BasBQ
Beef en Steak

Nieuw hier

 

NielsSande

Tondelzoeker
Berichten
24
Heyhoo,

Ik zat al een tijdje te wikken en te wegen over het aanschaffen van een kamado, na tientallen filmpjes gezien te hebben van NOSKOS erg enthousiast geraakt en maar de Bastard Large 2020 aangeschaft en erg excited om ermee aan de slag te gaan, en dan met name het low en slow werk.

Heb ik gelijk eigenlijk een stomme vraag, hoe doen jullie het als je bijvoorbeeld een groep vrienden over de vloer krijgt om gezellig te gaan bbq'en. Overdag (bijvoorbeeld) in de weer met de sparerib voorbereiding, zorgen dat deze 's avonds klaar zijn en daarna in de grill modus, of is dat echt heiligschennis? Zie nog niet helemaal goed voor me hoe dit allemaal te combineren, maar daar gaan we vast achterkomen.

Pictures incoming!
 
Hoi Niels, welkom bij het Genootschap.
De tijd van oud Hollands vlees cremeren is voorbij, met een hele groep vrienden BBQ-en is nog steeds mogelijk alleen zul je keuzes moeten maken, L&S zal je dan bijvoorbeeld op voorhand moeten maken en weer opwarmen op de BBQ. Maar kipvleugeltjes bijvoorbeeld hoeven maar een half uur indirect en daar hoef je niet buikharen verschroeiend constant bij te staan ;)
Gaat allemaal goed komen.
 
Niels, welkom bij de club. Je kan nog steeds samen met vrienden barbecueën. Gewoon wat oefenen.
 
Hoi Niels, welkom bij het Genootschap.
De tijd van oud Hollands vlees cremeren is voorbij, met een hele groep vrienden BBQ-en is nog steeds mogelijk alleen zul je keuzes moeten maken, L&S zal je dan bijvoorbeeld op voorhand moeten maken en weer opwarmen op de BBQ. Maar kipvleugeltjes bijvoorbeeld hoeven maar een half uur indirect en daar hoef je niet buikharen verschroeiend constant bij te staan ;)
Gaat allemaal goed komen.
Precies, iets minder vlees draaien en iets meer ouwehoeren en de keel nat houden

Welkom overigens!
 
Welkom hier
Stomme vragen bestaan niet, stomme antwoorden wel. Dus vraag maar raak
 
Ha NielsSande,

Zomaar een ideetje:
Op Hemelvaart heb ik spareribs gemaakt vanaf een uurtje of 10 in de ochtend. Rond 14:00 uur vrienden in de tuin. Tussen 10 - 14 uur heb ik de voorbereidingen getroffen voor een borrelplank van de kamado. De spareribs waren klaar rond 15 uur en daarna heb ik - samen met een vriend van mij - een borrelplank op de kamado klaar gemaakt (zie onder). Tussendoor lekkere biertjes drinken en een goed muziekje erbij. Begin van de avond de spareribs nog even op de kamado.... top dagje! :)

Borrelplankje op de kamado bij circa 180 graden:
- Bacon-onion rings (40 min)
- Jalapenopepers met gerookt ontbijtspek (20 min) - zie foto
- Moinkballs (gehaktballetjes met gerookt ontbijtspek (20 min)) - zie foto

Ideeen genoeg :)

Enjoy!

Jalapenopepers.jpg


Moinkballs.jpg
 
Hey Marty,

Tof! Zelf ondertussen ook wat wijzer op de kamado. Wij ook met hemelvaarts dag overdag de spareribs gegaard (waren rond half 6 klaar). Daarna de platesetter eruit en de sate en gamba's erop (De dames waren niet zo'n fan van spareribs). Gaat inderdaad prima! Vergt wat meer planning (en moet denk ik wat recepten/ideeen gaan zoeken die later nog af te maken zijn, had je de MOINK balls vooraf al gegaard met de spareribs mee neem ik aan? En dan 's avonds nog 20 minuten opwarmen met de saus?)
 
Hey Marty,

Tof! Zelf ondertussen ook wat wijzer op de kamado. Wij ook met hemelvaarts dag overdag de spareribs gegaard (waren rond half 6 klaar). Daarna de platesetter eruit en de sate en gamba's erop (De dames waren niet zo'n fan van spareribs). Gaat inderdaad prima! Vergt wat meer planning (en moet denk ik wat recepten/ideeen gaan zoeken die later nog af te maken zijn, had je de MOINK balls vooraf al gegaard met de spareribs mee neem ik aan? En dan 's avonds nog 20 minuten opwarmen met de saus?)
Precies, zo kom ik wekelijks ook weer een stap verder. Leuk om te doen en ik merk dat mensen in mijn omgeving er ook steeds meer van genieten. Ik ben zelf echt een fan van goede spareribs, dus voor goede tips sta ik altijd open :)
Ik heb de gehaktballetjes en ontbijtspek (gerookt) niet eerst gegaard, maar indirect circa 20 minuten. Het zou overigens ook zomaar 30 minuten kunnen zijn geweest ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan