Ik heb het recept van Beef en Steak.
Ik zal het hier en daar wat aanpassen maar op hoofdlijnen ga ik het volgen zoals aangegeven: http://www.beefensteak.nl/nl/gepekelde-oerhammetjes-in-donker-bier.html
Aan het einde van deze week willen we ze gaan opeten. Zaterdag zijn de oerhammetjes in de pekel gegaan (in vacuum).
Vanochtend heb ik ze eruit gehaald.

Nu liggen ze weer in de koelkast te drogen.
Het biertje voor de soep hebben we ook al. Het is een beetje 'oud' zodat ik verwacht dat de smaak erg sterk en richting port gaat.
We zullen zien.

Vanavond gaan we ze aangrillen.
Na ongeveer 8 uur drogen in de koelkast, zijn de hammetjes gereed om op de BGE te gaan (aangrillen).

Dit is pas stap 3 van 5. De hammetjes gaan samen met ons eten voor vanavond (heerlijke Wagyu burgers) op de BGE, lekker direct ongeveer 200C.
Het gaat alleen maar om aangrillen, de hammetjes gaan hierna weer te rusten (met wat kruiden) in de koelkast om er wo/do/vr weer uit te komen voor stap 4: In de soep voor 8 - 10 uur.

Ze zien er nu al lekker uit.

Goed op advies van Leo: neem je tijd & welke combi is beter dan oerhammmetjes met rozemarijn? Dus 2 dagen in vacuum.

We maken de 'soep' (zie recept):

Na de soep (echt ik moest me inhouden om te proeven):

Na 9 uur soep, je begrijpt dat de hammetjes gaar zijn en snel uit elkaar vallen. Dus voor de finale: opbinden!

Hup op de grill:

En serveren:

Hemels:

Het is een avontuur (tenminste voor mij) deze aanpak maar de smaak is ongelofelijk lekker. Het vlees smaakt als een goede wijn, het blijft hangen. Ik ben erg onder de indruk dat zoiets smakelijks zo bereikbaar is.
Wordt herhaald.