BasBQ
Beef en Steak

Nieuw lid

 

E-Hoog

Kooltjesharker
Berichten
100
Hallo allemaal,

Mijn naam is Tom en ik woon in Nuenen (naast Eindhoven). Ik heb me een tijdje geleden geregistreerd uit nieuwsgierigheid en weet inmiddels dat ik me hier de komende jaren wel ga vermaken.

Eigenlijk vanaf jongs af aan is bbq'en voor mij een grote hobby. Of beter gezegd: grillen, want het bestaan van low-en-slow barbecue kende ik eigenlijk niet. Totdat ik afgelopen zomer voor een conferentie in Austin, Texas was. Mijn hotel was op 500m van Franklin's. De debiel lange rijen zorgden er echter voor dat ik daar nooit binnen ben geweest. De enige keer dat er geen rij stond (om 18:00 's avonds een keer) was de bbq al op. Her en der heb ik daar wel andere bbq gegeten. Ik was vooral verrast door pulled pork, waar ik nog nooit van gehoord had, en de spare ribs. De spare ribs waren toch echt heel anders dan ik ze kende... We hadden op een gegeven moment een "uitje" naar een militaire basis, waar de lunch (spare ribs, bonen, coleslaw, brood en saus) was verzorgd door Salt Lick bbq. Wow... De brisket die ik tot nu toe op heb in Texas (op een paar plekken) overtuigden dan weer niet.

Afgelopen jaar ben ik heel druk geweest voor m'n werk en andere zaken, waardoor ik nog niet aan het echte bbq-avontuur was begonnen. Daarnaast was ik bezig met het bouwen van mijn afdak voor een pizzaoven.

pizzaoven.jpg

afdaktotaal.jpg


De pizzas komen inmiddels regelmatig perfect uit de oven. Opstoken tot 400-500 graden en dan is de pizza binnen 2 minuten klaar :).

De afgelopen tijd kwam ik wat afleveringen tegen van BBQ pitmasters en toen begon het toch weer te jeuken. Toevallig was ook mijn zelfgemaakte bbq afgelopen jaar overleden (don't ask...) en was ik nog steeds op zoek naar iets nieuws. Daarbij kwam ook nog eens dat ik eigenlijk ook een gasbbq wil hebben voor het snelle doordeweekse grillwerk. Toen is mijn oog uiteindelijk gevallen op deze unit, want (dacht ik) daar moet je alles mee kunnen:

bbgrill.jpg


Als gasbbq en gewone kolenbbq werkt dit ding in de praktijk perfect. Echter, als rookbbq, vrij matig. Nu moet ik bekennen dat ik totaal nog niet wist of ik low en slow bbqen leuk zou vinden, dus wilde ik niet meteen dikke knaken neerleggen voor een profi-unit. Vandaar dat het mooi was meegenomen dat de BBgrill Grand Canyon (zo heet dit ding) dat ook zou moeten kunnen. Nu ik twee keer spare ribs heb gemaakt, weet ik dat deze unit niet ideaal is voor roken. Ook heb ik inmiddels veel meer gelezen op internet over roken en offset bbq's en weet ik zeker dat de BBgrill daar niet echt geschikt voor is. Hij heeft alle kenmerken van een goedkope offset: dun staal, overal luchtgaten, temperatuurverschillen van links naar rechts, etc. Het ergste is nog wel dat de deksel dichtvalt op rubber dopjes, zodat je een kier van 3-5mm langs de hele rand van alle deksels hebt. Euh, wat? Goed design... Inmiddels heb ik die afgeplakt met FireBlack Black Nomex van amazon.com en werkt dat al een heel stuk beter. Echter waaide het de laatste keer behoorlijk en kon ik er zo'n beetje iedere minuut naast staan om de temperatuur te regelen. Ik vind het niet erg om wat te moeten doen af en toe, maar dit was wel erg extreem. Overigens zijn de stukken zalm, dorade en spare ribs die er op gemaakt zijn super van smaak, maar was op de malsheid van de spare ribs wel wat aan te merken (van links naar rechts ging het van mals naar taai bijvoorbeeld). Hieronder de eerste spare ribs van de BBgrill:

spareribs.jpg


Ik ben er nu achter dat ik roken geniaal vind, maar vind een WSM weer aan de prijzige kant (ik kan niet een uitgave van weer 500-600 euro verantwoorden aan vrouwlief  :p). Daarom ga ik een UDS maken. De olievaten zijn al binnen (voor mij en een maat van me). Nu ga ik echter eerst een maand weg voor werk, dus de bouw zal pas in april starten. Ik zal tzt een topic openen om jullie op de hoogte te houden van de vorderingen. En in de tussentijd lees ik hier lekker verder en stel ik hier en daar ook nog wel eens een vraag.

Groeten,

Tom
 
Tom, welkom bij de club en een imposante set-up in je tuin .
 
Welkom! Leuke introductie!
 
Welkom Tom, wat een leuke en uitgebreide introductie! Veel succes met de bouw van je UDS.
 
Bedankt voor het hartelijke welkom :). De pizzaoven valt inderdaad in de smaak bij vrienden. En bij familie. En de buren. En kennissen. En vage kennissen. En daar weer vrienden van... ;)
 
Mooi spul !!!  en die WSM komt er echt nog wel een keer (moet ik zelf ook nog aanschaffen , doe nu nog steeds veel op een 57 Weber)
Veel plezier bij deze groep BBQ fanaten :)
 
Welkom hier
Mooi verhaal
 
Welkom Tom, join the club..

Gr Tom uit Mierlo :):)
 
Terug
Bovenaan Onderaan