BasBQ
Beef en Steak

Onzin BCC

 
 
 

cold_as_ijs

Pitmaster
Berichten
745
279DB173-62D0-4A72-A543-29F889669C1E.jpeg

Nou het resultaat mocht er zijn. Mijn vriendin sprak met verbazing de woorden uit: “Deze is echt lekker”. Ook de oudste heeft ervan genoten.
En natuurlijk met een lekkere geuze erbij
EBD68320-CFFC-46F7-A855-FB701C647066.jpeg



Tja ondanks dat mijn droom helemaal uit elkaar is gespat van het bereiden van de perfecte bcc (dank je wel meathead :mad:), ga ik er toch maar aan geloven.
Het avontuur begon al afgelopen zaterdag, haan uit de vriezer, lekker 2 dagen ontdooien in de koelkast, waren het niet dat de koelkast net te koud stond. Gevolg nog steeds bevroren kip. De haan was trouwens een Noord Hollandse blauwe, deze heb ik vanuit het ei grootgebracht en zelf geslacht. Met 3.5 kg wel een aardige jongen.
Maandag toch maar de pekel klaargemaakt, hiervoor het recept van NOSKOS aangehouden. Ik kwam er alleen achter dat ik niet genoeg bastardsuiker had, deze vervangen met rietsuiker. Gedachte was dat de bevroren kip wel zou ontdooien in de pekel.
42BD420D-9294-4494-A4F5-D19D6D8331BF.jpeg

Een probleempje was dat mijn pan net te klein was en de bevroren haan niet echt te buigen was. Uiteindelijk toch maar weggezet in de koelkast. Uurtje later was hij al wat flexibeler, moest nog een litertje extra pekel bij. Met beneden het resultaat. Het was al een wat oudere haan (8 maanden) dus maar 2 dagen gepekel

BEAEEC24-FD7A-488E-9027-03645AD8BA33.jpeg

Hierna afgespoeld, drooggedept en nog een 24 uur laten drogen in de koelkast.


De kip gerubt met een variant van de chick mix, mijn vriendin kon de fruit peper niet vinden en de zout eruit gelaten.
Verder mijn chicken sitter gevuld met wortel, champignons en hasselback aardappels. Verder grill ik er nog wat courgette bij, maar dat doe ik als de kip klaar is. Het vloeistof bakje gevuld met radler, moest natuurlijk wel bier in zitten om mijn badge te verdienen.

10BDFB4E-36E9-4600-80D6-317B18635EAD.jpeg

77EF84D1-BE3E-4814-849E-5F68FA9C0640.jpeg


De BJ gevuld met marabu houtskool, de hyperbolic insert erin en wachten tot hij 150 graden is. Garen tot borst 71 en poot 76 graden en roken met kersen hout. Ik leg het blokje nu op de hyperbolic insert.

A2095262-935B-433D-A384-878EDA3F342D.jpeg


279DB173-62D0-4A72-A543-29F889669C1E.jpeg

De huid blijft nog een dingetje, echt heel dik en daardoor taai. Heb naderhand de huid, vlees en botten gesplitst. Vlees kan nog onder de mexicaans oid, de huid staat in de oven om het vet weg te smelten. Daarna nog uitbakken in de pan. En van de botten gaan we soep trekken.
72B492A0-4072-48F0-AFCC-0C079B72BA2D.jpeg

DC52E50F-5FAF-41AE-9704-C5499CA893D8.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Hoeft zelfs geen bier in te zitten tegenwoordig (ziet toch niemand)
Weer een illusie armer (sorry) :cry:
 
Hoeft zelfs geen bier in te zitten tegenwoordig (ziet toch niemand)
Weer een illusie armer (sorry) :cry:

Sommige mensen roepen zo maar wat!
Bedoel, zie jij een blik? :rolleyes: :ROFLMAO:
 
Hoeft zelfs geen bier in te zitten tegenwoordig (ziet toch niemand)
Weer een illusie armer (sorry) :cry:

Maar wel of geen biersmaak prima presentatie ziet er leuk uit, ik denk dat de sticker er aankomt alvast gefeliciteerd. 👍
 
Ik ben het niet eens met de titel van dit topic. Niks geen onzin bcc.
Je heb een STICKER verdiend!
Vertel het de buren, plemp het op fb.
Gefeliciteerd kerel.
En, proefde je de radler terug in het vlees? 😂
 
  • Haha
Waarderingen: Hans
En, proefde je de radler terug in het vlees? 😂
Tha wat moet ik zeggen, dit is de beste manier om een alcoholvrije radler te gebruiken in de keuken ;)

wel een wijze les geleerd over het kamado’s openen. Mijn haren op mijn hoofd zijn iets korter. Wilde snel de courgette omdraaien op de bbq“Zonne grote vuurbal jonguh!!!”
Ach ja mag blij zijn dat het alleen een paar haartjes zijn:cool:
 
Goed bezig, gratz met tokkie!
 
Goed bezig! Wel het goede merk bier overigens voor alcoholvrije/arme bieren, Jever Fun is hier ook favoriet. (Radler reken ik niet onder bier ;))

Welkom bij de tokkies!
 
Goed bezig! Wel het goede merk bier overigens voor alcoholvrije/arme bieren, Jever Fun is hier ook favoriet. (Radler reken ik niet onder bier ;))

Welkom bij de tokkies!
Pssst niet te hard roepen dat jever fun radler geen bier is, dadelijk raak ik mijn tokkie kwijt ;) Jever pils is trouwens lekker, een vsn de betere van Duitsland. Die fun is ook goed te drinken inderdaad
 
Ik ga het vandaag ook eens proberen. Meteen twee vliegen in één klap, receptje van ome Steven.
 
Lekker maaltje geworden zo
Toch ook maar eens kijken naar zo’n gietijzeren sitter
 
Gefeliciteerd! Maar nog wel een vraagje: Heb die slowrolr nog niet getest bij m'n KJ3, maar waarom leg je het rookhout erboven op? Wordt dat warm genoeg om em te laten roken?


Sent from my SM-G920F using Tapatalk
 
Gefeliciteerd! Maar nog wel een vraagje: Heb die slowrolr nog niet getest bij m'n KJ3, maar waarom leg je het rookhout erboven op? Wordt dat warm genoeg om em te laten roken?


Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Kwam een filmpje tegen van john setzler die dit ook deed bij een gegrilde kip. Maar volgende keer gooi ik ze overigens tussen de kolen. 150 graden is misschien net te koud om zo effectief te roken
 
Terug
Bovenaan Onderaan