BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe gebruiker WSM - Temp vraagje

 
 
 

backupdevice

Kooltjesharker
Berichten
215
Hallo,

Ben al een tijdje lid van dit forum, vorig jaar wat gepost maar door geen tijd even gestopt met BBQ. Dit jaar weer begonnen en vanaf vandaag in het het bezit van een WSM.

Ik heb verschillende sites gelezen betreffende aansteken en op temp brengen maar ik zie op verschillende video's  andere tips. Mijn vraag is als ik via de minion methode de WSM aansteek, water in de pan doe en de deksel plaats.....wat doe ik dan met de onderste luchtgaten. Ik lees veel dat je die helemaal openlaat staan tot de gewenste temp is gehaald en dan alle drie onderin half dicht.  De bovenste helemaal openlaten en alleen iets aan doen als de temp veels te hoog is.

Klopt dit? Want ik zie ook sommige video's waar ze meteen gaan knijpen als de deksel erop zit.

Wat  is de beste manier?
 
WSM, super apparaat. Minion methode werkt voor mij prima. Heb de schuiven nog geen kwart open en gelijk vanaf het begin. Je kan ook beter rustig beginnen qua temperatuur en als het nodig is de schuiven iets verder open zetten. Veel gebruiken dan weet je snel hoe de schuiven moeten staan voor welke temperatuur. Zou wel ff de temperatuur in de deksel testen, die zijn vaak onnauwkeurig. Veel plezier ermee. Gr
 
Ik heb een Weber style temp meter met twee probes dus 1 wil ik gebruiken om de dome te checken .
 
Met opstarten vol open onder totdat je in de buurt van je gewenste waarde komt, zo'n 15?C daarvoor twee schuiven dicht zetten en de derde op ? open. Dan langzaam richting te temperatuur die je wilt hebben. En wel heet water in je pan doen h? ;)
 
Ok dus bij de gewenste temp 2 dicht en met 1 de temp fine tunen ?
 
Nee 15?C voor de gewenste waarde...
 
Ok Thx.  Zal dit weekend eens aan de gang gaan met Ribs!

Wel weer interessant om te zien dat er dus twee verschillende adviezen gegeven worden.
 
backupdevice zei:
Ok Thx.  Zal dit weekend eens aan de gang gaan met Ribs!

Wel weer interessant om te zien dat er dus twee verschillende adviezen gegeven worden.

Succes met de ribs.

Iedereen doet het een beetje op zijn eigen manier. Het hangt bijvoorbeeld ook af van hoeveel brandende briketten je er op gooit. Hoe meer, hoe sneller dat je aan je temp zit natuurlijk, dus zal je ook eerder, sneller al je schuiven moeten dichtzetten.
En dit weekend kan je ook behoorlijk last hebben van de wind. Daardoor kan er via de onderste schuiven meer zuurstof binnenkomen dan op rustigere dagen.

Maar in basis is het altijd hetzelfde: aansteken met minion methode, en dan met onderste luchtschuiven je temp opregelen. Tijdig je schuiven dichtzetten, want schiet je door met je temp is het vervelend om het weer omlaag te krijgen, en ook zonde van je tijd natuurlijk. Dus wat noskos aangeeft: tijdig de boel gaan knijpen, en neem je tijd. Ook het hete water in de pan is een goed hulpmiddel. Moet je zeker doen.
 
Ik was van plan om met 20 hete briketten te beginnen en alle schuiven half dicht. En dan 15 graden 2 dicht en de 3e bijna dicht.
 
Nou ,net klaar met opruimen. Was een eitje om de wsm te gebruiken.  Wat een genot tov de GBS als je l&s sessies gaat doen.

Heb nu welkoop loof briketten gebruikt.  Walmen in het begin en ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken.

Nou ja, de vuurdoop is geweest, me is happy
 
Zie je wel, valt reuze mee over een paar weken weet je niet beter.
 
Tja die test gaat over kokos briketten. Deze zijn gewone briketten
 
Dat klopt. Kokosbriketten branden langer, heter en walmen minder. Uiteraard afhankelijk van merk natuurlijk .
De juiste brandstof is wel erg prettig hoor.
Had zelf een tijdje geleden nog houtskool briketten van de boerenbond , maar die hoef ik niet meer .Doe mij maar Kokosbriketten .
 
Is het ongebruikelijk om houtskool in de WSM te gebruiken?
 
Houtskool kan ook. Wel vind ik het makkelijker om met briketten de temperatuur gelijk te houden.
 
En brikette  blijven ook langer hogere temperaturen afgeven
 
backupdevice zei:
En brikette  blijven ook langer hogere temperaturen afgeven

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Op een starter vol black ranch stook ik zeker net zo lang als op dezelfde hoeveelheid (gewicht) Flamy kokosbriketten, bij dezelfde temperatuur.
Kan het zijn dat er betere briketten zijn? Ik heb naast flamy alleen ervaring met diverse supermarkt houtskolen en briketten.
 
Geen idee.  Ben nog maar een beginner
 
Terug
Bovenaan Onderaan