Beef en Steak

Oversmoked

Ik koop mijn Marabu bij de welkoop.
Is nu ook bijna op.
Ik ga de accasia eens proberen.
Bestel je die gewoon online Peter?
Ik stook voor 50%houtskool van de Welkoop.zowel de marabu als de xl.
Verder koop ik links en rechts houtskool oponline of in de bbq zaak.

De margrietschijf is de rem.
Onderste luchtschuif is de gas.
Onderste schuif gebruik ik voor de groffe instellingen de bovenste voor het fijnregelen eenmaal in de buurt van de gewenste temperatuur.
Na een tijdje experimenteren weet je ongeveer welke stand onderste schuif je nodig hebt.
Dan alleen nog bijstellen met de bovenste.
Hey Geest😁,
Temperatuur regelen op mijn kamado vind ik geen probleem, maar het gaat mij alleen maar om hoe de schijven het beste moeten staan dat er een goede luchtcirculatie is zodat ik de volgende keer niet weer mijn gerecht laat oversmoken.
Heb dit hieronder ook nog ter info gekregen.

1000026053.jpg

1000026053.jpg

Quebracho komt uit zuid amerika, de manier van BBQ-en daar is met open BBQ's, asade kruizen, matrassen etc. Maar in ieder geval open, direct grillen dus. Zij grillen ook L&S maar dan ligt het vlees heel hoog boven het houtskool, neem als voorbeeld een parilla gril met het typerende in hoogte verstelbare rooster, meesters zijn het daar.
Dan maakt het niet veel uit als je houtskool wat stinkt. Zeker niet als je het geduld hebt als wat ze daar hebben, alles rustig aan dan heeft het houtskool sowieso het meeste van zijn nare luchtjes verloren. Dan is het ook prettig dat je houtskool knoert hard is zodat het lang gloeit.
Quebracho vind ik daarom minder geschikt voor dichte BBQ's soms lijkt net of je telefoonpalen of treinspoor bielzen aan het verbranden bent.
Overigens heb ik met het merk Best Charcoal ook prettige ervaring, dat is europees houtskool van eik,berk,els,beuk etc.
Niet dat de houtsoort me wat uitmaakt maar het brandt/gloeit rustig en geurloos dat loofhout houtskool.
👍 Bedankt voor je bericht en alle info.

Alles wat hier aan tips staat klopt, maar toch, als je de margrietschijf topvent boven bijna dicht zet dan verstikt de boel en krijg je minder schone en minder lekkere rook. Dus onder bijna knijpen maar boven altijd een tikkie open laten. Dan houdt je een mooie luchtstroom.

Alles wat hier aan tips staat klopt, maar toch, als je de margrietschijf topvent boven bijna dicht zet dan verstikt de boel en krijg je minder schone en minder lekkere rook. Dus onder bijna knijpen maar boven altijd een tikkie open laten. Dan houdt je een mooie luchtstroom.
Ja idd, dat lijkt mij ook.
Het moet er wel goed door kunnen stromen.
Teveel knijpen bovenin lijkt mij ook niet goed.

Hey Geest😁,
Temperatuur regelen op mijn kamado vind ik geen probleem, maar het gaat mij alleen maar om hoe de schijven het beste moeten staan dat er een goede luchtcirculatie is zodat ik de volgende keer niet weer mijn gerecht laat oversmoken.
Heb dit hieronder ook nog ter info gekregen.

Bekijk bijlage 77185

Bekijk bijlage 77186
Zo zie je maar dat je niet blindelings op AI moet afgaan, Margrietschijf open warmteverlies, wat een bullshit.......
Margrietschijf open is meer luchtstroom is meer zuurstof is meer warmte.

Zo zie je maar dat je niet blindelings op AI moet afgaan, Margrietschijf open warmteverlies, wat een bullshit.......
Margrietschijf open is meer luchtstroom is meer zuurstof is meer warmte.
Tja, klopt idd, vondt het ook al niet kloppen.
Zal AI wel even een berichtje doen 😂

Terug
Bovenaan Onderaan