BasBQ
Beef en Steak

Onze 1ste koud gerookte zalm

 
 
 

Derek

Kooltjesharker
Berichten
129
Eindelijk had ik wat tijd om het favorieten gerecht van mijn vrouw te maken, met dank aan Frits voor het recept  :)
Afbeelding135.jpg

Op het kleine stukje heb ik wat dille en citroensap gedaan om te kijken of dat wat speciaals kon worden. Uiteraard zelf ook een stukje geprobeerd. Beiden vinden wij het erg lekker van smaak. Of dat nu komt door dat het een kleiner en dunner stukje zalm is weet ik niet. Volgende keer gaan wij het gewoon weer doen maar dan op een halve zalm.

Afbeelding143.jpg

En nu maar afwachten. Wel vond ik het moeilijk in te schaten hoe ver ik de schuiven onder en boven moest open zetten.

Afbeelding146.jpg

Na 10 uur was de rookmot op, en heb ik de zalm evengoed nog 2 uur in de smoker gelaten.

Afbeelding109.jpg


Uiteraard hebben wij de zelfde avond een stukje geproeft. Wij vonden het wel erg naar rook smaken.
Afbeelding110.jpg


Uiteraard hebben wij het netjes verpakt en gisteravond hebben wij het op een toastje aan onze visite geserveerd en die vonden het heerlijk. Wij vonden het gisteravond ook beter van smaak dan afgelopen donderdag.


 
Ziet er goed uit!
Wat de schuiven betreft, de CSG heeft niet veel lucht nodig, dus twee van de onderste dicht en de andere op 1/3 is genoeg, de bovenste iets verder open zodat je een beetje trek hebt en de verschraalde rook er uit kan en het zou prima moeten werken.
 
Zo, dat ziet er geweldig uit. Goeie foto's ook.

Zal de foto's eens aan mevr. Nosmo laten zien, misschien moeten wij dan ook nog wel aan de CSG.  ;)
 
Mooi dat het gelukt is.

Als je de zalm proeft als hij net van de smoker komt is het net alsof je met je tong een asbak aflikt, na een paar dagen is het beter.
 
Dat ziet er heerlijk uit.

Heb net ook weer wat zalm op een toastje gegeten.
 
ik heb de zalm in huis, nu een keer tijd maken om te gaan roken, scoor ik weer punten bij mijn meissie
 
Ja erg mooi, het is alleen jammer dat die CSG zo schreeuwend duur is, anders had ik er al 1 aangeschaft  :p
 
Boldeagle zei:
Ja erg mooi, het is alleen jammer dat die CSG zo schreeuwend duur is, anders had ik er al 1 aangeschaft  :p

Er wordt al honderd jaar (ik hou het voorzichtig aan) gerookt zonder CSG. Dat kan dus nu ook nog steeds. Gewoon een kwestie van proberen.
Maak b.v. een baantje van zilverfolie wat je vult met rookmot
 
Ziet er er goed uit, ik als geen vis liefhebber krijg er zelfs trek in.
 
Ondanks dat ik niet van zwemmers hou zien ze er wel prima uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan