BasBQ
Beef en Steak

My first pulled pork (eindelijk.. maar helaas wel met problemen)

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Eigenlijk was ik niet zo heel superenthousiast om zelf pulled pork te maken. Heb het een paar keer gehad bij foodtruckfestivals van smokers en dergelijke en kon niet zeggen dat ik het nou fantastisch lekker vond. Natuurlijk is iedereen die het hier zelf maakt wel heel enthousiast. Dus moest het er toch maar een keer van komen. En nog net op de valreep van 2017 dan toch maar een pulled pork van de kneut.

En dat stickertje is natuurlijk ook wel leuk :)

Ik moet zeggen dat ik wat hindernissen en onduidelijkheden had onderweg. Het was niet echt een 'textbook-run' zullen we maar zeggen.

Ik weet dat de meesten een procureur van 2-3 kg nemen, en dat je kunt invriezen als het te veel is. Maar omdat we maar met zijn twee?n zijn en ik eerst eens wilde weten of het ?berhaupt wel zo lekker is, heb ik een procureur van 1 kg genomen. Mijn zelfgemaakt spare ribs zijn tot dusver ook een aardige teleurstelling geweest, dus ik doe het eerst maar eens voorzichtig aan.

Ik heb geprobeerd het recept van noskos aan te houden voor zover mogelijk. Daarom de avond tevoren in de rub gezet (BBQuality pulled pork) en ingepakt in de koelkast gelegd.

2017-12-30%2023.22.58.jpg


De volgende ochtend de bbq aangestoken en getracht om de temperatuur op 120 graden te krijgen. Toen dat gelukt was, wat rookhout gebruikt en de procureur op de bbq gelegd.

2017-12-31%2010.52.27.jpg


Volgens het recept moest de kerntemperatuur nu naar 75 graden of 5 uur wachten, welke het eerste komt. Na 3,5 uur was dat punt bij mij al bereikt. Vrij waarschijnlijk doordat het een kleiner stuk vlees is dan volgens het recept.

Terwijl de Slow 'N Sear normaal gesproken prima op temperatuur blijft en zeer stabiel is, was dat dit keer heel anders. Ik denk dat het kwam door de harde wind. Ik zag de temperatuur soms elke paar seconden een paar graden veranderen!

Het eerste verloop was als volgt:

Tijd    Rooster    Kern
0:00  100          12
0:45  130          33
1:15  125          53
2:00  120          63
2:30  113          67
3:30  115          75

Nadat de 75 graden was aangetikt, de glaze erover gedaan en weer teruggelegd.

2017-12-31%2014.26.39.jpg


Volgens recept moest het nu weer 2 uur blijven liggen.

Tijd    Rooster    Kern
3:30  115          75
4:15  110          79
5:00  106          81
5:30  107          82

De kerntemperatuur was nu al dicht bij de doeltemperatuur dus ik wist niet zeker wat ik nu moest doen. Misschien was 2 uur laten liggen eigenlijk al te veel? Enfin, toch maar ingepakt in aluminiumfolie en tevens verse kolen erbij gedaan.

De temperatuur kwam nu helaas maar zeer moeizaam weer op gang, waardoor de kern ook weer wat terugliep. Duurde wel drie kwartier voordat de roostertemperatuur weer hersteld was.

Tijd    Rooster    Kern
5:30  107          82
6:00  80            78
6:45  126          80
7:00  125          84
7:15  125          90

Na ruim 7 uur heb ik hem eraf gehaald en een half uur laten rusten.

Na het rusten uitgepakt.

2017-12-31%2019.05.28.jpg


Nu moest er gepulled worden. Dat zou heel makkelijk moeten gaan, want het zou al bijna uit elkaar moeten vallen lees ik overal. Nou, niets was minder waar in dit geval! De korst was erg hard. De binnenkant was gelukkig grotendeels wel zacht, al zaten er hier en daar ook harde bonken in. Kortom het pullen was een behoorlijke krachtmeting en totaal niet wat ik van iedereen lees :( Met name de korst was erg hard. Maar ja, weglaten kon natuurlijk niet, omdat in de korst juist veel smaak zit.

Na het pullen vermengd met de eindsaus van Noskos.

