Zo groot als Spanje is, zoveel manieren zijn er waarschijnlijk om Paella te maken, met evenzovele ingredi?nten. Maar als ik aan het kamperen ben en ik ben mijn paellapan weer eens vergeten, dan is daar altijd nog de gezellige gietijzeren DO.
Ik gebruik voor mijn paella altijd Arboriorijst, tegenwoordig vrijwel overal te koop, al staat er soms 'risottorijst' op.
Ik ga er even vanuit dat men de DO weet te gebruiken en beschrijf hier alleen de bereiding.
Ingredi?nten voor een mannetje of zes, in een 6qt DO:
1 kg arborio
Olijfolie
1 tl gerookte paprika poeder
2 middelgrote pruimtomaten, in blokjes.
1 grote ui, gesnipperd
1 hele knoflook, gesnipperd
1 Spaanse peper, gesnipperd.
2 kleine blikjes doperwten met mais.
1 el zoete paprika poeder
Ca 8 draadjes saffraan
1 courgette, in kleine blokjes
800 gram zeevruchten (ik hou van goed gevulde paella...)
12 gamba's of langoustines
Blokjes visbouillon, ca 4 blokjes.
Zout
Veel Spaanse gerechten beginnen met de 'sofrito', zo ook deze. Bak de ui, de tomaat, beide paprikapoeders en de peper, aan in een lekkere scheut olijfolie.
Voeg nu de rijst en de saffraan toe (handig om dit met een kopje te doen, want je hebt straks 3 kopjes water per kopje rijst nodig), eventueel met nog wat extra olie, en laat de rijst meebakken tot hij doorschijnend wordt.
Voeg het water (3 kopjes per kopje rijst dus. Mag ook 2/3 water en1/3 witte wijn zijn!) en de visbouillon toe en doe de rest van de ingredi?nten erbij, behalve de gamba's. Roer de hele meuk lekker door elkaar.
Als het begint te koken even proeven om te bepalen of er meer visbouillon of zout bij moet. Pas op met zout, want de bouillonblokjes bevatten vaak al genoeg en het is snel te zout.
Je hebt nu een soort soep:
Deksel erop en lekker laten koken. Liefst meer hitte via de deksel dan van onderen, anders bakt het snel aan.
Na een minuut of 10 pruttelen, kunnen de gamba's erop.
En dan is het een kwestie van wachten tot de hele bende gaar is:
En dan kan het grote genieten beginnen!
Uiteraard lekker met wat stokbrood en (bij ons meestal een aantal) witte wijntjes
Eet u smakelijk!
Ik gebruik voor mijn paella altijd Arboriorijst, tegenwoordig vrijwel overal te koop, al staat er soms 'risottorijst' op.
Ik ga er even vanuit dat men de DO weet te gebruiken en beschrijf hier alleen de bereiding.
Ingredi?nten voor een mannetje of zes, in een 6qt DO:
1 kg arborio
Olijfolie
1 tl gerookte paprika poeder
2 middelgrote pruimtomaten, in blokjes.
1 grote ui, gesnipperd
1 hele knoflook, gesnipperd
1 Spaanse peper, gesnipperd.
2 kleine blikjes doperwten met mais.
1 el zoete paprika poeder
Ca 8 draadjes saffraan
1 courgette, in kleine blokjes
800 gram zeevruchten (ik hou van goed gevulde paella...)
12 gamba's of langoustines
Blokjes visbouillon, ca 4 blokjes.
Zout
Veel Spaanse gerechten beginnen met de 'sofrito', zo ook deze. Bak de ui, de tomaat, beide paprikapoeders en de peper, aan in een lekkere scheut olijfolie.
Voeg nu de rijst en de saffraan toe (handig om dit met een kopje te doen, want je hebt straks 3 kopjes water per kopje rijst nodig), eventueel met nog wat extra olie, en laat de rijst meebakken tot hij doorschijnend wordt.
Voeg het water (3 kopjes per kopje rijst dus. Mag ook 2/3 water en1/3 witte wijn zijn!) en de visbouillon toe en doe de rest van de ingredi?nten erbij, behalve de gamba's. Roer de hele meuk lekker door elkaar.
Als het begint te koken even proeven om te bepalen of er meer visbouillon of zout bij moet. Pas op met zout, want de bouillonblokjes bevatten vaak al genoeg en het is snel te zout.
Je hebt nu een soort soep:

Deksel erop en lekker laten koken. Liefst meer hitte via de deksel dan van onderen, anders bakt het snel aan.
Na een minuut of 10 pruttelen, kunnen de gamba's erop.

En dan is het een kwestie van wachten tot de hele bende gaar is:

En dan kan het grote genieten beginnen!

Uiteraard lekker met wat stokbrood en (bij ons meestal een aantal) witte wijntjes

Eet u smakelijk!