BasBQ
Beef en Steak

Onderhoud onderstel Kamado?

Visca

Kooltjesharker
Berichten
124
Hallo,

Wat zouden jullie doen als je roestplekjes ziet op het onderstel van je Kamado? Opschuren en opnieuw (laten) spuiten oid? Of is dat niet te doen/de moeite niet waard?
 
Het is de moeite waard als het JOU de moeite waard is toch?!

Ik weet niet precies wat je kan, want weet niet om welk onderstel het gaat, maar ik heb mijn BGE onderstel een paar jaar geleden helemaal uit elkaar gehaald, vlak en kaal geschuurd en twee lagen zwarte Hammerite gegeven en daarna met nieuw RVS beslag weer in elkaar gestoken. Nieuwe grotere rubberen wielen eronder en zo gaat 'ie weer jaren netjes mee!
 
Laatst bewerkt:
Het is de moeite waard als het JOU de moeite waard is toch?!

Ik weet niet wat je kan want weet niet welk onderstel, maar ik heb mijn BGE onderstel een paar jaar geleden helemaal uit elkaar gehaald, vlak en kaal geschuurd en twee lagen zwarte Hammerite gegeven en daarna met nieuw RVS beslag weer in elkaar gestoken. Nieuwe grotere rubberen wielen eronder en zo gaat 'ie weer jaren netjes mee!
Goed idee van die wielen! Eens kijken of ik grotere voor de kamado kan vinden. Het rollen door de tuin gaat nu vrij lastig.
 
Wielen vind je zeker bij interwiel.
Zelf gisteren nog wielen besteld voor kamado tafel voor familie die ik ga maken.
 
Het is de moeite waard als het JOU de moeite waard is toch?!

Ik weet niet wat je kan want weet niet welk onderstel, maar ik heb mijn BGE onderstel een paar jaar geleden helemaal uit elkaar gehaald, vlak en kaal geschuurd en twee lagen zwarte Hammerite gegeven en daarna met nieuw RVS beslag weer in elkaar gestoken. Nieuwe grotere rubberen wielen eronder en zo gaat 'ie weer jaren netjes mee!

Nou het gaat niet om mijn kamado maar die van een kennis. Ik kan/ga hem misschien overnemen dus ik ben erover aan het nadenken of ik dat wil gaan doen. Zoals jij het verteld kan ik dat ook wel, heb je het met de hand geschuurd of lukt dat ook met een schuurmachine?
 
Het punt is niet of die kamado van jou is of van een ander, ik doel op de constructie. Die oudere onderstellen van BGE kwamen in losse stukken en zijn dus heel goed te (de)monteren. Het oudere onderstel van Kamado Joe was van een ronde stalen stang gebogen en dat lijkt me veel lastiger mooi vlak te schuren... ik gebruikte een schuurblokje waar ik fijn (water)schuurpapier omheen deed. Kan vast ook met een schuurmachine maar ik hou gewoon niet van die herrie. Rustig nat schuren is een heerlijk zen-klusje.
 
Wielen vind je zeker bij interwiel.
Zelf gisteren nog wielen besteld voor kamado tafel voor familie die ik ga maken.

Ik had ze bij wielenoutlet meen ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Het punt is niet of die kamado van jou is of van een ander, ik doel op de constructie. Die oudere onderstellen van BGE kwamen in losse stukken en zijn dus heel goed te (de)monteren. Het oudere onderstel van Kamado Joe was van een ronde stalen stang gebogen en dat lijkt me veel lastiger mooi vlak te schuren... ik gebruikte een schuurblokje waar ik fijn (water)schuurpapier omheen deed. Kan vast ook met een schuurmachine maar ik hou gewoon niet van die herrie. Rustig nat schuren is een heerlijk zen-klusje.
Ah zo, helder. Ik zal er nog eens naar kijken, hoe dit onderstel in elkaar zit/of het een beetje te doen dit op te schuren en in de hammerite te zetten :) Als dit lukt is nieuw rvs beslag ook wel een goed idee. Bedankt!
 
Als de kamado uit het onderstel moet om welke reden dan ook.
Is dat een idiaal moment om het netjes te zetten.
 
Ben zelf geen fan van hammerite.
Gebruik voor mijn kamadowagon’s .
Avis hamerslag metaal verf . Super dekking blijft goed staan bij dikke laag is hitte bestendig tot 120 graden.
En is ook roestwerend
IMG_0007.jpeg
 
Wanneer onderstel weer beetje roestvrij is. Jaarlijks de roest gevoelige plekken met WD40 behandelen om roest tegen te gaan en gelijk de wielen smeren met WD40.
Let wel dat alle moertjes goed vast zitten en het liefste borgmoeren zijn, want WD40 werkt ook erg goed als kruip olie. Je wilt natuurlijk niet dat die los trillen bij het verrijden van je zware kamado.
 
Terug
Bovenaan Onderaan