BasBQ
Beef en Steak

Op zoek naar een plancha 30 cm

 

Bram koning

Kooltjesharker
Berichten
142
Goedemiddag allen,

Ik heb een kamado van een onbekend merk, nu kan ik alles wat ik wil erop maken wat ik maar kan bedenken. Echter zit ik met 1 ding wat ik er graag bij zou willen hebben.

Een plancha, maar dan van 30 cm. Iets zoals de bastard phantom plancha, alleen die is te groot want die komt op de buitenkant van de kamado te liggen… vind ik zelf persoonlijk niet handig.
Het ontwerp spreek mij zeer aan, een gat in het midden van de plancha om direct te kunnen schroeien(als dit nodig is) of om een pan erop te zetten etc.

Is er iemand die ergens bij een bedrijf een rvs plancha op maat heeft laten maken? Zoja waar en hoe was/is de ervaring? Ik heb ondertussen een staal bedrijf gemaild maar die hebben nog niet de juiste dikte in voorraad en de levering is 1 maand ongeveer.

Groetjes Bram
 
Een plancha is maar een gietijzeren vlakke plaat. In principe doet deze hetzelfde als een gietijzeren pan, maar dan met hogere rand. Zelf heb ik een half moon plancha plaat. Ene zijde plancha, andere zijde grillplaat. Daarnaast kan ik ook nog het deksel gebruiken van de Dutch Oven die ik heb.

Maar waarom niet gewoon dan een skillet zonder steel van 35cm? Die heeft een bakoppervlak van 30cm. Bv deze van bij de forumsponsor: https://beefensteak.nl/keramische-b...oor-cooking/petromax-skillet-met-2-handvaten/
Is zelfs nog veelzijdiger dan een planchaplaat alleen.
 
Een plancha is maar een gietijzeren vlakke plaat. In principe doet deze hetzelfde als een gietijzeren pan, maar dan met hogere rand. Zelf heb ik een half moon plancha plaat. Ene zijde plancha, andere zijde grillplaat. Daarnaast kan ik ook nog het deksel gebruiken van de Dutch Oven die ik heb.

Maar waarom niet gewoon dan een skillet zonder steel van 35cm? Die heeft een bakoppervlak van 30cm. Bv deze van bij de forumsponsor: https://beefensteak.nl/keramische-b...oor-cooking/petromax-skillet-met-2-handvaten/
Is zelfs nog veelzijdiger dan een planchaplaat alleen.

Ondertussen is de verzameling gietijzer aardig uitgebreid met do’s, skillets en wokpannen. Mijn idee is om de plancha ook op mijn rvs houtkachel te gaan gebruiken, vandaar dat ik specifiek opzoek ben naar rvs. Misschien had ik dat even moeten vermelden dat ik dus de plaat voor verschillende bbq’s/houtkachel wil gaan gebruiken.
 
Ah dat RVS deel is denk ik later toegevoegd of ik had het gemist. Helaas weet ik dan zo geen oplossing.

Een maand wachttijd is toch wel te doen trouwens?
 
Ah dat RVS deel is denk ik later toegevoegd of ik had het gemist. Helaas weet ik dan zo geen oplossing.

Een maand wachttijd is toch wel te doen trouwens?

Het kan zijn dat ik het er misschien niet duidelijk in had gezet, my mistake.
Ja een maand tijd is zeker goed te doen, ik ben nieuwsgierig of er dus ook andere mensen zoiets hebben laten maken en ook hoe ze dit aan hebben gepakt.
 
Wat is de diameter van je rooster?
Kijk dan eens op het internet voor kleinere grill- of coocking plates van gietijzer.

Wil je gaan voor austenitisch RVS, hou dan rekening ermee dat je minimaal 5 mm moet hebben ivm met kromtrekken.
 
Wat is de diameter van je rooster?
Kijk dan eens op het internet voor kleinere grill- of coocking plates van gietijzer.

Wil je gaan voor austenitisch RVS, hou dan rekening ermee dat je minimaal 5 mm moet hebben ivm met kromtrekken.

Mijn rooster zijn 30cm, de roosters zijn goed te vinden, dat is geen probleem.
Ik zat aan een ruwe rvs plaat te denken, ik heb alleen geen idee of dat austenitisch rvs is.
Goeie tip die je geeft, ik zat zelf te denken aan minimaal 5 en dat dikker beter is. Puur vanwege het feit dat staal krom kan trekken als het mega warm word.
 
Mijn rooster zijn 30cm, de roosters zijn goed te vinden, dat is geen probleem.
Ik zat aan een ruwe rvs plaat te denken, ik heb alleen geen idee of dat austenitisch rvs is.
Goeie tip die je geeft, ik zat zelf te denken aan minimaal 5 en dat dikker beter is. Puur vanwege het feit dat staal krom kan trekken als het mega warm word.
DAg Bram, dat is inderdaad niet zo'n groot rooster. Een plancha van rond 25 is dan toch wel het max. haalbare. Wordt dan toch een beetje zoeken op het internet.
Pak je een ronde plaat zonder rond dan zal vet en olie van de plancha zal wel in je Q lopen.
Wat is "mega heet". 250 C. is mi ruim voldoende om op te bakken.
 
Hallo Bram,

Waarom laat je niet iets watersnijden ? Kost meestal de wereld niet, en heb je hem helemaal zoals je hem hebben wilt.

Gewoon je schets uploaden en een prijs opvragen.

Succes !
 
Zojuist contact gehad met een ander metaal bedrijf, die willen dit voor een leuk bedrag maken. Komende week krijg ik de tekening ervan en dan verwachten ze binnen 2 weken te kunnen leveren
 
DAg Bram, dat is inderdaad niet zo'n groot rooster. Een plancha van rond 25 is dan toch wel het max. haalbare. Wordt dan toch een beetje zoeken op het internet.
Pak je een ronde plaat zonder rond dan zal vet en olie van de plancha zal wel in je Q lopen.
Wat is "mega heet". 250 C. is mi ruim voldoende om op te bakken.

Ja daar ben ik mij van bewust, hier moet ik nog iets op bedenken. Misschien rondom een rand van 1 mm op laten zetten of iets in die richting
 
Daar is de plancha eindelijk, 31cm in diameter, 5 cm gat in het midden voor de doorvoer van de hitte en al met al 8mm dik. Uiteraard gemaakt van rvs en het duurde ongeveer 3,5 week voordat deze er was, maar goed , dan heb je wel wat
Gister avond gelijk maar schoon gemaakt en ingebrand.

a527ba0f9f4256fd7047d9aebd6574b0.jpg


8cad74901b1c86abd69ddf8aa454e24e.jpg


3c505fd04f4dde87adc3b1e384080a17.jpg
 
Dat is een gaaf ding geworden.

Niet alleen voor smashburgers maar ook om een steak een mooie sear te geven.
 
Daar is de plancha eindelijk, 31cm in diameter, 5 cm gat in het midden voor de doorvoer van de hitte en al met al 8mm dik. Uiteraard gemaakt van rvs en het duurde ongeveer 3,5 week voordat deze er was, maar goed , dan heb je wel wat
Gister avond gelijk maar schoon gemaakt en ingebrand.

a527ba0f9f4256fd7047d9aebd6574b0.jpg


8cad74901b1c86abd69ddf8aa454e24e.jpg


3c505fd04f4dde87adc3b1e384080a17.jpg
Dat ziet er fraai uit! Mag ik vragen wat zoiets heeft gekost?
 
Terug
Bovenaan Onderaan