Beef en Steak

Oversmoked

Johnny5

Tondelzoeker
Hallo allemaal,

Ik
heet Johnny ben nieuw op deze forum en hou nogal graag van bbq,en😀.
Heb zins vorig jaar een kamado compact aangeschaft, een Inferno van de Hornbach op aanraden van een collega van mij.
Laten we eerst maar eens goedkoop beginnen.
Nu heb ik een paar gerechten die ik gerookt heb, moinkballs/spareribs/beenhammetje.
En vondt ze allemaal OVERSMOKED! Bah🤮.
Nu vraag ik mij af wat ik verkeerd doe.
Alle gerechten rond de 120 gr niet hoger.
Moet ik de margrietschijf nou meer knijpen en de luchtschijf wat meer open bij het roken? Ik had de luchtschijf op ongeveer 2 gaatjes en de margrietschijf wat meer open.
Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen want het toch wel elke keer zonde!

Hallo Johnny, welkom.

Mijn eerste vraag is welke houtskool gebruik je? Je hebt verschillende soorten houtskool met allemaal hun eigen eigenschappen. De een is zacht en de ander is weer erg hard. De een is heel neutraal van smaak en de ander geeft een flinke rooksmaak af. Een goede neutrale soort is bijvoorbeeld van Dammers. Eigenlijk geef je rooksmaak mee aan je vlees door rookhout toe te voegen. Hierin heb je ook verschillende soorten (van een subtiele rooksmaak tot heel aanwezig).

Als je te weinig lucht circulatie hebt kan door de vuile rook de rook wel minder prettig smaken, maar met de margrietschijf open zal dat niet snel gebeuren.

Met een neutrale houtskool kan je zelfs taart bakken op je BBQ zonder dat deze (of amper) naar rook smaakt.

Welkom Johnny, veel plezier en inspiratie hier!

Welkom Johnny, op dit forum vindt je meestal wel de antwoorden op je vragen

Van harte welkom hier.

Door de experts zal jouw vraag zeker beantwoord worden.

Johnny, welkom bij de club.

Rook komt van je rookhout, niet van je Margrietschijf of wat dan ook.
Meer rookhout geeft meer rooksmaak. Als je er niet kapot van bent zou ik met weinig rookhout beginnen. Zeg 1 blokje. Als je al weinig rookhout gebruikt zou ik kijken naar je houtskool. Van de supermarkt of tankstation is slecht. Daar gebruiken ze het meest vreemde hout (afval) voor. Als dat ook nog eens niet goed gepyroliseerd is kan je je lol op.

Hallo allemaal 🖐🏻 leuk om hier te zijn.
Alvast bedankt voor jullie berichtjes.

Pascal,
Ik had idd wel iets specifieker mogen zijn.
Ik gebruik bewust marabu kolen omdat dit een neutrale smaak heeft.
De laatste keer heb ik voor het beenhammetje 2 kleine appel chunks gebruikt echt maar blokjes van ca 4x4cm misschien nog wel iets kleiner.
Ik kan natuurlijk ook niet de schuiven teveel open zetten anders gaat de temperatuur teveel omhoog voor de luchtcirculatie.
Ik dacht daarom ook dat als ik de margrietschijf iets meer open doe dan krijg je juist een goede luchtcirculatie.
Of zal het blokje hout dan te snel branden dat je dan teveel/verkeerde rook krijgt?
Of misschien de volgende keer 1 blokje gebruiken? Had vroeger een gasser daar gebruikte ik een smokerbox of alu envelopje, dan was het gerecht nooit oversmoked.

Wat Frits al zei: Houtskool is je brandstof, PUNT.
Rooksmaak komt van rookhout, BBQ smaak komt van PAK's en rookhout.
Degene die heeft verzonnen dat houtskool voor de smaak is moeten ze direct opsluiten in een kliniek.

Wat Frits al zei: Houtskool is je brandstof, PUNT.
Rooksmaak komt van rookhout, BBQ smaak komt van PAK's en rookhout.
Degene die heeft verzonnen dat houtskool voor de smaak is moeten ze direct opsluiten in een kliniek.
En daarna de sleutel weg gooien.

