BasBQ
Beef en Steak

Oklahoma Smoker

Niet veel reactie hier.
Ik heb zelf een SEBAR BBQ Smoker XL.
Een vriend van mij bouwt die zelf, ook nog vele andere BBQ dingen.
Ik gebruik mijn smoker bijna niet meer.
Nu is hij wel ongeveer in gebruik.
Het vorige maand een stuk hesp erin gehangen, en dan koud gerookt, vlees hangt er nog steeds in nu voor het drogen.
 
Een Oklahoma smoker is een smoker voor de echte liefhebber.
Het is best een gevaarte en je kan er veel eten tegelijk op maken.
Maar het is wel werken. Waar je bij een kamado na het instellen geen omkijken meer hebt zal je een offset smoker geregeld moeten voeren met hout. Dat moet bij voorkeur droog hout zijn en dan geen grote blokken omdat je dan grotere temperatuur schommelingen krijgt. Er zit een redelijk temperatuur verschil tussen voor en achter, dat kan vervelend zijn maar ook fijn, naar gelang wat je maakt.
Het is een smoker, dus hoge temperaturen haal je niet tenzij je boven de firebox grillt.
Hout stoken wordt steeds verder aan banden gelegd, dus mijn bbq is het niet, maar het is geweldig om te zien.
 
Het is inderdaad werken maar de moeite waard. Vorig jaar voor 8 man 6 gangen gemaakt, dan is het moeite waard. Voor een paar spare ribjes minder ideaal.
 
Ik ben een fan van offset smokers. Ik heb er enkele gehad, er wat bij- en verkocht, zelf gebouwd omdat ik dacht dat ik het beter kon :LOL: en heb er nog steeds enkele. er is echter heel veel verschil in smokers dus ook net zoveel verschil in de manieren van stoken. Maar stook droog en schoon hout, zodat je zo min mogelijk rook creƫert. Trek is alles, knijp je smoker nooit door de schoorsteen te dichten, je loopt dan het risico dat je alles overrookt en je vuur gaat meer roken. maak je niet te druk over een paar graden temperatuurverschil. De temperatuurszones in de smoker kun je oplossen door een deflectorplate.
Voor de rest, hoe groter de smoker, hoe gemakkelijker hij stookt. ;)

IMG-20190620-WA0033.jpeg


Mocht je ooit met wat vragen zitten, je mag me altijd een pb of mailtje sturen.
 
Dit is de mijne, het platte stuk boven de vuurbox is handig voor een skillet op te plaatsen.
20180730_145711.jpg
 
Sinds kort heb ik ook een Oklahoma Joe ben alleen nog wel leerende afgelopen week voor de eerste keer een lange run gemaakt.
Dus heel veel tips kan ik je nog niet geven maar ik volg graag dit topic!
 
Leuk dat er nog mensen zijn die er een kopen in deze tijd van eggs en bastards. ik heb mijn Oklahoma na 20 jaar verkocht en een chuckwagon gekocht 16". best lekker groot dus en 6 mm dik. toch weer wat anders dan de "oude" ik heb er wel een deflectorplate in waardoor de temperatuur in het stookgedeelte boven deze plaat hetzelfde is als op de thermometer en ook egaal. ik stook nu beukenhout goed droog en niet te grote stukken. grote stukken vlees zoals picanha of cote du boef doe ik reversed sear. eerst rustig opwarmen tot kerntemp ong 48 graden in het torengedeelte en daarna afgrillen op zo heet mogelijk. werkt super

Oklahoma.jpg


IMG_6096.JPG


IMG_6223.JPG
 
Zulk een deflector platen heb je echt wel nodig. Ik heb die ook.
 
Wat een ruige foto's.
Wat zou ik daar eens graag mee willen werken.
 
Zoals in mijn andere post te zien is, ben ik ook aan de Oklahoma smoker nu.

Even een vraagje voor de ervaren smokers. Hoe richten jullie de vuurbox in voor een nacht sessie. Gewoon houd door stapelen en de wekker ieder uur zetten? Of is er een leuke hack voor?
 
Als je smoker niet heel groot is, is om het uur bij vullen ook om het uur aansteken...
 
Het is een 21 inch, en een uurtje aanhouden stabiel lukt me nu wel. Dus dat zou in de nacht ook wel moeten lukken. Maar voor de nacht is het dan toch echt vaak uit bed šŸ˜‚
 
ik heb een redelijk kleine smoker, als ik die rond de 110 - 120 wil houden kan ik echt niet veel brandstof tegelijk stoken, maar dat beetje wat je erin doet, is wel relatief snel weg, 20 minuten, 30 max...
 
Ik ben nog niet aan het nacht barbecuen begonnen. Ik stook alleen op beukenhout en zorg dat de toren dan op de juiste temp is voor het slow garen. De horizontale koker is dan heet genoeg voor andere dingen. Soms zou het beter/zuiniger zijn denk ik om de horizontale buis meer te gebruiken voor lagere temp maar vind ik wat lastiger stoken. Nog tips?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan