BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe gebruiker WSM - Temp vraagje

backupdevice zei:
Hallo,

Ben al een tijdje lid van dit forum, vorig jaar wat gepost maar door geen tijd even gestopt met BBQ. Dit jaar weer begonnen en vanaf vandaag in het het bezit van een WSM.

Ik heb verschillende sites gelezen betreffende aansteken en op temp brengen maar ik zie op verschillende video's  andere tips. Mijn vraag is als ik via de minion methode de WSM aansteek, water in de pan doe en de deksel plaats.....wat doe ik dan met de onderste luchtgaten. Ik lees veel dat je die helemaal openlaat staan tot de gewenste temp is gehaald en dan alle drie onderin half dicht.  De bovenste helemaal openlaten en alleen iets aan doen als de temp veels te hoog is.

Klopt dit? Want ik zie ook sommige video's waar ze meteen gaan knijpen als de deksel erop zit.

Wat  is de beste manier?

Als je WSM nog nooit gebruikt is zou ik hem ook inbranden. Ga aan de gang (met vlees dat je waarschijnlijk niet gaat eten) om een "rooklaag" op je wsm te zetten. Deze laag isoleert en zorgt voor minder schommeling. Mijn ervaring is dat hoe meer je hem gebruikt, hoe meer isolatielaag des te makkelijker blijft je WSM op temp.

Ik heb hem nu 6 maanden ongeveer en gebruik hem ieder weekend, pas sinds een maand blijft mijn WSM zonder al te veel geregel met de ventilatiegaten op temp. En wat Noskos zegt is waar. Heb geduld en begin tijdig. Zeker voor de gewenste temp. de gaten sluiten. Oefening baart kunst (en lekker vlees als je het onder de knie hebt ;-)

Suc6 met spelen!
 
BARBQ zei:
Als je WSM nog nooit gebruikt is zou ik hem ook inbranden. Ga aan de gang (met vlees dat je waarschijnlijk niet gaat eten) om een "rooklaag" op je wsm te zetten. Deze laag isoleert en zorgt voor minder schommeling. Mijn ervaring is dat hoe meer je hem gebruikt, hoe meer isolatielaag des te makkelijker blijft je WSM op temp.

%-( Nee joh! Als je hem voor het eerste gebruikt zal hij een paar graden heter branden met dezelfde instellingen. Maar dat is geen reden om hem aan te steken om iets te maken dat je niet op gaat eten zeg, zonde man!
De eerste paar keer bouw je inderdaad een laag op waardoor de binnenkant mat wordt en minder hitte reflecteert. Ook zullen bij vaker gebruik de kiertjes en gaatjes dichtslibben zodat hij steeds better regelbaar wordt.
Maar dat is allemaal verwaarloosbaar, zeker omdat je toch nog niet weet hoe het hoort te zijn :)

Dus hup een procureur erin en gaan met die WSM!
 
noskos zei:
BARBQ zei:
Als je WSM nog nooit gebruikt is zou ik hem ook inbranden. Ga aan de gang (met vlees dat je waarschijnlijk niet gaat eten) om een "rooklaag" op je wsm te zetten. Deze laag isoleert en zorgt voor minder schommeling. Mijn ervaring is dat hoe meer je hem gebruikt, hoe meer isolatielaag des te makkelijker blijft je WSM op temp.

%-( Nee joh! Als je hem voor het eerste gebruikt zal hij een paar graden heter branden met dezelfde instellingen. Maar dat is geen reden om hem aan te steken om iets te maken dat je niet op gaat eten zeg, zonde man!
De eerste paar keer bouw je inderdaad een laag op waardoor de binnenkant mat wordt en minder hitte reflecteert. Ook zullen bij vaker gebruik de kiertjes en gaatjes dichtslibben zodat hij steeds better regelbaar wordt.
Maar dat is allemaal verwaarloosbaar, zeker omdat je toch nog niet weet hoe het hoort te zijn :)

Dus hup een procureur erin en gaan met die WSM!

Ieder zijn ding. Mijn eerste stukken vlees heb ik ook gewoon genuttigd, begonnen met beenham en kip, daar kan weinig aan fout. Maar wat ik nu na die tijd maak blijft door constante temp sappiger en dsu beter van smaak. Al doende leert men he.
 
Ik ben begonnen met Ribs en de WSM was eigenlijk meteen stabiel te houden . Eerste 2 uur stond hij steady op 107 graden . Na openen om de Ribs in te pakken schoot de temperatuur omhoog maar door bijna geheel te knijpen kreeg ik hem met gemak terug op de 110 .

Al met al redelijk simpel .

En die procureur staat op de planning voor mijn nog komende vakantie
 
BARBQ zei:
Ieder zijn ding. Mijn eerste stukken vlees heb ik ook gewoon genuttigd, begonnen met beenham en kip, daar kan weinig aan fout. Maar wat ik nu na die tijd maak blijft door constante temp sappiger en dsu beter van smaak. Al doende leert men he.

Een beetje schommeling in temperatuur bij een procureur zorgt er echt niet voor dat hij opeens droger is aan het eind hoor. Eerder of later gaar, dat misschien. En dat de smaak erdoor veranderd... Dat vind ik wel een erg ver gaande uitspraak.
 
backupdevice zei:
Ik ben begonnen met Ribs en de WSM was eigenlijk meteen stabiel te houden . Eerste 2 uur stond hij steady op 107 graden . Na openen om de Ribs in te pakken schoot de temperatuur omhoog maar door bijna geheel te knijpen kreeg ik hem met gemak terug op de 110 .

Al met al redelijk simpel .

En die procureur staat op de planning voor mijn nog komende vakantie

Kwestie van even je onderste schuifje dichtzetten en heel langzaam je deksel optillen.
Als je dat niet doet dan heb je meer luchtstroom omdat de schuif onder nog open staat en zal het vuur harder gaan branden. En door hard de deksel eraf te halen heb je een soort blaasbalg effect met hetzelfde resultaat.
Deksel er weer op, even wachten met de schuif weer openzetten en zo heb je veel minder "over shoot".

Dit geldt trouwens ook als je een BBQ Guru op je WSM hebt zitten om de temperatuur te regelen.
 
noskos zei:
Met opstarten vol open onder totdat je in de buurt van je gewenste waarde komt, zo'n 15?C daarvoor twee schuiven dicht zetten en de derde op ? open. Dan langzaam richting te temperatuur die je wilt hebben. En wel heet water in je pan doen h? ;)

Gedurende je hele sessie gebruik je maar ??n van de onderste schuiven om je temp te regelen? De andere twee laat je dus volledig dicht?
 
yep, ik volg dezelfde "startprocedure" als Noskos en daarna gewoon met 1 schuif de toevoer van lucht regelen.  Dat is veel makkelijker dan met de 3 schuifjes onderaan te spelen om de zuurstof langs verschillende openingen binnen te laten. 

De opening bovenaan blijft de ganse tijd open; die gaat enkel dicht om de kooltjes uit te doven na de sessie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan