BasBQ
Beef en Steak

No spend November: kippenbout, aardappelen en bloemkool

 
 
 
 

Hoogie

Pitmaster
Berichten
949
Om een goedkoop menuutje samen te stellen heb ik gisteren maar eens in de reclamefolder van een grote Duitse supermarktketen gekeken: kip, aardappelen en bloemkool gevonden. Voor de bloemkool zag ik een mooi receptje van Jord Althuizen.

We zijn met z’n vieren thuis, dus ik moest onder een tientje blijven. Dat is prima gelukt. Totaal €9,10.
  • 4 kippenbouten€5,32
  • 1 kg aardappelen €0,99
  • 1 bloemkool €1,29
  • creme fraiche €0,69
  • kokosmelk €0,81
1606254460259.png


Ik heb verder wat specerijen gebruikt die ik toch al had staan en peterselie en laurier uit de tuin. Van de aardappelen heb ik iets meer dan de helft gebruikt.

Voor de saus over de bloemkool moest een mengsel van specerijen in de vijzel gestampt worden, dus ik kon mijn agressie lekker kwijt. Verder zowel 200 ml creme fraiche als kokosmelk toegevoegd.
Om de bloemkool een mooi kleurtje te geven heb ik een mengsel van paprikapoeder en olie gemaakt en daarmee de bloemkool ingesmeerd.
De kip heb ik eenvoudig gehouden: zout, peper en paprikapoeder.

1606254515799.png


Om de kip een mooi kleurtje te geven, heb ik die eerst direct boven de briketten gelegd. De aardappelen had ik in een gietijzeren pan. Nadat de kip genoeg kleur had, heb ik die bovenop de aardappelen gelegd zodat het vet daar lekker in kon lopen.

Ik was gestart met twee bakjes briketten. Dat ging behoorlijk hard, dus ik was bang dat ik daarmee teveel hitte zou krijgen. Daarom heb ik alles op een gegeven moment overgeheveld naar één bakje.
1606254556182.png

Dat was misschien op mijn oude kleine Weber genoeg geweest, maar zeker niet op de nieuwe (57cm). Halverwege dus toch de brandende briketten maar weer verdeeld en nieuwe erbij gegooid.

De bloemkool heb ik nog drie keer ingesmeerd met het olie-paprikamengsel.

Alles was redelijk op hetzelfde moment klaar. Sausje opgewarmd en over de bloemkool gegoten, beetje feestelijke peterselie erover.
Wel een apart en leuk gerecht, die bloemkool op deze manier.
IMG_0110.jpg


Aan tafel!
1606254606715.png


Een heel leuk idee dit onderwerp. Uit alle inzendingen die er op deze fotowedstrijd komen zie je dat je toch voor €2,50 nog hele mooie dingen op tafel kunt zetten. Ook goed om dat eens te beseffen. Dit stimuleert de creativiteit wel!
 
Top weer zeg. Smakelijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Ook een hele mooie bijdrage. Had graag even aangeschoven.
 
wauw, fantastisch maaltje zeg.
ziet er schitterend uit
zal gesmaakt hebben
 
Keurige en degelijke maaltijd, lijkt me erg lekker.
 
Heerlijke maaltijd. Het moet niet altijd duur zijn. En ik besef dat de maand alweer om is en ik niet aan een deelname geraak :ROFLMAO:

2021 gaat mijn jaar worden :p
 
Los van de opdracht heel leuk gedaan! En zeker passend in het thema. En nog lekker ook.
 
Ziet er prachtig uit en mooi bedacht


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Heerlijk complete maaltijd van de Q. Heel mooi gemaakt. Die een na laatste foto met die druipende saus is wel heel erg lekker. Had graag een vorkje mee geprikt.
 
Mooi gedaan Hoogie, die bloemkool ziet er echt geweldig uit zeg, lijkt me heerlijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan