BasBQ
Beef en Steak

Ook aan de droogkast

Little foekje zei:
Ik heb er zelf weinig kaas van elektra gegeten maar t is idd niet allemaal slecht bedoelt. Controlle en kritiek is in mijn ogen altijd opbouwend bedoelt.

Rustig allemaal, wat ik bedoelde is dat het jammer is dat er bij een post alleen gezegd wordt dat het niet ok is (of niet in orde of volgens de regels).
Probeer ook even aan te geven waarom het niet ok is, en hoe het beter kan (zoals de post van Peter) zodat ik ook begrijp waarom je b.v. geen VD draad gebruikt i.c.m. een schroefverbinding.
Zo leer ik er niet alleen van maar de volgende die een draadje leest ook

Het ringetje met de schroef is gewoon lomp, die begrijp ik zelf ook (en had ik al vervangen :D)..
 
Maar terug on topic......

Ik heb de kast nu een weekje aan staan;
De eerste dag ging het prima, ingesteld op 12? ?1? en 75% RV ?2% de tweede RV meter op 80% ?2% voor de heater.
Omdat het koud is in de garage (~5?) is de heater meer in gebruik dan de koeling, maar hij hield overdag de RV en de temperatuur mooi op pijl, echter toen ik de volgende ochtend ging kijken stonden beide RV meters op 50% RV stond de bevochtiger dus volle bak te draaien terwijl de kast van binnen zeiknat was (mijn weerstation stond op 98% RV)....

Iemand enig idee hoe dit kan (behalve dat het natuurlijk ongecontroleerde Chinese "rommel" is :D), wellicht iemand hetzelfde eens meegemaakt?

Heb de kast daarop maar uitgezet, uitgedweild en een dagje drooggestookt... daarna opnieuw begonnen.

Nu draait de kast ondertussen alweer 2 dagen op iets aangepaste instellingen 14? ?0.5? en 74% RV ?2% de tweede RV meter op 80% ?1% voor de heater.
Doordat de sensor natuurlijk altijd even achterloopt schiet de RV iedere keer als de bevochtiger (onder de 73%) aanslaat door naar iets boven de 80% (~83%) voordat hij stabiliseert en weer daalt.
Als ik het weerstation mag geloven (deze geeft min/max en huidig weer), blijft de temperatuur tussen de 13.4? en 14.4? en de RV tussen de 73% en 83%, dit lijkt me gezien de betrouwbaarheid van de RV meters redelijk netjes toch?

Wat zeggen de kenners ervan, stabiel genoeg om er b.v. worst in te hangen?
 
chckstrk zei:
In je startpost had je het nog over twee infraroodlampen, maar op de fotos en in het schema zie ik er nog maar een terug. Wat was de overweging daar?

Dacht eerst om er ??n te gebruiken voor het verwarmen en ??n seperaat voor het ontvochtigen. Uiteindelijk doe ik nu beide met dezelfde lamp. ( heb de andere nu als reserve)
 
Maccie (spongebob) zei:
Nou Gijs, kom maar op met die foto's van al dat heerlijks.

Hoe staat het ervoor?

De eerste worsten zijn klaar (en al bijna op) zie het andere draadje... nu hangen er twee worsten van de workshop in, en het volgende project, Coppa ligt al in de pekel...

Volgende week of week erop ga ik mijn nieuwe stopbus eens proberen.. kilo of 3 knoflook venkel worst maken als droge worst, ben met het recept bezig...  :D
 
vogels zei:
Maccie (spongebob) zei:
Nou Gijs, kom maar op met die foto's van al dat heerlijks.

Hoe staat het ervoor?

De eerste worsten zijn klaar (en al bijna op) zie het andere draadje... nu hangen er twee worsten van de workshop in, en het volgende project, Coppa ligt al in de pekel...

Volgende week of week erop ga ik mijn nieuwe stopbus eens proberen.. kilo of 3 knoflook venkel worst maken als droge worst, ben met het recept bezig...  :D


Mooi om te lezen Gijs...... vergeet je de yoghurt er niet in te doen :p
 
De kast draait als een tierelier, maar heb ondertussen al wel twee luchtbevochtigers versleten... een uit china (ventilator stuk) en een via marktplaats (trilplaat stuk).. heb ik gewoon pech of hebben anderen hier ook last van?

Ik gebruik wel gewoon kraanwater (uit Brabant), omdat de kast toch zon 3 liter per week gebruikt.

Iemand tips? Of wat gebruiken andere?
 
Ik kreeg toen ik mijn allereerste droge worst had gemaakt een witte aanslag (witte waas) op mijn worsten.
Dit bleek achteraf door het gebruik van kraanwater te komen.
In kraanwater zitten zouten/ mineralen/ en kalk(en), en dat zorgde voor de witte waas.
(En de hoeveelheid zal per gemeente best wel veel kunnen verschillen)

Na overgestapt te zijn op gedestilleerd water heb ik daar nooit meer last van gehad.
Misschien dat diezelfde zouten/ mineralen/ en kalk(en), er bij jouw voor hebben gezorgd dat jou luchtbevochtigers het hebben begeven  :-S
Mijn kast draait nu vrijwel constant al zo'n 3 jaar (uitzondering daar gelaten, een enkel weekje tussendoor niet), maar het enige onderdeel dat ik tot nog toe heb moeten vervangen (toevallig 3 weken gelden), was mijn temperatuur controller.

Mac
 
Heb een nieuwe gekocht en heb gelijk wat gdestileer/gedeminiraliseerd water besteld (12x 5ltr). Is kijken hoe dat gaat. Hoop dat ie het wat langer volhoud nu, hangen nog 10 worsten in en sinds vandaag een stuk vlees wat een Coppa moet worden..  :D

Waar haal jij je water Mac?
 
Ik haalde vroeger bij de Makro een aantal van die 5 liter kannen van het merk Aro (iets van 2,50 euro per kan).
Nu ik een goede band opgebouwd heb met de Sligro, haal ik ze daar (als ze die hebben......, maar dat zal toch wel  :-S )

Mac
 
Vond 2,50 voor 5 liter nog best veel.. in ieder geval als je het vergelijkt met de aanbieding van de lidl (79 cent voor 5 liter), maar kon het inderdaad niet veel goedkoper vinden als bij de Makro.
Als iemand nog een adresje weet waar het minder kost dan 2,- per 5 liter hoor ik het graag.
 
Zo, vandaag eindelijk tijd gevonden om de droogkast onder handen te nemen volgens het advies van de mede forum genoten :p

tisPUkU.jpg


Alle bekabeling vervangen door snoer met adereindehulzen  (i.p.v. installatie draad) en de lasdoppen vervangen door mooie klemblokken op DIN rail.

en alles werkt weer naar behoren.
 
Ceriel zei:
Dan kan het drogen beginnen!  B-)
Inderdaad. En daar wil ik inmiddels ook wel eens een foto van zien

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Ceriel zei:
Dan kan het drogen beginnen!  B-)

Hij stond nu juist even stil om gemodificeerd te worden :)

Heb al het een en ander gemaakt en hier gepost hoor  :p..
 
Terug
Bovenaan Onderaan