BasBQ
Beef en Steak

Ooni Koda 12 (en 16)

Ik heb hem zelf wel eens bij familie binnen gebruikt. Dit was dan in de oude keuken van hun huis (ca 18 m2), die nu dienst doet al bijkeuken en waar bijvoorbeeld ook de oliebollen worden gebakken. Raampje open en dat wou prima.
Er komt in mijn beleving niet veel rook vanaf.
Ikzelf doe het iig niet in mijn eigen huis. Scheelt dat ik de overkapping direct aan het huis heb zitten en dus altijd droog sta te bakken.
 
wat is het verschil met een gewoon gasvuur? gebruik je toch ook binnen.

Ik weet helaas niet meer waar ik het heb gezien maar ik heb wel eens onderzoek van TNO voorbij zien komen over de hoeveelheid luchtvervuiling die ontstaat als je gewoon kookt op gas. Dan zou ik absoluut geen ooni op gas binnen willen zonder afzuiging of open raam ๐Ÿ™„
 
Om maar te zwijgen over gas-haarden die gebruikt worden in huizen om de huiskamer te verwarmen...
gashaarden hebben toch wel een schouw?
die ethanol haarden niet maar daar verbrand je ook iets, ethanol, dus ik ga er van uit dat je daar ook CO mee produceert.
Idem met kaarsen.
 
Ooni zegt zelf duidelijk dat ze niet voor binnen gebruik zijn.
Natuurlijk is kunnen en willen een geheel eigen afweging.
Maar zie mijn eerste zin, als de Ooni uit elkaar klapt/brand veroozaakt om welke reden dan ook; zullen zij eerst zeggen:
"Je had hem niet binnen mogen gebruiken." Alle andere mogelijke (inboedel-)verzekeringen zeggen daarmee graag hetzelfde: "Succes ermee"


Hier nog wat (vergeten) foto's van pizzadag bij mij op school.
Een woord Jokop; GEWELDIG!
Leraar van het jaar voor die kinderen, stukje passie mee geven en laten zien dat het leven niet (alleen maar) gaat over werken.
Zo'n mega sessie met oneindig veel pizza's heb ik enorm veel zin in!
 
Ooni zegt zelf duidelijk dat ze niet voor binnen gebruik zijn.
Natuurlijk is kunnen en willen een geheel eigen afweging.
Maar zie mijn eerste zin, als de Ooni uit elkaar klapt/brand veroozaakt om welke reden dan ook; zullen zij eerst zeggen:
"Je had hem niet binnen mogen gebruiken." Alle andere mogelijke (inboedel-)verzekeringen zeggen daarmee graag hetzelfde: "Succes ermee"

Top, bedankt voor de info.
 
Een woord Jokop; GEWELDIG!
Leraar van het jaar voor die kinderen, stukje passie mee geven en laten zien dat het leven niet (alleen maar) gaat over werken.
Zo'n mega sessie met oneindig veel pizza's heb ik enorm veel zin in!
Thx Sander. Was wel aanpoten, had een kleine twintig bollen. Heb er een stuk of acht van te voren gestretcht en een minuutje ofzo voorgebakken (met pizzasaus). Deze af laten koelen en in folie ingepakt om ze een uurtje later te beleggen.

En ach ja, was ook educatief. Een hele les gespendeerd aan de herkomst van de Margherita. Deze pizza hebben we het meest gemaakt, want een aantal kinderen eet geen varkensvlees. En ik heb de kinderen van groep 4 de salami laten snijden, laten we het er maar op houden dat de plakken niet dun waren....hahaha.
Daarnaast een les rekenen met meten en wegen en een stukje hygiรซne toegevoegd. En een aantal kinderen (samen met een onderwijsassistent) boodschappen laten doen.
 
En vandaag even de nieuwe Superdoughhook voor in de Kitchenaid uitgeprobeerd. En ik moet zeggen, hij doet goed zn werk, het deeg kruipt niet omhoog.
Recept geprobeerd voor korte rijstijd. Deeg was minder luchtig dan normaal, maar alsnog prima bodems.
500g bloem
280 ml water
10g. zout
2,5 g. instant gist
5 g. olijfolie

Ik heb alleen flammkuchen gemaakt (met zelfgerookte zalm).

tempImageMglYT8.jpg

tempImageo9opyC.jpg

tempImagehxDHfd.jpg

tempImageO2xo4T.jpg
 
En vandaag even de nieuwe Superdoughhook voor in de Kitchenaid uitgeprobeerd. En ik moet zeggen, hij doet goed zn werk, het deeg kruipt niet omhoog.
Ben wel benieuwd naar die Superdoughhook. Welk model van Kitchenaid heb je?
 
Willen jullie nou asjeblieft eens ophouden met die berichten over de Ooni, ik moet dat allemaal lezen.... en verwerken.

het is toch een bbq forum!

#jaloers
 
Willen jullie nou asjeblieft eens ophouden met die berichten over de Ooni, ik moet dat allemaal lezen.... en verwerken.

het is toch een bbq forum!

#jaloers

Ja precies!

Zeg er maar eens iets vanโ€ฆ.

(Heb de ceo bijna overtuigd van het nut ervan) ๐Ÿคž๐Ÿป๐Ÿคž๐Ÿป
 
Had ik al verteld dat die hoes die je bij de Koda 12 kunt kopen erg fijn is?
Oke het is een regen/beschermhoes.. en ik lees online wat twijfelingen over de regen bestendigheid, maar voor het opbergen en van A naar B brengen is die echt heel fijn.
Ik wist even niet waar dat extra lapje voor was aan รฉรฉn van de armen, maar ik denk dat het bedoeld is om de gasslang aan vast te maken.

1666676071766.png



En als ik dan toch een foto voor jullie maak van de hoes, kan ik net zo goed wat pizza's bakken nie? (haha)

Tonno;
1666676060180.png


Veggie pizza in de maak;
1666676084193.png

1666676120227.png


We hadden nog geitenkaas van vorige week, dus weer die met rode ui en die andere met peer;
1666676113803.png


1666676137808.png


Ze gaan goed.
De vrouw begint ook enthousiast te worden. Zij had deze keer het deeg gemaakt en zij belegd de pizza's.
Ik bak ze eigenlijk alleen nog maar.

Over laatst genoemde kan ik nog wel wat verbeteren..
Oh wacht, de vrouw lees toch niet mee: zij kan ook nog verbeteren.
Maar dit is wel het leuke om dit samen te ontdekken.
Voor 5/25 december nog maar eens op zoek naar borstel voor de steen, en een spatel met gaatjes erin.
En een deegkrat..
en en en en
 
Ben wel benieuwd naar die Superdoughhook. Welk model van Kitchenaid heb je?
Ik heb de Artisanale. Ik heb eerst geprobeerd met 500 g. bloem. Had ergens gelezen dat 1kg. bloem te zwaar zou zijn voor de Artisan.
Maar hij doet zn werk goed, het deeg kruipt wel wat omhoog, maar niet zo extreem als bij de haak van Kitchenaid.
 
Wat zouden de voor en tegens zijn om voor een 12 of 16 te gaan?

Ben me er nu toch wel heel erg in aan het verdiepen.
 
Op beide kun je prima pizza's maken. Ik heb niet het idee dat mijn pizza van de 12 te klein zijn. De 12 is heel handig om mee te nemen, vooral met die hoes waar Sander het over heeft. die heb ik zelf ook.
Het draaien met de turningpeel in de 12 is wel wat krap, vind ik. Dat zal gemakkelijker gaan in de 16. Je kunt net zo makkelijk met een gewone schep de pizza er even uithalen en met de hand draaien. Maar goed, ik heb die turningpeel en gebruik hem daarom ook.
Daarnaast heb je bij de 16 het vuur in een L-vorm, dan hoef je minder vaak te draaien. Bij de 12 heb je het vuur alleen achterin.

En de prijs natuurlijk.
 
Wat zouden de voor en tegens zijn om voor een 12 of 16 te gaan?
Volgens mij heb elders in dit topic ook al eens wat getypt hierover waarom ik aanvankelijk voor de 16 was gegaan.
Door de grootte krijg je de mogelijkheid om wat meer met afstand van de vlam te spelen, denk aan dichter bij de vlam voor meer hitte etc.
De steen is dikker in de 16 dus zou zijn warmte beter moeten behouden. De steen is echter niet vierkant dus je kan hem niet alle kanten op draaien om schoon te branden..
De 16 neem je niet zo makkelijk mee door zijn gewicht.
Volgens mij, kan je de 16 ook op aardgas aansluiten, de 12 mag alleen op propaan of butaan.
Op marktplaats komen de Koda 16's best regelmatig voorbij trouwens, mocht je nog wat willen besparen.

Edit John, hier was ie;
Paar dingen die je moet overwegen tov 12/16".
12 inch16 inch
Een kant hitte (3 keer draaien bij bereiding)L vorm brander (1 keer draaien bij bereiding)
Max 12" pizzamax 16" pizza, maar 12 past ook en daardoor heb je wat meer ruimte om te draaien en in te schieten etc
Draagbaar, opberg tas heeft ook hengselsMinder draagbaar, best een zware jongen.
GoedkoperDuurder
Mat zwartMat zwart
Gas regulator aan de achterkantGas regulator aan de zijkant
Kleinere footprintGrotere footprint
Minder gas verbruik per uurMeer gas verbruik per uur
 
Laatst bewerkt:
Had ergens gelezen dat 1kg. bloem te zwaar zou zijn voor de Artisan.
Ik kan dit beamen trouwens, Jokop. Ons KA had het zwaar en schreeuwde het uit van de pijn (naar geluid uit kop en sloeg wat over) meteen met de hand verder gegaan ๐Ÿ’ช, had ik weer een extra puntje pizza mee verdiend dacht ik zo.
 
Op beide kun je prima pizza's maken. Ik heb niet het idee dat mijn pizza van de 12 te klein zijn. De 12 is heel handig om mee te nemen, vooral met die hoes waar Sander het over heeft. die heb ik zelf ook.
Het draaien met de turningpeel in de 12 is wel wat krap, vind ik. Dat zal gemakkelijker gaan in de 16. Je kunt net zo makkelijk met een gewone schep de pizza er even uithalen en met de hand draaien. Maar goed, ik heb die turningpeel en gebruik hem daarom ook.
Daarnaast heb je bij de 16 het vuur in een L-vorm, dan hoef je minder vaak te draaien. Bij de 12 heb je het vuur alleen achterin.

En de prijs natuurlijk.
Heb zelf een Karu 12 en zoals hier boven aangegeven kun je in een 12 inch pizza's van een redelijk formaat in bereiden.
In een 16 heb je meer ruimte om je pizza te draaien maar op mijn 12 doe ik het ook zoals hierboven aangegeven, even uithalen en met de hand draaien.
Een hoes is inderdaad handig om je toestel mooi op te bergen en enorm handig wanneer je het wil meenemen.

Ik heb de Artisanale. Ik heb eerst geprobeerd met 500 g. bloem. Had ergens gelezen dat 1kg. bloem te zwaar zou zijn voor de Artisan.
Maar hij doet zn werk goed, het deeg kruipt wel wat omhoog, maar niet zo extreem als bij de haak van Kitchenaid.
Bedankt voor de info, ik heb ook een Artisan, de superdoughhook staat nu op mijn verlanglijstje.
Ik ga het dan maar op veilig spelen, meestal heb ik maar rond de 500g bloem nodig, wanneer ik meer nodig heb, zal ik wel 2x een deeg maken.
 
Ben me er nu toch wel heel erg in aan het verdiepen.
Oja nog een toevoeging.
Als je het zelfde 'trucje' uit haalt als bij mij..
Bij Stovrr is de Koda 16 nu 459.
Bij Hornbach is hij 489.
Als je naar de hornbach gaat en aangeeft dat hij bij Stovrr goedkoper is krijg je met laagsteprijs garantie hem voor 459, en daardoor ook 10% korting dus krijg je hem voor โ‚ฌ413,10.
 
Terug
Bovenaan Onderaan