BasBQ
Beef en Steak

Nijlgans filets roken

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.124
Nijlgans ... ik had er nog nooit van gehoord.
Een klant van mij, toevallig bij mij in het dorp, heeft een oude woning in een achterliggend bosje gekocht wat ook destijds het huisje van de jacht was. Hij heeft dat huisje kunnen kopen en is er nu een mooie villa van aan het maken. Achter de woning is een bosje met een grote vijver waar dus met de regelmaat Nijlganzen op zitten. En vermits hij jager is ... komt dit met regelmaat op zijn bord terecht.

Met wat chitchatten zegt ie ineens dat hij binnenkort wat filets komt binnen brengen om op de KJ te roken, waarna we de gerookte gans (filets) verdelen :D

Maar ik heb totaal geen ervaring met ganzen.
Ga ik hetzelfde te werk als met kipfilet? Pekelen met kleurzout erbij? En welke kerntemp? Welk rookhout?

Wie helpt me op weg? Geen idee wanneer hij ze brengt. Dat kan deze week al zijn of binnen een paar maanden, maar dan weet ik al wat te doen.
 
Geen idee hoe het smaakt, maar gaat het formaat niet meer richting kalkoen.
 
Nijlganzen zijn exoten die in NL al een redelijke plaag beginnen te worden, ze dulden absoluut geen concurentie en zullen het niet nalaten om de jongen van andere eend/ganzensoorten het leven zuur te maken en zelfs te doden.

Over de smaak zegt" tante google" dat deze halfgans erg veel lijkt op de bergeend en dat de filets een delicatesse zijn, ook in een stoof zou hij het goed doen.
 
Je kan ze zouten/kuirden dan koud roken en laten drogen (30/35/40% vochtverlies)

warm kan je ze zoals eendenborsten klaar maken.
 
Nijlganzen zijn exoten die in NL al een redelijke plaag beginnen te worden, ze dulden absoluut geen concurentie en zullen het niet nalaten om de jongen van andere eend/ganzensoorten het leven zuur te maken en zelfs te doden.

De klant vertelde me ook een gelijkaardig verhaal, maar dan in België. Hij heeft ze geregeld op zijn vijver zitten. Wegens de opkomst van deze, mogen ze dan ook het hele jaar door geschoten worden, zei hij. En ook mogen ze geschoten worden met kogels ipv hagel.
 
Je kan ze zouten/kuirden dan koud roken en laten drogen (30/35/40% vochtverlies)

warm kan je ze zoals eendenborsten klaar maken.

Denk dat ik hem veel filets moet gaan vragen, want er zijn al heel wat mogelijkheden. Warm roken, koud roken + drogen, stoofpotje, of gewoon grillen.

Ben benieuwd wel naar de smaak. Ik loop niet helemaal wild van ... wild :D
 
Wegens de opkomst van deze, mogen ze dan ook het hele jaar door geschoten worden, zei hij. En ook mogen ze geschoten worden met kogels ipv hagel.
Mag hij met zijn vergunning ook in Nederland schieten? Ik weet ook nog wel een plek waar hij heel hard zijn best mag doen. 🤣
 
Mag hij met zijn vergunning ook in Nederland schieten? Ik weet ook nog wel een plek waar hij heel hard zijn best mag doen. 🤣
Geen idee van, maar denk niet dat ze al heel ver gaan om te gaan schieten, vermits hij zelf over een stuk bos beschikt waar ze mogen jagen.
 
Jaren geleden, bij de winter Weber cursus van Reitse Spanninga, koud gerookte ganzenborst gemaakt. Heerlijk!

Het recept staat hier:

 
Jaren geleden, bij de winter Weber cursus van Reitse Spanninga, koud gerookte ganzenborst gemaakt. Heerlijk!

Het recept staat hier:


Deze had ik idd een tijdje terug gezien. Thans voor hem op te halen.

Koud gerookt ga ik dan ook zeker eens in acht nemen. Maar in je recept zie ik nergens staan dat er nitriet gebruikt is. Is dat dan niet nodig? (ben een leek op dat vlak).
 
Deze had ik idd een tijdje terug gezien. Thans voor hem op te halen.

Koud gerookt ga ik dan ook zeker eens in acht nemen. Maar in je recept zie ik nergens staan dat er nitriet gebruikt is. Is dat dan niet nodig? (ben een leek op dat vlak).

hou gewoon de standaard waardes aan
2,5% colorozo
0 tot 1% keukenzout
1 à 2% suiker
kruiding (bv jeneverbes, laurierblad, zwarte peper, nootmuskaat, ....), wel alle kleine hoeveelheden.
 
Wat eigenlijk voor al het vederwild geldt: Het jonge spul is het malste en zijn het meest geschikt om op z'n geheel of als fitet kort te bereiden en rosé of rood te serveren.

De oudere zijn vaak taaier, straffer van smaak en zou ik eerder gebruiken voor: gehakt, stoverijen, pekelen, koud roken etc....

De enige manier om dit 100% zeker te kunnen onderscheiden is door te kijken of je het borstbeen kunt buigen of niet. Is dit flexibel dan weet je zeker dat het om jonge dieren gaat.

Succes 😏
 
Wat eigenlijk voor al het vederwild geldt: Het jonge spul is het malste en zijn het meest geschikt om op z'n geheel of als fitet kort te bereiden en rosé of rood te serveren.

De oudere zijn vaak taaier, straffer van smaak en zou ik eerder gebruiken voor: gehakt, stoverijen, pekelen, koud roken etc....

De enige manier om dit 100% zeker te kunnen onderscheiden is door te kijken of je het borstbeen kunt buigen of niet. Is dit flexibel dan weet je zeker dat het om jonge dieren gaat.

Succes 😏

Ik laat het over aan de de jager of het oud of jong is :D

Al heel wat mooie tips hier. Ben echt benieuwd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan