BasBQ
Beef en Steak

Paas brisket

 
 
 
 

LuMbErJaCk

Kooltjesharker
Berichten
154
Bij de Sligro afgelopen donderdag een whole packer brisket besteld, want die rundsticker moet er nu eindelijk ook maar eens komen :p
Ze zeiden dat ik iets van +4 kilo kon verwachten en dat is gelukt hoor; 5736 gram...
Na het trimmen heb ik bijna 2 kilo afgesneden en blijft er dus 3750 gram brisket over die we morgenavond, willen gaan eten.
De bereiding doe ik op de Kamado Joe Classic 3 met de SloRoller erin en op zo'n 110 graden.
Dat moet lukken met behulp van de Fireboard drive, alleen twijfel ik wanneer ik het best kan beginnen om dit morgen rond 18:00 uur op tafel te zetten.
Dus als iemand me daarbij kan helpen heel graag.
Wordt vervolgd...







 
Laatst bewerkt:
Gevoelsmatig lijkt me 2 kg erg veel. Hangt natuurlijk af van het stuk. Zit inderdaad wel een dikke fatcap op. Niet weggooien hè! Iets anders van maken, hier laatst heerlijk brisket burgers van restvlees... succes!
 
Mooi stuk vlees, als je morgenochtend om 8 uur het vlees erop legt en het uiterlijk om 2 uur goed inpakt in aluminiumfolie dan komt het vast goed.
ga je hem ook injecteren?
 
@Bram1981 afval ligt al in de groene bak...
Ik zag wel iets van die hele hap uitkoken totdat je frituurvet ervan overhoudt, maar wat moet ik daar dan weer mee? Dat zag ik niet zitten en de vriezer zit al vrij vol, dus als iemand een heel goed idee heeft dan misschien bij een volgende keer.

@Frits Ja ik ga hem ook injecteren met Ewalds injectie en inpakken met butcherpaper. Ik heb ergens opgepikt dat je ongeveer 5 kwartier moet rekenen voor 450 gram; 3750/450= 8,3 uur, dus met jouw suggestie kan hij om 16:00 uur eraf. (y)
Dan nog twee uurtjes rusten in de koelbox, ben heel benieuwd wat het wordt.
Ik heb het 1x eerder gegeten bij Jort Althuizen's Black Smoke restaurant in Rotterdam en dat was erg lekker.

Ewald's injectie:
Code:
Ewalds injectie

1 zakje jus met uitjes van Knorr
1 zakje jus met uitjes van Maggi
100 ml Madeira of Port (ik heb geen madeira in huis)
boter volgens de verpakking

De Rub ook gemaakt inmiddels:

Code:
Coffee rub

• 2 el gemalen koffie
• 2 el zout
• 2 el paprika poeder
• 1 el chili poeder
• 1 el bruine suiker
• 1 tl oregano
• 1 tl knoflook poeder
• 1 tl uienpoeder
• 1 tl zwarte peper
• 1/2 tl cacao poeder
• 1/2 tl koriander

 
Laatst bewerkt:
2 kg er afgesneden jammer is dat altijd he 30 euro wat zo word weggegooid.
Wel mooi stuk vlees succes morgen

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
 
Volgende keer de restjes vlees trimmen van het vet, beetje vet 25/75 of 30/70 over houden en dan door de gehaktmolen voor fantastisch burger vlees...
 
Dat inpakken in Butcher paper raad ik je niet aan. Ten eerste er ontsnapt best wat vocht, vocht dat je brisket best goed kan gebruiken. Je hebt niet het dik gemarmerde vlees van Aaron Franklin. Zou dus gewoon dubbel aluminiumfolie gebruiken om het beste resultaat te krijgen. Dat strak inpakken met butcherpaper is ook niet echt eenvoudig.
 
En we zijn onderweg, om 7 uur de Joe aangestoken.
Voor de liefhebbert, het temperatuurverloop kan je hier live volgen: https://share.fireboard.io/92DBAC

@Frits dank voor de tip, dan doe ik aluminumfolie straks ipv butcherpaper.

@Bram1981 de afsnijsels (is dat nederlands?) was echt heul veul vet en zeer weinig vlees. Maar ik had natuurlijk wel wat kunnen bewaren om door mager rundergehakt te doen om burgers van te maken. Volgende keer maar dan.


 
Hoe staat het er daar voor?? Mooi stukkie hoor! Ik hoefde maar weinig te trimmen, maar die fatcap is bij jou beduidend dikker! Vanmorgen om 0600 erop hier, hoe staat het daar met de planning?

Zie net je tussenstand! Ik heb mijne in temperatuur toch iets teruggeschroefd. Hij is nog een dikke 5.5kg, dus zal wel iets langer duren, maar we hebben de tijd!
Plan hier is hopelijk om 1500-1600 eraf en dan 2uurtjes rusten.


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
gaat helemaal goed komen
benieuwd hoe het helemaal gaat verlopen
ga dit ff volgen
 
hoe staat het daar met de planning?
Gaat goed, net voor de tweede keer gesprayed met 50/50 appelazijn en water. Het ruikt fantastisch in ieder geval en de kleur ziet er prima uit volgens mij.

 
Lekker project
En geduld houden terwijl het zo lekker ruikt 😉
 
Ben benieuwd. Ik dacht dat een whole packer veeeel langer moest. Had al eens 14 en 17u gelezen.
 
Wij zijn in afwachting.....😋

Zonde dar je zoveel hebt moeten trimmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan