BasBQ
Beef en Steak

My first ribs

  • Onderwerp starter Stefan Schepers
  • Startdatum
S

Stefan Schepers

Gast
Na de aanschaf van mijn GBS gelijk maar even geprobeerd lekkere ribjes te maken.
Heb wel wat hulp moeten inschakelen van Maroc maar das door de nieuwigheid/onzekerheid.

De ribjes in de rub:

Mijn nieuwe BBQ:

En BBQen maar:


Ik had grote moeite met de tempratuur en deze was constant te hoog, denk toch iets te veel kolen gebruikt. Na 2 uurtje heb ik de ribjes ingepakt in folie:


Om ze vervolgens nog een kleine 2 uur gesloten te laten garen:


Na het uitpakken bleken ze al behoorlijk gaar en van het bot af te vallen wat het afsausen een stukje lastiger maakte.


Al met al een erg leuke bezigheid en zeker leerzaam, vriendin en de kids vonden ze heerlijk en dat was per slot van rekening het doel ook al vielen ze uit elkaar  :-O

 
Een mandje vullen was inderdaad genoeg geweest.

Maar! Ze ziet er lekker uit. Genoeg reden om het nog een keer 'te proberen'
 
Inderdaad iets te veel briketten, maar de volgende keer gaat het vast beter. Altijd leuk om te experimenteren en als iedereen het lekker vond dan is er toch niks aan de hand ;-)
 
Ach wat maakt het uit als het niet helemaal volgens het boekje gaat, beetje klooien leer je meer van dan dat alles gelijk goed gaat :) :)
 
Als alles de eerste keer perfect gaat is het ook niet leuk.


Ze zien er wel lekker uit. Dat zouden zo maar eens ribben van Jan kunnen zijn :D
 
Ze zien er in elk geval goed uit, gewoon blijven proberen, duurt ook ff voordat je je bbq kent.
 
Erg mooi! Wat heb je bij de ribs in de aluminium folie gegooid? Appelsap? Ik probeer ze namelijk van het bot te laten vallen maar dit is me nog niet helemaal gelukt.
 
Zien er goed uit! Als ik Ribs op de OTG maar die ik 1 mandje en dan ook nog is de minion methode of een snake dan hou je de temp wat constanter. Maar mooie eerste poging op naar nummer 2
 
Rob Reinerink zei:
Erg mooi! Wat heb je bij de ribs in de aluminium folie gegooid? Appelsap? Ik probeer ze namelijk van het bot te laten vallen maar dit is me nog niet helemaal gelukt.

Appelsap is wel veel gebuikt eventueel incombinatie met appelazijn. Maar je kan van alles gebruiken, dubbelfris kan ook lekker zijn.... Gebruik je de 3-2-1 methode?
 
Martijn van den Berg zei:
Rob Reinerink zei:
Erg mooi! Wat heb je bij de ribs in de aluminium folie gegooid? Appelsap? Ik probeer ze namelijk van het bot te laten vallen maar dit is me nog niet helemaal gelukt.

Appelsap is wel veel gebuikt eventueel incombinatie met appelazijn. Maar je kan van alles gebruiken, dubbelfris kan ook lekker zijn.... Gebruik je de 3-2-1 methode?

Ja die gebruik ik inderdaad. De laatste keer waren de ribben al erg mals gelukkig. Zit verbetering in. Leek er op dat de ribben het meest mals waren wanneer er nog appelsap (ik gebruik zelf een mix van appelsap, soja, boter, olie en honing) over was in het aluminium 'hoesje'. In de units waar de appelsap verdampt was leken ze een stevigere bite te hebben. Misschien nog wat meer Appelsap mix gebruiken.
 
Heerlijke Ribs en idd lekker blijven proberen. Je zal dan ook zien dat de 1e rib de andere niet is..
 
heerlijke ribs en al gaat het niet helemaal volgens het "boekje" de smaak is het belangrijkste. :D
 
Dit ziet er toch gewoon heerlijk uit! Ik zal mijn eerste as zaterdag erop gooien, gelijk voor een vuurdoop voor 12 man........
 
Heerlijk, die moet je vast vaker gaan maken
 
Rob Reinerink zei:
Erg mooi! Wat heb je bij de ribs in de aluminium folie gegooid? Appelsap? Ik probeer ze namelijk van het bot te laten vallen maar dit is me nog niet helemaal gelukt.

Nou in de folie zit eigenlijk alleen een flinke scheut cola! En bij mij vallen ze van het bot af omdat ik ze met een iets hogere tempratuur er 2 uur oplaat, ik zit vaak dan op zo een 145/150 graden. Ik weet dat ik eigenlijk iets lager moet maar bij mij thuis vinden ze het nogal fijn dat ze er zo afvallen en toen ik voorstelde om het bij de 2de en 3de keer iets minder gaar te maken kreeg ik protest  :D
 
Stefan Schepers zei:
Rob Reinerink zei:
Erg mooi! Wat heb je bij de ribs in de aluminium folie gegooid? Appelsap? Ik probeer ze namelijk van het bot te laten vallen maar dit is me nog niet helemaal gelukt.

Nou in de folie zit eigenlijk alleen een flinke scheut cola! En bij mij vallen ze van het bot af omdat ik ze met een iets hogere tempratuur er 2 uur oplaat, ik zit vaak dan op zo een 145/150 graden. Ik weet dat ik eigenlijk iets lager moet maar bij mij thuis vinden ze het nogal fijn dat ze er zo afvallen en toen ik voorstelde om het bij de 2de en 3de keer iets minder gaar te maken kreeg ik protest  :D

Mooi, bij mij thuis wil ik ze de volgende keer ook van het bot laten afvallen, heb ook een fan daarvan. Bij mij lukte dat de vorige keer redelijk, maar nog niet top. Ik had een lagere temperatuur. Zal het nu eens met een iets hogere temp proberen.
 
Stefan Schepers zei:
Rob Reinerink zei:
Erg mooi! Wat heb je bij de ribs in de aluminium folie gegooid? Appelsap? Ik probeer ze namelijk van het bot te laten vallen maar dit is me nog niet helemaal gelukt.

Nou in de folie zit eigenlijk alleen een flinke scheut cola! En bij mij vallen ze van het bot af omdat ik ze met een iets hogere tempratuur er 2 uur oplaat, ik zit vaak dan op zo een 145/150 graden. Ik weet dat ik eigenlijk iets lager moet maar bij mij thuis vinden ze het nogal fijn dat ze er zo afvallen en toen ik voorstelde om het bij de 2de en 3de keer iets minder gaar te maken kreeg ik protest  :D

Ben benieuwd zondag :D ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan