BasBQ
Beef en Steak

Ook aan de droogkast

Even een update, er zijn wat onderdelen binnengekomen, en deze week een start gemaakt aan de ombouw van de koelkast.

Eerst maar eens de gaten voor de ventilatie, in de deur;

AolGZZp.jpg


En in de linkerzijde, daar iets voorzichtiger tecwerk gegaan, eerst wat kleine gaatjes geboord om er zeker van te zijn dat er niets zat;

TeeTrMY.jpg


Y7DQnQd.jpg


Gaatje naar boven voor de kabel, en de 120mm fan kan gemonteer worden

bqYrNRB.jpg


Gaten voor de WCD en de lampvoet:

Qj7EFWa.jpg


Bak gemaakt bovenop voor de electra:

CEangD4.jpg


Tot zover alles bedraad en afgemonteerd:

7q5DHPC.jpg


SFXc17h.jpg


En alle draden weggewerkt in lichtbuis, nu is het wachten op de luchtvochtigheid schakelingen zodat we de zaak kunnen verder kunnen afmonteren.

Helaas kwam Murphy ook nog even bij mij langs, de koelkast deur stond te dicht bij de kachel  X( X(

7d0bhGc.jpg


Nog even kijken wat we daaraan gaan doen, want er zijn geen losse deurrubbers te koop voor dit type koelkast..

Tot de volgende update


 
Mooi werk! Wellicht een stuk tochtstrip er tussen plakken indien je last van lekkage hebt. Leuk om dit project te zien Vogels.


Gr. Mike
 
En weer een update, gisteren en vandaag aan de hobby geweest nu alles binnen is gekomen.

Gaten gemaakt in het voorfront van mijn elektra doos, en de timer gemonteerd, De timer is geen ideaal apparaat om te monteren en aan te sluiten (maar das voor de volgende keer):

sWkmKoI.jpg


Alle schakelaars ge?nstalleerd in het frontje:

Q6wJZXD.jpg


jVXPnAL.jpg


Omdat ik op zaterdag nergens DIN rail en aansluitklemmen kon vinden, heb ik maar besloten dit te laten zitten. heb alles aangesloten met lasdoppen:

DbGuIL1.jpg


De sensorriek geplaatst aan de binnenzijde:

i1iyP7Z.jpg


En de lamp + humidifier (die geen Europese stekker bleek te hebben, leermomentje):

r2ISJXq.jpg


alles gezien en kastje dicht :) :

Q8VDOY0.jpg


fBNvHEW.jpg


Dan maar eens alles instellen.... heb de temperatuur op 12 graden gezet met een +/- van 1 graad, de RV1 op bevochtigen onder de 75% +/- 2%, RV2 op verwarmen boven de 80% +/-2% en de timer voor de ventilatie op 4 momenten per dag (om de 6 uur) een minuut aan...

f1N2KcO.jpg


Heb er een tijdje bijgezeten en alles schakelt netjes aan op de momenten zoals ik het heb ingesteld, merk wel dat er een groot verschil zit tussen RV1 en RV2 maar ook tussen de RV's en mijn weerstation...... maarja wat is dan de waarheid... Ook stond een van de twee RV's regelmatig op storing, hier gaf af en toe (zonder begrijpelijke reden) HHH in het scherm wat staan voor een RV boven de 99%. Dus op advies van Peter W een sensor gebruikt voor zowel RV1 als RV2. Dit loste ook gelijk het grote verschil tussen beide RV's op.

rIjRIuy.jpg


Nu moet ik gaan fine tunen op de schakelmomenten en een juiste plaats kiezen om de kast neer te zetten. Ik vind het in de schuur toch wat koud en wisselvallig wat de stabiliteit niet ten goede komt, dus wellicht ga ik hem nog naar zolder verhuizen. Verder moet ik nog een slangetje monteren aan de waterafvoer van de koelkast en voor een wat groter water reservoir zorgen.

Om dit goed te  kunnen monitoren ga ik toch maar eens een datalogger aanschaffen, iemand een tip voor een goede niet te dure datalogger?
 
Gaaf zeg
 
Netjes!
Ik ben alleen niet gecharmeerd van de VD-draad die je gebruikt hebt... waarom niet alles met snoer aangesloten?
 
Ceriel zei:
Netjes!
Ik ben alleen niet gecharmeerd van de VD-draad die je gebruikt hebt... waarom niet alles met snoer aangesloten?

Dit had ik liggen.... en het route makkelijk.  B-)
 
Vet apparaat zeg, respect hoor. Ik had vanmorgen nog gekeken en dacht word weer eens tijd voor een update en ... tadaaa. Ik ben benieuwd of het allemaal dadelijk naar tevredenheid werkt.

Suc6


Gr. Mike
 
Heel er netjes hoor.

wel een handige gast die Peter W zo te horen.

en nu snel wat lekkers maken om er in te stoppen.

 
Ceriel zei:
Netjes!
Ik ben alleen niet gecharmeerd van de VD-draad die je gebruikt hebt... waarom niet alles met snoer aangesloten?
Ben het met Ceriel eens, zeker de schroef om de fase en nul vast te zetten geeft me kriebels.
Electriciteit moet je met respect behandelen.
 
Ook ik ben het eens met Bert en Ceriel.
Dit soort constructies is vragen om problemen.
Kortsluiting en/of in het ergste geval brand.
Gebruik alsjeblieft de juiste materialen en klemmen.
Installatie draad zit niet voor niets in buizen en dozen en niet zoals jij doet los in een bak en zeker niet vast gezet met een schroef en een ringetje.
Voor een paar euro extra heb je de juiste spullen en is het veel veiliger.
 
Die schroef zou ik onderdaad even verwijderen en de kabeltjes even goed opbossen. Als de koelkast aanlaat krijg je met de jaren wellicht wat schavielen. Dat zou kortsluiting kunnen veroorzaken.

Maar ik vind het wel bijzonder dat iedereen zich druk maakt om die paar kabeltjes en niemand het heeft over die ongekeurde alibaba rommel zoals de stc1000.
 
Heb je wel een punt, An3s.
Chineese kwaliteit is zeker niet altijd goed.(understatement)
Je kunt alleen de kansen op ongelukken verkleinen door zelf wel veilig te werken.
De kans dat het relais uitfikt is idd aanwezig, maar is gezien de rest niet het gevaarlijkste.

Een en ander is niet om beterweterig te zijn, maar omje huis af te branden of erger, zelf er aan te blijven hangen is deze hobby niet waard.
 
Nou heren, wat vriendelijker mag ook wel  :D :D

De schroef met het ringetje is idd niet de beste constructie, na dat ik die (met de hand) had vastgedraaid heb ik die al vervangen door een kunststof klemmetje wat ik nog had liggen (toen had ik de foto echter al gemaakt :p), punt is dat de timer met steekcontacten werkt, en dit verre van ideaal is (zoals ik al in mijn post vermeld).

Het probleem dat jullie zien met de gebruikte VD-draad t.o.v. snoer zie ik niet echt, ik ben geen elektricien misschien kan iemand me uitleggen waarom dit "not-done" is? Dit is namelijk preceis wat je ook in een lasdoos doet (tussen de buizen in).

Opbouwende kritiek en goede tips zijn natuurlijk altijd welkom  :)

andrebon zei:
Voor een paar euro extra heb je de juiste spullen en is het veel veiliger.

Dus brand los andrebon
 
Nou wat zou kunnen gebeuren is dat de harde draad afbreekt op de schroef verbindingen op de controllers omdat deze verbinding niet echt gemaakt is om aangesloten te worden met een harde kern.

beter is het om soepele kabel te gebruiken voorzien van adereind hulsjes.

maar als we alles volgens de instalatie regeltjes gaan bekijken dan kunnen we bij iedereen in huis wel wat vinden wat afkeur zou betekenen.
Tweeling snoerjes welk langs een plint zijn geniet of gespijk5ert.
lamp ophangen zonder deksel omdat de schroefjes niet meer passen
bouwlampjes aan een kroonsteentje in de kelderkast zonder trekontlasting.
enz enz.

Dus laten we eerst een hand in eigen boezem steken voor we iemand afbranden omdat hij of zij iets gemaakt heeft wat mischien niet helemaal volgens de regeltjes is.

Ben er zelf niet zo bang voor dat er direct iets gebeurd maar zou wel het advies eerder genoemd te hand nemen om in ieder geval de tijdklok met soepele draad aan te sluiten al strip je maar een eind verlengsnoer als je niet aan soepele draad kan komen.

suc6 met de verdere bouw en blijf het volgen.

 
He vogels, ik denk dat er weinig mis is aan je constructie. Het blijft een gecalculeerd risico. Het enige wat ik wilde aangeven is dat ik snap dat alles schijnbaar volgens de laatste NEN norm moet, maar niemand war zegt over een stc1000 kastje.

Ik heb er zelf ook een hoor, in mijn biergistkast. Gewoon een risico wat ik neem. Zolang je er maar van bewust bent dat het waarschijnlijk niet aan de westerse normen voldoet en er een grotere kans is op brand dan wel kortsluiting.

Mooi project man, krijg er zelf ook zin in.
 
Ik was niet onaardig, maar hooguit ongerust.
Ik ben misschien (te) kritisch.
En Ik zou het gebruik van draad met flexibele kern ter harte nemen.
Ik wil alleen weergeven dat ik het zo niet zo doen.  En ja ik ben NEN norm groot  gebracht en die zijn er niet voor  niets.  Tweeling snoer langs  de plinten.  Net komt er ook  bij mij niet.  Gecalculeerd risico.  Dat kan. Tsja ieder zijn gedachten erover.
Ik hou ervan risico's te minimaliseren.
Nogmaals ik kraak je niet af,  maar zou het zo niet doen.
En nee.
Ik ben ook nu niet onaardig
 
Ik heb er zelf weinig kaas van elektra gegeten maar t is idd niet allemaal slecht bedoelt. Controlle en kritiek is in mijn ogen altijd opbouwend bedoelt. Ik zeg zelf altijd als je niet weet wat je fout doet kan je je zelf ook noet verbeteren. Luister naar wat de mensen te zeggen hebben en beslis dan zelf wat je hier mee doet.wat ik wel van elektra weet dat dit iets is wat onderschat wordt en wat het aan kan richten als het fout gaat. Heb zelf me oud tante der huis voor de helft af zien branden... door elektra. En daarop zig ik weer beter safe than sorry.
 
Maar even back on topic vogels.

Hoe doet hij het? Heb je er al wat inhangen?

Hoe fijn heb je die stoffilters gedaan? Heb je nog veel circulatie? Ik had elders gelezen dat ze er een stukje hor voor deden, alleen als bescherming tegen ongedierte. Wat is jouw overweging om er een stof fijn filter voor te zetten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan