) maar ze verschilden nogal. Daarom zo af en toe van plaats gewisseld op het rooster want kerntemperatuurverschil was soms wel graad of zes.
heel goed gelukt ga het snel ook eens proberen dank voor de tip.
 
Erg mooi, ik heb hem even wat aangepast aan de forumregels, echter heb ik nog een paar vragen.
  • Hoelang in uren heb je de paling laten pekelen?
  • hoeveel rookhout heb je gebruikt? (hoeveelheid blokjes eik en hoeveelheid blokjes beuk en de grootte, bijvoorbeeld vuistgroot of+/- 5x5 cm)
  • Hoeveel paling had je aantal en gewicht, ik tel 7 stuks maar had je ook het gewicht erbij?
Mocht je zelf nog opmerkingen hebben, dan lezen wij dat graag;)
 
Erg mooi, ik heb hem even wat aangepast aan de forumregels, echter heb ik nog een paar vragen.
  • Hoelang in uren heb je de paling laten pekelen?
  • hoeveel rookhout heb je gebruikt? (hoeveelheid blokjes eik en hoeveelheid blokjes beuk en de grootte, bijvoorbeeld vuistgroot of+/- 5x5 cm)
  • Hoeveel paling had je aantal en gewicht, ik tel 7 stuks maar had je ook het gewicht erbij?
Mocht je zelf nog opmerkingen hebben, dan lezen wij dat graag;)

Het waren inderdaad 7 IJsselmeerpalingen (gekocht in Harderwijk) van bij elkaar ca. 800g. Veel meer passen er niet op het rooster (Bastard Large). Qua grootte/dikte verschilden ze wel wat.
Ongeveer 12 uur in een grote soeppan gepekeld (300g keukenzout in 5 liter water).
Er is eiken en beuken rookhout opgegaan, beiden ongeveer vuistgroot.
 
Ik rook de paling op dezelfde manier. Links en recht met wat kleine verschillen.
Zelf ben ik geen fan van gerookte paling maar ik vind het wel een super mooi cadeau om weg te geven.
Ik kan eventueel een linkje plaatsen met mijn werkwijze. Laat maar even weten.
 
Ik rook de paling op dezelfde manier. Links en recht met wat kleine verschillen.
Zelf ben ik geen fan van gerookte paling maar ik vind het wel een super mooi cadeau om weg te geven.
Ik kan eventueel een linkje plaatsen met mijn werkwijze. Laat maar even weten.
Doe maar, altijd leuk om te weten hoe iets gerookt wordt.
 
Doe maar, altijd leuk om te weten hoe iets gerookt wordt.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dank je wel.
 
Gerookte paling 🥰Heerlijk!
Jammer dat het zo duur is. Is het door ze zelf te roken wel een beetje betaalbaar?Moet ik dan toch ook eens proberen.
Bedankt voor deze post!
 
Terug
Bovenaan Onderaan