BasBQ
Beef en Steak

Naald/Eucalyptus hout? en Parilla (Uruguay)

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
Afgelopen april was ik op reis door Uruguay (en vooruit, een beetje Buenos Aires) en daar heb ik vooral Heel Veel Steak gegeten natuurlijk. Waarover hieronder meer voor wie het weten wil.

Wat me opviel was dat ze in Uruguay eigenlijk heel weinig bomen hebben, en de bomen die er staan zijn naaldbomen of eucalyptus. Als ze de bbq aansteken (de parilla, voor het bereiden van de asado, jaja) gebruiken ze brandhout dat ze in een korf branden tot houtskool. Op de kolen zetten ze het rooster en vervolgens grillen ze indirect en direct enorme hompen vlees. Bij allerlei winkeltjes kun je brandhout kopen (en hier en daar houtskool maar dat is duidelijk minder populair) maar de Uruguayaan sprokkelt zelf ook gewoon stukkies hout uit de omgeving. Toen we een cabana gehuurd hadden met een mooie buitenbbq, had de eigenaar alvast een stapeltje hout liggen en hij wees me waar ik de rest kon halen, in het bos achter het huisje. Ik heb het voor de zekerheid een paar keer gevraagd, want er stonden alleen maar naaldbomen en eucalyptus bomen. Voor zover ik weet gebruiken we die houtsoorten allebei nooit, vanwege de slechte smaak. Maar ik moet zeggen, het vlees dat we gemaakt hebben smaakte helemaal top. Vreemd toch, of zou het eigenlijk niet meer uitmaken als je er maar eerst kool van stookt?

Feria de Matadores, Buenos Aires
DSCN1236.jpg


Markt bij de haven, Montevideo
Overdekt of niet, alles gaat op de houtskoolgrill. Als je achterlangs loopt die je bij alle eetcafe's in de markt de karkassen klaarhangen om uit te benen voor de lunch.
DSCN1306.jpg


Wegrestaurant Uruguay Stijl, uiteraard met enorme lappen vlees van een houtskoolvuurtje
DSCN1358.jpg


Onze eigen parilla op eucalyptus en naaldhout in Punta del Diablo, entrecote, asado de tira en aardappeltjes
IMG_20160409_180811.jpg


IMG_20160409_190440.jpg


Alles ging pitmaster privilage op naast de grill  :)
IMG_20160409_194042.jpg


Ze hebben ook hele rare beestjes. Cavia's ter grootte van varkentjes.
DSCN1601.jpg


Kijk, het is natuurlijk niet altijd feest, hier moest ik koken... 1 pitje en een oven die alleen op stand INFERNO kon. Maar het is toch gelukt.
DSCN1752.jpg


DSCN1757.jpg


Toen we 4 dagen lang de Gaucho gingen uithangen op een boerderij in de pampas, werd er elke dag voor ons gekookt. Ook hier werd op hout gestookt.
DSCN1811.jpg


DSCN1850.jpg


Biefstuk to be
DSCN1904.jpg


In het hotspring gebied belanden we tot overmaat van ramp in een ordinair all you can eat buffet restaurant...
IMG_20160416_220847.jpg


Dit is asado de tira, koeienrib, die bovenstaande eindbaas voor ons maakte. Ze zagen de ribben overdwars door en grillen het tot well done. Wel werkvlees maar de smaak is heel goed. Ik begreep dat dit komt omdat de koeien hier een jaar later geslacht worden dan bij ons, waardoor je de sterkere smaak krijgt.
IMG_20160416_211619.jpg


nog een asado de tira (onder), deze was in Buenos Aires
IMG_20160422_140126.jpg


Ook in a la carte restaurant zijn de porties wat aan de grote kant. Ook al is alles volgens de ober voor slechts 1 persoon, delen is hier heel normaal. En een entrecote van 600 gram kennelijk ook.
IMG_20160418_132847.jpg


Onze eigen parilla in het Ah Lo boetiek-ho(s)tel in het wijngebied bij Carmelo. Ze hadden er ook een mooie pizzaoven.
IMG_20160420_211101.jpg


DSCN2178.jpg


Tot zover mijn selectie aan steak foto's uit Uruguay. Ik vind het echt een heel mooi land en als bonus is er voor de bbq fanaat ook nog genoeg te beleven en te eten  :p
 
Mooi! Echt heel gaaf en Punto Del Diablo staat ook nog hoog op mijn lijstje :)

Wat betreft je vraag over naaldhout.. Volgens mij gaat dat echt om het gebruik tijdens het roken van eten omdat dit bitter/giftig is (Correct me if I'm wrong). Als je er houtskool van hebt gemaakt is al deze rook al weg (denk ik) en kan het daarom worden gebruikt..  Het kan ook gewoon zijn dat die Uruguayanen ver hun tijd vooruit zijn...
 
Mooie reportage! Ik weet dat ik dit niet hoor te vragen, maar met zo veel lekkers moeten er wel een paar kilootjes aangekomen zijn of niet? ;-)
 
Wauw, mooi verslag om te lezen en te bekijken.


Deze gaat toegevoegd worden aan mijn vakantie lijstje waar ik toch nooit aan toe kom :(
 
Wauw!
Dat moet een geweldige ervaring geweest zijn.
Wat is dit gaaf zeg. Droomvakantie!
 
dat moet inderdaad een pracht vakantie zijn geweest
 
Maccie zei:
Wauw, mooi verslag om te lezen en te bekijken.


Deze gaat toegevoegd worden aan mijn vakantie lijstje waar ik toch nooit aan toe kom :(

nou, zelfs als je erheen gaat, nu is Uruguay 'van mijn lijstje' en zijn Patagoni? en Noord Argentini? en Peru toegevoegd, voor later als ik groot ben... dweilen met de kraan open is het, dat reizen.
 
Erg leuk verslag, bedankt voor het delen ! :D Heb genoten
 
Wow, wat een fantastische reis moet dat geweest zijn.

Niet alle naaldbomen zijn verkeerd om mee te roken, in duitsland gebruiken ze het geregeld. Maar toen je het hout verbrande tot kolen rook het toen verkeerd?
 
Frits zei:
Wow, wat een fantastische reis moet dat geweest zijn.

Niet alle naaldbomen zijn verkeerd om mee te roken, in duitsland gebruiken ze het geregeld. Maar toen je het hout verbrande tot kolen rook het toen verkeerd?

het rook prima, zelfs toen we het eucalyptus hout lieten branden... het vlees had wel een sterkere rooksmaak dan wanneer je een zak houtskool gebruikt.
 
Zo das genieten eej


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan