Hallo BBQvrienden
Aangestoken en ge?nspireerd door Bert, ben ook ik begonnen aan het maken van mijn eigen lucht gedroogde vlees.
Met hulp en ruggespraak van Bert (waarvoor nogmaals kei bedankt!) er dan ook vol enthousiasme aan begonnen.
de grondstoffen:
Vlees: varkensfilet
gewicht: 630gram
colorozo 0,6%: 32 gram (1:1 omgerekend van 50 gram/1000gram vlees)
suiker: 3 gram
het plan:
14 dagen rijpen in de koelkast, dagelijks keren
na 14 dagen goed afspoelen drogen (2 dagen onafgedekt in de koelkast)
12 uur roken max 25?C
3 weken hangend rijpen op de zolder (is er koel, geen verwarming aan, rolluik met een paar streepjes open en de raam op een kiertje)
in de droogpekel
na 16 dagen iedere dag omkeren, het eerste plan was 14 dagen maar dat kwam rooktechnisch niet echt lekker uit.
na 2 dagen drogen in de koelkast.
koudrooksessie gestart om 00.30uur
10 uur verder
na 12 uur.
mevrouw de barbecueman was weer crea met het touw.
aan de schroef na 1 dag
na 1 week
na 3 weken
het eindresultaat.
En wat vonden we er van? deze gaat op herhaling, wat een gave manieer om met vlees bezig te zijn. Je heb er even de tijd voor nodig maar dan heb je ook wat. De volgende keer met wat meer kruiden. Het zout en de rooksmaak waren erg goed doorgetrokken. Vanavond eens samen met een Connemara Ierse whiskey proberen.
Voor iedereen een aanrader om iig een keer gedaan te hebben, ik ben nu redelijk besmet met het charcuterie virus!
gloeiende groet
Camiel de barbecueman
Aangestoken en ge?nspireerd door Bert, ben ook ik begonnen aan het maken van mijn eigen lucht gedroogde vlees.
Met hulp en ruggespraak van Bert (waarvoor nogmaals kei bedankt!) er dan ook vol enthousiasme aan begonnen.
de grondstoffen:
Vlees: varkensfilet
gewicht: 630gram
colorozo 0,6%: 32 gram (1:1 omgerekend van 50 gram/1000gram vlees)
suiker: 3 gram
het plan:
14 dagen rijpen in de koelkast, dagelijks keren
na 14 dagen goed afspoelen drogen (2 dagen onafgedekt in de koelkast)
12 uur roken max 25?C
3 weken hangend rijpen op de zolder (is er koel, geen verwarming aan, rolluik met een paar streepjes open en de raam op een kiertje)

in de droogpekel

na 16 dagen iedere dag omkeren, het eerste plan was 14 dagen maar dat kwam rooktechnisch niet echt lekker uit.

na 2 dagen drogen in de koelkast.

koudrooksessie gestart om 00.30uur

10 uur verder

na 12 uur.

mevrouw de barbecueman was weer crea met het touw.

aan de schroef na 1 dag

na 1 week

na 3 weken

het eindresultaat.

En wat vonden we er van? deze gaat op herhaling, wat een gave manieer om met vlees bezig te zijn. Je heb er even de tijd voor nodig maar dan heb je ook wat. De volgende keer met wat meer kruiden. Het zout en de rooksmaak waren erg goed doorgetrokken. Vanavond eens samen met een Connemara Ierse whiskey proberen.
Voor iedereen een aanrader om iig een keer gedaan te hebben, ik ben nu redelijk besmet met het charcuterie virus!
gloeiende groet
Camiel de barbecueman