Mijn ouders hebben mij de oude gehaktmolen van mijn opa en oma cadeau gedaan. De molen is waarschijnlijk uit 1936.
Heb nieuwe platen, een mes en worstvulpijp besteld. Maat Enterprise nr. 10/12.
Toch mooi dat zo'n standaard al zolang bestaat.
Eerst een keer proefdraaien met het maken van verse worst. Dit was goed gelukt (niet gebeurd).
Nu dus een keer droge worst proberen.
Een mengsel gedraaid van 1/3 hamlappen, 1/3 speklappen en 1/3 runderlappen.
Dit gekruid met colorozozout, peper, kruidnagel, nootmuskaat, knoflook, gember en koriander.
Het gelijkmatig stoppen van de worst was nog best lastig. Goed oefenen dus maar de komende tijd...
De worsten hangen nu te drogen in de schuur. De luchtvochtigheid schommelt hier rond de 80%.
Nu maar hopen dat het mooi lenteweer geen roet in het eten gaat gooien (te warm / lage luchtvochtigheid)
Ik wil na ca. 3 ? 4 dagen drogen de worst koud roken op beuken. Is dit een goed idee? Eerder of later roken of helemaal niet?
Na het roken weghangen bij een lagere luchtvochtigheid (inpandige berging)?
Tips zij welkom.
Wordt vervolgd.
Heb nieuwe platen, een mes en worstvulpijp besteld. Maat Enterprise nr. 10/12.
Toch mooi dat zo'n standaard al zolang bestaat.

Eerst een keer proefdraaien met het maken van verse worst. Dit was goed gelukt (niet gebeurd).
Nu dus een keer droge worst proberen.
Een mengsel gedraaid van 1/3 hamlappen, 1/3 speklappen en 1/3 runderlappen.
Dit gekruid met colorozozout, peper, kruidnagel, nootmuskaat, knoflook, gember en koriander.

Het gelijkmatig stoppen van de worst was nog best lastig. Goed oefenen dus maar de komende tijd...
De worsten hangen nu te drogen in de schuur. De luchtvochtigheid schommelt hier rond de 80%.
Nu maar hopen dat het mooi lenteweer geen roet in het eten gaat gooien (te warm / lage luchtvochtigheid)

Ik wil na ca. 3 ? 4 dagen drogen de worst koud roken op beuken. Is dit een goed idee? Eerder of later roken of helemaal niet?
Na het roken weghangen bij een lagere luchtvochtigheid (inpandige berging)?
Tips zij welkom.
Wordt vervolgd.