BasBQ
Beef en Steak

otp 57 klaarmaken voor pizzasteen,hoe?

 
 

Splinter

Kooltjesharker
Berichten
121
Hallo, ik weet niet of mijn vraag hier goed staat maar ik wilde graag weten hoe ik m'n otp57 nou klaarmaak om pizza's op een pizzasteen(33cm) te bakken.
Ik vind een heleboel kleine stukjes op het net maar deze zijn wat tegenstrijdig of voor de bge (en die heb ik nou jammer genoeg nog niet)
Ik heb hier een volle zak fire-up briketten en nog wat houtskool maar hoeveel moet ik nou gebruiken en belangrijker nog: waar leg ik de kooltjes?
De ene doet ze recht onder de steen en een ander maakt een cirkel rondom.
En als ze er recht onder liggen,knapt dan de steen niet? of moet ik zoiezo de steen voorverwarmen in de oven of kan dat eerst met de deksel open ofzo?
En hoelang duurt het voordat de steen op de juiste temp. is?

Ik hoop dat iemand me kan helpen bij deze vragen, of zijn of haar methode uitleggen

Met vriendelijke groet,Carlo
 
De pizzasteen moet je eerst bevochtigen met water. Tenminste de Weber. Deze plaats ik op de aluminium plaat die er bij zit, rechtstreeks boven de briketten direct dus.
 
Ik gebruikte altijd een volle starter en die lag ik rond om aan de zijkant, werkte hier altijd goed.
 
Mike +1
 
Heb het gedaan hoe mike vertelde alleen dan met 1,5 starter en ging eigenlijk makkelijker dan ik had vermoed, had wl de steen eerst in de oven wat voorverwarmd tot 175 graden. Ik heb niet de steen van weber maar er lagen bij de hoogvliet stenen van Gusta voor 9,95 :p en een pizza schep voor 8 euro.
Dat is dan wel leuk om het te proberen.
 
Bomvolle starter, liefst idd meer
super heet laten worden en uitkappen op 2/3 van de bbq, maw het voorste 1/3 vrijlaten van kolen.
Zo liggen de kolen onder de steen, en gaat de warmte langs achter over de pizza.

 
Terug
Bovenaan Onderaan