BasBQ
Beef en Steak

Onze eerst PP sessie

 
 
 
 

Jappert

Gemarineerd
Berichten
1.041
Eindelijk is het morgen zo ver dan vertrekken onze Knorretjes naar de warmere contreien.

Vanavond eerst Wagon grill start klaar gemaakt. De OTO komt morgen wel want daar doen we de "verkorte" wedstrijd variant op.

IMG_3777-kopie_zpscb3f6b2a.jpg


Ook de varkentjes alvast gewassen. De ene eerst met mosterd ingesmeerd en daarna met Blues Hog Rub. Deze gaan we hopelijk door "The Zone" heen halen.

IMG_3781_zpsa7e8aebd.jpg



IMG_3782_zps9ae0e2a4.jpg


De andere hebben op Noskos manier gemaakt. Injectie marinade en Southern Succor Rub.

IMG_3785_zpse0f59bb4.jpg


Morgen weer verder met update en meer foto's.
 
Tot zover ziet het er al goed uit! Ik ben benieuwd. Succes!!

 
Succes met de eerst PP sessie, die vergeet je nooit meer!
Het is dit weekend druk met de PP's  :)
 
Ja jij ook succes Mr. Fox. Nederland zal morgen weer lekker ruiken :)
 
De eerste vriend gaat er zo op. Kan iemand mij vertellen of het nodig is om een waterbak boven de kolen te zetten?
 
Een waterbak is prima i.v.m. de stabiliteit van de temperatuur. Als je dat doet, start dan met een bak gevuld met heet water.
Ik heb weliswaar een waterbak in de WSM boven de kolen, deze is echter niet met water gevuld maar gewikkeld in alu-folie.
Op de bodemlaag alu-folie liggen drie proppen alu-folie ter grootte van een kleine tennisbal en daarover heen een laag folie om het vet op te vangen.
 
RedFox zei:
Ik heb weliswaar een waterbak in de WSM boven de kolen, deze is echter niet met water gevuld maar gewikkeld in alu-folie.
Geert, je vergeet dan wel erbij te vertellen dat wij het erg makkelijk hebben om de temperatuur constant te houden met onze gadgets :)

Als je nog nooit of niet vaak een low&slow sessie hebt gedaan van deze tijdsduur en/of je bent nog lerende en zoekende voor de beste setup om de temperatuur langdurig goed constant te houden, dan is een waterbak absoluut een mooi hulpmiddel om dit voor elkaar te krijgen.
Zoals gezegd gebruik dan wel meteen heet water, anders verlies je al aardig wat tijd door het opwarmen hier van. En hou er rekening mee dat aanpassingen in je luchttoevoer langzamer effect hebben, doordat je gevulde waterbak als demper fungeert.
 
Veel succes en alvast smakelijk voor straks !
 
Succes mer je run!

DanBras zei:
RedFox zei:
Ik heb weliswaar een waterbak in de WSM boven de kolen, deze is echter niet met water gevuld maar gewikkeld in alu-folie.
Geert, je vergeet dan wel erbij te vertellen dat wij het erg makkelijk hebben om de temperatuur constant te houden met onze gadgets :)

Als je nog nooit of niet vaak een low&slow sessie hebt gedaan van deze tijdsduur en/of je bent nog lerende en zoekende voor de beste setup om de temperatuur langdurig goed constant te houden, dan is een waterbak absoluut een mooi hulpmiddel om dit voor elkaar te krijgen.
Zoals gezegd gebruik dan wel meteen heet water, anders verlies je al aardig wat tijd door het opwarmen hier van. En hou er rekening mee dat aanpassingen in je luchttoevoer langzamer effect hebben, doordat je gevulde waterbak als demper fungeert.
Danny +1
 
Bedankt voor de uitleg heren.

Even een tussen update. De temperatuur ging veel te hard in het begin. 130 graden oid. Minion methode was zelfs iets te optimistisch, ze stonden binnen no time allemaal in de hens. Toen maar kolen eruit gehaald en nu staat hij al bijna twee uur op 106. De kern temperatuur staat inmiddels al op 68 voor mijn gevoel is dat te hoog. Het probleem met die Q is dat de lucht toevoer nauwelijks ergens op reageert gezien de constructie. Ik voel een mod aankomen  ;)

De OTO is net ook aangegaan. Die houdt zijn temperatuur wat strak. Dus ik denk dat die zeker goed gaat komen.
 
Zo'n stuk varken kan wel wat hebben hoor, bovendien hangt het sterk af waar je de temp meet. Ik meet met een aparte probe naast mijn vlees op grilhoogte en met een probe boven mijn vlees. Dat scheelt al vaak zomaar 10 graden (heter boven...)
Bij de uitlaat van je deksel kan het nog wel heter zijn.
 
Ik gebruik een Maverick. Hij staat nu op 70 graden kern. Ik moet zeggen dat dat wel heel erg snel gaat. Heb niet eens de tijd gehad om het bier in de koelkast te leggen.
 
Doe je deze af en toe besproeien met appelsap? Door verdampen daarvan gaat het ook wat minder hard.
 
Misschien helpt dat, heb het net voor het eerst gedaan.
 
Ok. Top. Dan nu snel dat bier die koelkast in, potverdikke!
 
Even wat feateau's

6.30 BBQ slaapt nog.

IMG_3788_zpsdc0ad973.jpg


Burn baby burn

IMG_3801_zps7c74817a.jpg


Knor gaat in zijn nieuwe huisje

IMG_3802_zpsf0c6716e.jpg


Meten is weten

IMG_3804_zpsbd6ee5ce.jpg


OTO is ready to go

IMG_3805_zps529dcded.jpg


En nu is het tijd om met de handen in de zakken te gaan staan kijken

IMG_3806_zpsdbb14f4f.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan