Beef en Steak

NZ Lam, twee bereidingen en lekker veel foto's :-)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Eindelijk een OTP
  • Startdatum Startdatum
E

Eindelijk een OTP

Gast
Tja, zet je deze nou in High & Fast, of in Low & Slow. . . . .  :P
Omdat de actieplaatjes toch High & Fast zijn toch maar hier gezet  :D

Had nog twee prachtige lamskronen liggen van BBQuality. Zoals de eerdere stukken die ik van hun heb gehad weer erg mooi vlees. Dit adres is een blijvertje voor mij.
Sinds de plaatjes van Camiel heb ik al trek in de lammetjes, dus ze moesten erop dit weekend.

De misses hier is gek van lamsvlees, dus haar gevraagd hoe ze deze wilde eten: Gegrilld of Langzaam gegaard? Dan komt het standaard vrouwelijke antwoord B-) : Kan het ook allebei?
Natuurlijk schat :-* regel ik voor je.

Het begin:

Een kroon los gesneden in koteletten, in de PeZo en 4 van de 8 ook bestrooid met gedroogde Rozemarijn uit eigen tuin. Toen naar buiten om de OTP aan te steken.
[en mezelf eerst een afranseling gegeven omdat ik door mijn briketten heen was. . . .  L-) L-) Had allen nog een doos inferieure kwaliteit houtskool staan, dus die maar opgestookt. Was ook echt rotzooi, hoop klein spul wat al bijna door je starter heen valt en weinig warmte genereert. Maar zo leert deze Anfanger weer, en hij gaat snel weer kokosbriketten kopen, en wellicht een goede zak houtskool, want dat stookte wel weer anders dan de briketten, daar wil ik wel meer mee spelen].

Toen ik eenmaal wat temperatuur in mijn OTP had de CIG erop gelegd en op laten warmen. Hup, de koteletten erop en gaan.

Wat wil je erbij eten lief?
- Doe maar wat gegrillde groentjes:

Toen de koteletten even lagen te rusten heb ik de kroon die ik heel had gelaten aangegrilld en daarna indirect gelegd en rustig op temperatuur laten komen. Ik had inmiddels een dometemperatuur van 110oC. In het draadje van Camiel gezien dat hij een kerntemperatuur van 52oC. dus daar mikte ik ook op. Toen ik de koteletten had afgekloven even gemeten en . . . . . 53oC. Dus eraf met die kroon, en even in de folie. Daarna de eindfoto's:

Zo kwam ie uit de folie:

Snijden en presenteren:

En vonden we het lekker? Volgens mij wel  :D :D

Wat hadden we er nog meer bij?
De misses had deze versie van de Chili Jam van Anabel Langbein er bij gemaakt. Nou moet je weten dat ik al in de brand vlieg van de gemiddelde Spaanse Peper, en hier gingen er tien in, compleet met zaden en zaadlijsten. Ik vreesde dus voor het ergste X(, maar dit is echt heel erg lekker (en verslavend :D ). Pittig, maar niet heet zodat je niets anders meer proeft.
Verder is Wijn de hobby van de misses, en dan met name het combineren van wijnen bij gerechten. Er stond een hele mooie rode wijn bij die zich zelfs staande hield tegen de chili jam. Uitstekende keuze, flesje op het gemak soldaat gemaakt.

Al met al weer een zeer geslaagde maaltijd.

Was het dan ook 100% goed? Nee, er kan nog wat verbeterd worden. Volgende keer:
- Hogere temperatuur voor het grillen, strepen kunnen beter en nu hadden ze er wat te lang op gelegen zodat ze iets droger waren.
- De Rozemarijn voegt zeker iets toe, daar ga ik de volgende keer nog iets meer mee doen. Wellicht in de vorm van een kruidenolie of zo.
- Zorgen dat mijn voorraad brandstof toereikend is

Dank voor het kijken,
Erik

mooie en leuke reportage Erik, ik geloof gelijk dat jullie lekker gegeten hebben, leuk om zo samen de ultieme maaltijd neer te zetten voor jezelf

Dat ziet er lekker uit. Gelukkig komt mijn moeder komend weekend half lam......oh nee met een half lam deze kant op.

Dan kan ik ook weer eens zoiets lekkers maken.

Rozemarijn is een kruid dat inderdaad erg goed combineert met lam, maar ook heerlijk is bij kip- en varkensvlees. Tip, koop een plantje in het tuincentrum en zet het in de tuin. Het wordt vanzelf een mooie grote struik, en je hebt het hele jaar door verse rozemarijn.

Dank voor de reacties  :)

@Lowietje: Half lam zou natuurlijk zomaar kunnen in het Carnavalsweekend
@Jorte: Klik
@Ron: We hebben een hele bak ik de tuin met allerlei kruiden, zo ook dus Rozemarijn. Aan het einde van het seizoen een hoop takjes geoogst en gedroogd. Meeste plantjes overigens zelf gezaaid en liefdevol opgekweekt door de misses.

Nice !

Mooi verslag.

Wauw ziet er goed uit! En die jam is echt heel leuk, die ga ik zeker proberen! :)

Dank voor alle leuke reactie's  :blush: :blush:

@Leo, we kokkerellen inderdaad graag samen. Voor ons samen of voor/met vrienden, allemaal leuk
@Rolaanndd, die Jam is zeker een aanrader! Zoals ik schreef ben ik geen fan van hele hete sauzen en dergelijke, maar dit is pittig zonder heet te zijn.

Mooie repo, mooi verslag... compleet met verbeterplan, je bent goed bezig en de Misses doet lekker mee!

lekker hoor :) lamsrack staat hier nog op de to do voor de Q,

dat gaat ongetwijfeld dit jaar  ook nog plaats vinden :D

Staat ook hier nog op de to-do lijst, en als ik de foto's hiervan zie is die weer een plaatsje gestegen.

tis nu 9.10 uur hier . net ontbeten en al weer trek ......wat een bourgondier

Terug
Bovenaan Onderaan