BasBQ
Beef en Steak

Oerhammetjes

 

hnijveen

Kooltjesharker
Berichten
177
ScreenShot2014-03-24at094428_zps9704b798.png


Ik heb het recept van Beef en Steak.

Ik zal het hier en daar wat aanpassen maar op hoofdlijnen ga ik het volgen zoals aangegeven: http://www.beefensteak.nl/nl/gepekelde-oerhammetjes-in-donker-bier.html

Aan het einde van deze week willen we ze gaan opeten. Zaterdag zijn de oerhammetjes in de pekel gegaan (in vacuum).

Vanochtend heb ik ze eruit gehaald.

IMG_0190_zps0b6127b7.jpg


Nu liggen ze weer in de koelkast te drogen.

Het biertje voor de soep hebben we ook al. Het is een beetje 'oud' zodat ik verwacht dat de smaak erg sterk en richting port gaat.

We zullen zien.

IMG_0191_zps94f4db4f.jpg


Vanavond gaan we ze aangrillen.

Na ongeveer 8 uur drogen in de koelkast, zijn de hammetjes gereed om op de BGE te gaan (aangrillen).

IMG_0194_zps66743567.jpg


Dit is pas stap 3 van 5. De hammetjes gaan samen met ons eten voor vanavond (heerlijke Wagyu burgers) op de BGE, lekker direct ongeveer 200C.

Het gaat alleen maar om aangrillen, de hammetjes gaan hierna weer te rusten (met wat kruiden) in de koelkast om er wo/do/vr weer uit te komen voor stap 4: In de soep voor 8 - 10 uur.

IMG_0219_zpse7fb9892.jpg


Ze zien er nu al lekker uit.

IMG_0220_zps68fb9d81.jpg


Goed op advies van Leo: neem je tijd & welke combi is beter dan oerhammmetjes met rozemarijn? Dus 2 dagen in vacuum.

IMG_0221_zpsd5dfdf09.jpg


We maken de 'soep' (zie recept):

IMG_0229_zps0598654c.jpg


Na de soep (echt ik moest me inhouden om te proeven):

IMG_0235_zpsa5e5c85d.jpg


Na 9 uur soep, je begrijpt dat de hammetjes gaar zijn en snel uit elkaar vallen. Dus voor de finale: opbinden!

IMG_0241_zpse6f6dd56.jpg



Hup op de grill:

IMG_0245_zpsdf651596.jpg


En serveren:

IMG_0259_zps94a6ead4.jpg


Hemels:

IMG_0262_zps3ec280a1.jpg


Het is een avontuur (tenminste voor mij) deze aanpak maar de smaak is ongelofelijk lekker. Het vlees smaakt als een goede wijn, het blijft hangen. Ik ben erg onder de indruk dat zoiets smakelijks zo bereikbaar is.

Wordt herhaald.
 
klinkt goed, je maakt me heel nieuwsgierig  :)
 
Oppassen dat je niet gaat eten na het aangrillen ;-)
Ziet er goed uit!!!
 
snap iets niet:
waarom nu al uit de vriezer gehaald en aan gegrild als je ze pas van het weekend wil gaan eten?
Ik snap daar de achterliggende gedachte niet achter
 
Leo zei:
snap iets niet:
waarom nu al uit de vriezer gehaald en aan gegrild als je ze pas van het weekend wil gaan eten?
Ik snap daar de achterliggende gedachte niet achter

Enjoy!
Stap 4&5 gedaan.
 
Dat ziet er goed uit! Kost even tijd, maar dan heb je wel wat!
De volgende keer kun je de vervolg-foto's beter onderaan de post zetten, niet iedereen begint op blad 1 met lezen/kijken  :)
 
Hoe oud was die hertog jan ...? Ik heb ze zelf nog van 2008 acht staan
Vorig jaar een van 2000 op deze was echt port heerlijk!
 
Klopt Camiel. Morgen gaan we op jacht om een lekker biertje te regelen, daarna het hele proces opstarten. Ik neem weer een week voorbereiding voor alle fases (relax). Naast longhaas/onglet is dit stukje vlees - voor mij - echt de ontdekking van 2013/14.  Heerlijk.
 
hallo, ik wil ze met kerst maken moeten de beenhammetjes onder in de soep zitten ?(ondergedompeld) of half erin en dan af en toen draaien ? of is het al genoeg als ze een beetje in de soep staan en dan gaaren in de bbq ?
 
staat hier al een tijdje op de todo lijst... ziet er echt heerlijk uit
 
mafkaas zei:
hallo, ik wil ze met kerst maken moeten de beenhammetjes onder in de soep zitten ?(ondergedompeld) of half erin en dan af en toen draaien ? of is het al genoeg als ze een beetje in de soep staan en dan gaaren in de bbq ?

Het laatste is prima. Belangrijk is: langzaam en lang (8-9 uur)
 
Lekker hoor. Dat lust ik ook
 
Terug
Bovenaan Onderaan