BasBQ
Beef en Steak

ook hier aan de droogkast.

 
 

peter w

Pitmaster
Berichten
579
Na veel lezen hier op het forum en de intresse om droge worsten te gaan maken ben ik ook begonnen aan het bouwen van een droogkast.

Allereerst een koelkast via MP gekocht voor niet al te veel.


En een RV controller en thermostaat via Ebay gekocht.


De koeling even een uurtje aan met de deur open om te kijken waar de verdamper zit deze zit dus geheel in de achterwand gezien de ijsvorming.


En natuurlijk even een kleine proefrun.


Zijn we voorzichtig begonnen met het verwijderen van de niet benodigde onderdelen.


Ook maar even het lampje en de thermostaat verwijderen deze hebben we toch niet meer nodig.


Voor het gemak de deur er uitgehaald deze moet toch omgezet worden in verband met een slechte scharnierbus en even de bevochtiger passen.




Tot zover vandaag als er weer even tijd is dan gaan we weer verder.



 
Zie net dat photoemmer en de tablet niet echt lekker samen hebben gewerkt.

De volgorde is niet helemaal zo als hij wezen moet maar zal dat morgen wel even wijzigen met de laptop.

(nou bij deze is de volgorde gewijzigd en dus makkelijker leesbaar.)


 
Stoer, ik ben benieuwd. Heb er zelf ook over nagedacht om zoiets te proberen.
 
nou gisteren me nog even bezig kunnen houden met het project.

eerst de thermostaat verwijdert en doorgelust naar buiten zodat ik de kast via de regelaar aan kan sturen straks.


tevens de hygro sensor en de temperatuur sensor gemonteerd in het oude thermostaat huis en lampelement.


roostertje in de deur gemaakt.



tot zover weer de vorderingen.

wat nog gaat gebeuren is het rooster omdraaien en aan de buiten zijden een rooster met filter element plaatsen.
een ventilator in de bovenhoek in bouwen (heb hiervoor een badkamer ventilator voorzien welk ik moet gaan knijpen ivm de capiciteit)
een aansluiting voor de bevochtiger maken en misschien nog een interne ventilator voor de lucht verplaatsing in de kast.
 
Lekker bezig Peter.  B-)
Gaat helemaal goedkomen zoe te zien.  :)

Ben ook erg benieuwd hoe je de ven gaat knijpen  :-?
Is mij, tot nog toe niet ver genoeg gelukt  ~X(

Ik blijf je draadje volgen.

Mac
 
Afgelopen week heb ik ook lopen denken over een droogkast, op een iets ander principe. Ik heb het idee om een mobiele airco (paar tientjes marktplaats) in een kast te plaatsen om de temperatuur en luchtvochtigheid (ontvochtigen) te regelen. Voor het toevoegen van vocht een bevochtiger met regelaar te plaatsen.

Is dat al eens geprobeerd?
 
hoefnix zei:
Afgelopen week heb ik ook lopen denken over een droogkast, op een iets ander principe. Ik heb het idee om een mobiele airco (paar tientjes marktplaats) in een kast te plaatsen om de temperatuur en luchtvochtigheid (ontvochtigen) te regelen. Voor het toevoegen van vocht een bevochtiger met regelaar te plaatsen.

Is dat al eens geprobeerd?

Dit zou best kunnen werken als je er een neemt die naar buiten afvoert anders kan je niet koelen.
Tevens zou je de kast kunnen isoleren om de koude binnen te houden.
 
nou vandaag weer even verder kunnen gaan aan het project.

gat rond 100mm gemaakt met de gatzaag.


en dan heb je dus wel eens van die dagen dat het gaat zoals het moet dus dat gebeurden ook dwars door de draad die vanaf de deurschakelaar naar de binnenkant van de schakelingen loopt dus nu hebben we een dikke sluiting in de kast.

nu is mijn slogan altijd KAN ALLES MAKEN DESNOODS KAPOT dus gaan we naar de volgende IEDER NADEEL HEEFT ZIJN VOORDEEL.
dat word dus de schakeling ombouwen.
Nu wilden ik de kast aan en uit laten gaan via de contacten van de oude thermostaat in de kast dus dat moet dan maar anders.

luikje gemaakt aan de zijkant bij de compressor en de bedrading in de kast afgesloten (voordeel is wel weer dat in de kast nu geen 220 volt schakeling meer zit)


en weer verder met het plaatsen van de ventilator.



Tevens het rooster in de deur welk ik eerder gemaakt had aangepast zodat er aan de buiten zijde nu een rooster zit met een gaasfiltertje.


Nu alleen nog even kijken hoe we de stekker van de bevochtiger naar buiten krijgen zodat in de kast zelf geen stopcontact zit.
en een kleine verwarming zoeken.
en heel misschien de bevochtiger aanpassen zodat de ventilator die er in zit blijft draaien en de bevochtiging word geschakeld op het hygrostaat contact waardoor er lucht circulatie is in de kast zodat ik niet nog een ventilator hoef te plaatsen.


 
Na Murphy een tijdje toegesproken te hebben ben ik weer verder gegaan met de ombouw van de kast.

Eerst de bevochtiger aangepast zodat deze continu blijft ventileren en er dus een kleine luchtstroom is in de kast en dat de bevochtiger word geschakeld door de RV controller.




Na een poosje proef gedraaid te hebben zie je dat als de koeling niet meer draait omdat de tempratuur bereikt is de RV flink omhoog gaat dus er is een kleine verwarming nodig om hem een beetje stabiel te krijgen.
Dus een tweede RV controller gepakt voor de verwarming om de RV naar beneden te krijgen alleen dan krijg je een tweede RV sensor maar dit wilde ik niet omdat je hier een afwijking in ziet en ze dus niet gelijk lopen.
Dus maar even in de boeken om te kijken hoe dit te omzeilen is en daar zijn we uit we laten dus nu de twee controllers meten met 1 sensor.

Nu we de schakeling onder controle hebben maar eens een kleine warmte bron zoeken maar wat gaan we daar nu voor gebruiken dus weer in de boeken en kom je dus op een terarium verwarming of een lamp.


maar we hebben warmte nodig en geen licht dus dat betekent AANPASSEN.





Tevens hebben we natuurlijk iets nodig om straks de worst aan te hangen dus maar even in de RVS bak gedoken.



tot zover weer de update het volgende onderdeel is de besturing inbouwen en de condensbak onder de kast aanpassen want deze loopt over als hij een tijdje heeft gedraaid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan