BasBQ
Beef en Steak

Outdoorchef Montreux of Weber E-320?

  • Onderwerp starter Gehaktbal
  • Startdatum
G

Gehaktbal

Gast
Hallo iedereen,

Mijn vrouw en ik houden allebei van uitgebreid koken (en lekker eten) en staan op het punt om een gas barbecue aan te schaffen. Misschien dat jullie ons zouden kunnen adviseren aangezien we niet kunnen kiezen tussen de volgende modellen:

- Outdoorchef Montreux http://www.outdoorchef.com/nl-be/main/barbecues/montreux-570-g/ (EUR 550)
- Weber Spirit E-320 Original http://www.weber.com/grills/series/spirit/spirit-e-320 (EUR 700)

We zoeken een barbecue die niet enorm groot is (hij moet na ieder gebruik in de schuur opgeborgen worden), goed kan grillen maar ook geschikt is om af en toe een groot stuk vlees langzaam te garen. Daarnaast geldt, met het oog op de toekomst: Hoe meer mogelijkheden hoe beter. Het model moet geschikt zijn om te bbq-en voor groepen tot 8 personen.

We waren laatst in een tuincentrum waar op dat moment een demonstratie gegeven werd door iemand van Outdoorchef. De Montreux kwam veelzijdig en degelijk over. Voordat ik deze aan wou schaffen heb ik nog even op internet rondgekeken en werd toch aan het twijfelen gebracht. Met name vanwege de recensies op amazon.de (bij de ODC Leon, welke wij eerst in gedachten hadden, wordt nogal geklaagd over roestvorming en de bouwkwaliteit.) Zodoende ging ik verder kijken en kan nu niet meer kiezen of ik voor de Montreux of voor een Weber (in dit geval de E-320 original) zal gaan.

Misschien dat iemand ons kan verduidelijken wat de voor- en nadelen van de merken en de (grote) verschillen zijn qua mogelijkheden tussen deze beide modellen.

Alle info is welkom.

Bedankt!
 
Ik bezit een Outdoorchef kolen bbq, de rover 570. Werkt ook met een trechter.
Het is een hele fijne BBQ, maar je merkt wel dat de kwaliteit onder die van Weber ligt. Maar goed, hij kostte dan ook maar de helft....
Met de gassers heb ik geen ervaring, maar op de foto's zie je toch al wel kwaliteitsverschil. Weber heeft 3 branders, mooi gietijzeren rooster enzo.
Webers gaan gewoon erg lang mee en ze bieden een super service.
Bovendien kun je op die weber voor een flink gezelschap koken zo te zien.
 
Zou voor mij een simpele keus zijn.
De Weber
Meerdere branders naast elkaar, handig voor low and slow.
Gasfles netjes weggewerkt
Groter effectief gril oppervlek
En niet te vergeten die extra brander voor de frituurpan ;)
 
Ik heb zelf een Outdoor Chef Ascona gehad. ook een model met 2 branders.
Vond het een fijne bbq.  Zeker het gebruik van de trechter is een uitvinding waar Wenen wat van kan leren. Indirect bbq is zo kinderspel.
Het nadeel vond ik dat, ook met de kleine brander, de temperatuur moeilijk laag te houden was.
En bij de kleinste vlam waaide hij snel uit.
Hoe dit bij weber is weet ik niet. Maar ik ben voornamelijk om die reden overgestapt op houtskool.
 
Hoi Gehaktbal, ik heb je introductie post even gemist maar die zal nog wel komen ;)
Over het algemeen staat Weber voor een hoge kwaliteit en een zeer goede service.....
 
Voor mij zou de keuze op Weber vallen, zoals Bert al aangeeft de drie aparte branders geven je de mogelijkheid om direct en indirect te barbecuen, de oppervlakte van de weber is groter en de zijbrander van de Weber is ideaal voor een sausje op te warmen of iets dergelijks,

De kwaliteit en service bij Weber is daarnaast ongekend, Het prijsverschil meer dan waard.
 
Hoi gehaktbal (...)
Ben zelf in het bezit van een Spirit classic, en daarvoor een bouwmarkt-gasser gehad....
Ik ken de Outdoorchef niet, maar wat al eerder gezegd is, door de drie branders in de Weber is deze ook heel goed low-slow en indirect te gebruiken. Zeker nu de 3 branders over de korte zijde verdeeld zijn, en niet meer over de lengte. Samen met de service en garantie van Weber zou ik deze kiezen
 
Bedankt voor alle reacties. Het is mij duidelijk dat de Weber een veilige koop is (kwaliteit en service) en qua mogelijkheden niet onder doet voor de ODC Montreux. Het gaat dus een Weber worden. Rest mij nog 1 vraag. De E-320 Original GBS of de Premium GBS?


http://www.weberstephen.nl/onze-producten/gasbarbecues/2014-nl-web-site/gasbarbecues/spirit/spirit-e-320-premium-gbs-system-edition.aspx
http://www.weberstephen.nl/onze-producten/gasbarbecues/2014-nl-web-site/gasbarbecues/spirit/spirit-e-320-original-gbs-system-edition.aspx

De verschillen die ik kan ontdekken:

- De Original heeft stalen werkbanken de Premium RVS.
- De Premium heeft aan de rechter zijkant een opbergruimte voor de gastank (Kan de gastank hier in hangen of moet je daar nog een extra beugel voor aanschaffen?)
- Er lijkt een verschil te zitten in het soort grillijzers dat meegeleverd wordt maar ik kan hier geen eenduidige informatie over vinden.
- De Original kost EUR 640,- de Premium EUR 700,-

Welke zouden jullie kiezen en waarom?

P.S. Ik heb mezelf inmiddels ook even voorgesteld in het stel-je-voor forum.  ;)


 
Nou, voor die 60 euro meer op dat bedrag zou ik kiezen voor de Premium...Meer ruimte en blijft waarschijnlijk ook langer mooi door de RVS.
 
Ik heb met de de odc paris venezia ascona en montreux een 20 tal workshops gegeven!
Was altijd weer blij als ik thuis kwam en met m'n vertrouwde Webers aan de gang kon!

Ook vind ik de nazorg van odc erg slecht en bij weber is juist de garantie de grote kracht!
 
Bedankt voor alle input.

Inmiddels staat het vast dat het een Weber gaat worden. Ik twijfel nu tussen de E-210 Original en de E-320 Original/Premium. Niet vanwege de functionaliteit (dat wint de E-320 met gemak) maar vanwege de ruimte die de buitenkeuken inneemt. In principe wil ik de buitenkeuken na ieder gebruik in mijn (eigenlijk al veel te volle) stenen schuurtje van 5m x 2m opbergen. Qua ruimte wint de E-210 dan weer vanwege de inklapbare werkbanken. Lastig, lastig. Was er maar een E-320 variant met inklapbare werkbanken dan was de keus snel gemaakt.  B-)

Nog twee vragen dan om mijn keus te kunnen maken:
  • Rijden de Webers een beetje fatsoenlijk op die (op het oog) relatief kleine wieltjes?
  • Zou ik een E-320 (met hoes, zonder afdak) de gehele zomer buiten kunnen laten staan of gaat dit erg ten kost van de levensduur?

Sorry voor de vele vragen.
 
Ik heb al 14 jaar een Weber Genesis Silver A buiten staan. Hij staat vaak, maar niet altijd, onder een originele Weber hoes. Na 14 jaar ga ik nieuwe RVS flavoriser bars kopen, de oude ge?mailleerde zijn bijna door geroest. De rest van de bbq ziet er nog super uit.
Ik zou juist niet voor RVS gaan, hoe goed RVS ook is, je gaat er altijd plekjes opzien. Plekjes komen ook op de zwarte maar die zie je bijna niet.

Succes met je keuze
 
McPeet+1
Gewoon (afgedekt) buiten laten staan, zeker als het passen en meten wordt. Die kleine wieltjes zijn leuk om de Q 5 cm te verplaatsen....
 
ReneR zei:
Waarom?
Vragen staat vrij!!!
;)

OK...nog eentje dan!  :p

Weet iemand wat de diepte is van een E-320 met gesloten kap? Op de Nederlandse Weber site staat 80 cm. Op de Amerikaans site staat 32 inch (wat zo'n 82cm is) maar daar staat boven dat de afmetingen met geopende kap zijn en die steekt dan naar achteren uit volgens mij. Ik ben net naar de lokale dealer geweest maar die heeft geen enkele spirit op voorraad staan dus dat schoot niet op. Vraag me af of hij ?berhaupt wel in de schuur past. De deuropening is namelijk 80 cm.
 
Als de deur te klein is
zaag.jpg

;)
 
Haal 's winters je roosters en flavoriserbars eventueel naar binnen, laat je BBQ afgedekt buiten staan. Zoals al eerder aangegeven, mijn Weber Genesis Silver A staat al 14 jaar buiten en er zitten maar een paar kleine plekjes op.
 
Keus is uiteindelijk gevallen op de Weber Spirit E-210 Original.

GetImage.ashx


Vrouwlief wil de bbq toch graag iedere keer dat deze langer dan een paar dagen niet gebruikt wordt in de schuur hebben staan. Kan me er wel iets bij voorstellen. Waar we hem ook neerzetten in de tuin, hij zou altijd behoorlijk in de weg staan. Vandaag bij de dealer geweest. Verschillende maten bekeken, rondje door de winkel gereden met de E-210 :) (grote wielen aan ??n kant maken hem toch aardig mobiel) en de inklapbare werkbladen beperken de ruimte die hij inneemt aanzienlijk. Verkoper probeerde nog even de goedkopere E-210 Classic die er stond aan mij te slijten, maar ik ergerde me echt dood aan dat losse voorpaneel i.p.v. een degelijk deurtje en heb ook liever gietijzeren roosters dan ge?mailleerd porselein. Dan maar bestellen en een paar dagen geduld hebben.

In een ideale wereld had ik een E-320 Original gekocht met twee grote wielen en inklapbaar werkblad + zijbrander, maar aangezien die niet bestaat is het de E-210 geworden. Kan niet wachten om hem in elkaar te zetten en aan de slag te gaan.

Bedankt voor al jullie tips en adviezen!
 
Gefeliciteerd met je aanwinst. Goede keuze overigens om gietijzeren roosters te nemen, daar ga je veel plezier aan beleven. En wat voor weer het ook is, lekker om de 2 a 3 dagen bbq-en, staat hij toch het hele jaar buiten :D
P.S. Neem ook een 2e gasfles, niets vervelender dan een lege gasfles terwijl je aan het bbq-en bent
 
Terug
Bovenaan Onderaan