@Johnny5 .
Van welk merk is je marabu houtskool?
Probeer anders eerst, bv een beenham, te garen zonder rookhouk. Proef dan eens hoe het bevalt.
Anders eens een goede accacia (Black wattle) proberen.
Succes

Ik koop mijn Marabu bij de welkoop.
Is nu ook bijna op.
Ik ga de accasia eens proberen.
Bestel je die gewoon online Peter?

Hoe steek je uw kolen aan?
Wokkels of andere aanmaakblokjes kunnen ook wel een vieze smaak afgeven als je te snel uw eten op de Q legt.
Daardoor ben ik zelf overgestapt naar een hete luchtblazer om aan te steken.

Natuurlijk gewoon met wokkels.
Maar ben toevallig wel aan het overwegen om ook een hetelucht blazer aan te schaffen.

Ewald,
Nog even terugkomen op jou reactie.
Ik heb hiervoor Qeubracho houtskool gebruikt(ook vd Welkoop) die vond ik niet zo prettig, die geeft wel een lichte rooksmaak af, en soms ook wat chemisch vooral bij het aansteken. Maar misschien is dat Welkoop spul dan toch niet helemaal goed.

+1 wat Frits zegt!

Ik koop mijn Marabu bij de welkoop.
Is nu ook bijna op.
Ik ga de accasia eens proberen.
Maar misschien is dat Welkoop spul dan toch niet helemaal goed.
Ik heb al jaren Marabu van de welkoop en dat is uitstekende harde houtskool om L&S mee te doen. Ik ervaar ook nooit stinkende geuren bij aansteken van de Bbq ( ik meng een beetje wat Dammers erdoor voor de Marabu aan te steken )

Met rookhout kun je spelen zoals ze hier boven ook aangeven. Ook welk type rookhout dat je toevoegt is best belangrijk en de hoeveelheid. Vis wil je bevoordeeld niet roken op veel eikenhout, dat geeft een nare smaak aan de vis.

Hier heb je een klein overzicht van welk rookhout je kunt gebruiken voor welk vlees.
IMG_2072.png

Hey sticky Fingers bedankt voor jou info.
De Marabu vd Welkoop vind ik niks mis mee.
Alleen de Qeubracho vond ik niet prettig.
Toch heb ik het gevoel dat ik bij het roken mijn luchtregeling niet op orde heb gehad.
Denk dat ik de volgende keer 1 kleine chunk ga proberen en margrietschijf iets meer knijpen en luchtschuif onder meer open.

De margrietschijf is de rem.
Onderste luchtschuif is de gas.
Onderste schuif gebruik ik voor de groffe instellingen de bovenste voor het fijnregelen eenmaal in de buurt van de gewenste temperatuur.
Na een tijdje experimenteren weet je ongeveer welke stand onderste schuif je nodig hebt.
Dan alleen nog bijstellen met de bovenste.

Ewald,
Nog even terugkomen op jou reactie.
Ik heb hiervoor Qeubracho houtskool gebruikt(ook vd Welkoop) die vond ik niet zo prettig, die geeft wel een lichte rooksmaak af, en soms ook wat chemisch vooral bij het aansteken. Maar misschien is dat Welkoop spul dan toch niet helemaal goed.
Quebracho komt uit zuid amerika, de manier van BBQ-en daar is met open BBQ's, asade kruizen, matrassen etc. Maar in ieder geval open, direct grillen dus. Zij grillen ook L&S maar dan ligt het vlees heel hoog boven het houtskool, neem als voorbeeld een parilla gril met het typerende in hoogte verstelbare rooster, meesters zijn het daar.
Dan maakt het niet veel uit als je houtskool wat stinkt. Zeker niet als je het geduld hebt als wat ze daar hebben, alles rustig aan dan heeft het houtskool sowieso het meeste van zijn nare luchtjes verloren. Dan is het ook prettig dat je houtskool knoert hard is zodat het lang gloeit.
Quebracho vind ik daarom minder geschikt voor dichte BBQ's soms lijkt net of je telefoonpalen of treinspoor bielzen aan het verbranden bent.
Overigens heb ik met het merk Best Charcoal ook prettige ervaring, dat is europees houtskool van eik,berk,els,beuk etc.
Niet dat de houtsoort me wat uitmaakt maar het brandt/gloeit rustig en geurloos dat loofhout houtskool.

Terug
Bovenaan Onderaan