2017-12-31%2019.12.55.jpg


Uiteindelijk moet ik wel eerlijk zeggen dat, ondanks de problemen (of gewoon mijn gepruts), het wel erg lekker vlees is geworden. De rooksmaak was duidelijk aanwezig en het geheel was alsnog erg sappig.

Kortom, gemengde gevoelens bij deze eerste poging. Maar in tegenstelling tot mijn teleurstellende spareribs is dit zeker de moeite waard om vaker te maken.

Maar ik zou toch graag wel willen weten waar ik nou de mist in ben gegaan?
-Moet ik na het glazen met een kleine pp ook 2 uur wachten of toch al eerder in de aluminiumfolie inpakken?
-Hoe komt de korst zo enorm hard?
-Ik dacht dat pullen heel makkelijk was, omdat de boel al bijna uit elkaar moet vallen? Hier dus niet :(
-Hebben anderen ook harde stukken ?n de pulled pork zitten? Dus niet de korst, maar het vlees zelf was hier en daar ook nog erg hard.

Afijn, toch een stickertje erbij en bedankt voor het kijken :)
 
Ik denk eerlijk gezegd dat de rooster temperatuur hoger dan 120 graden was. Heb je die bij de thermometer van het deksel afgelezen? Die kan zo maar 10 tot wel 30 graden schelen met de rooster temperatuur. Ikzelf maak pulled pork met een rooster temperatuur van 100 tot 110 graden. De hardheid van de bark hangt ook erg af van de temperatuur. Heb afgelopen week 4 stuks procureur op de grill gehad en de twee bij de vuurkamer waren compleet anders dan de twee achteraan de rookkamer. De twee vooraan hadden een harde bark, tegen het verkoolde aan op sommige plekken. Maar het vlees hiervan was veel malser en makkelijker te pullen dan de andere twee met een zachte bark.

Leg eens je thermometer vlak boven het rooster, prik hem door een halve ui of aardappel zodat hij het rooster niet raakt. En vergelijk die temperatuur met de temperatuur op je deksel. Dan weet je wat het verschil is. Daar kan je dan volgende keer je instellingen op aanpassen. Zo probeer ik mijn temperatuur op het deksel op de 80 tot 90 te houden. Rooster temperatuur is dan 100 tot 110.

Volgende keer gewoon weer proberen! Zoals je zegt was het vlees lekker. En volgende keer zal je run wat langer duren, maar als je dan kan pullen met twee lepels heb je wel heel veel voldoening! Bij niemand gaat het meteen goed en zelfs bij de beste grill masters gaat er nog wel eens iets fout.

De temperatuur schommelingen vallen overigens wel mee. Zal inderdaad door de wind komen. Maar zonder temperatuur regelaar zal je die nooit compleet stabiel houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Ondanks de tegenslagen, ziet het er lekker uit.
Probeer de volgende keer sowieso met een groter stuk vlees. Hierdoor droogt het in verhouding minder uit.
Pulled pork is behoorlijk vergevend qua temperatuur. Je zal vermoedelijk weinig verschil merlen tussen een temperatuur van 105 of 120 graden, behalve de tijdsduur dan :) Maak je daar niet al te veel zorgen over. Stabiel verdient de voorkeur, maar op de graad nauwkeurig is overdreven. Zolang je de temperatuur maar op het rooster meet en het vlees gelijkmatig de warmte laat krijgen. (Het kan dus zijn dat je je vlees wil omdraaien, verplaatsen, of iets dergelijks gedurende de run)
Tot slot; er bestaat geen vaste eindtemperatuur, wel een temperatuur waarop je kan gaan beginnen met voelen of het klaar is. Geen enkel stuk vlees is hetzelfde, soms is het klaar bij 88, soms bij 94. Je kan dat voelen door met een sateprikker te prikken in het vlees. Glijdt deze erdoor als door boter, dan is het klaar. Zoniet; terug leggen en over een half uurtje opnieuw de priktest doen.

Aller belangrijkste; blijven proberen! ;)
Top om te horen dat je het in ieder geval lekker vond, kan alleen nog maar beter worden!

Gratz met knorrie!
 
Ik denk dat een temperatuur val van 46 gr. er ook geen goed aandoet.
Even voor dat je gaat inpakken even spieken, als je denkt dat je briketten moet bijvullen  (dat zie je vrij snel) zou je kunnen overwegen om dat met gloeiende briketten te doen.
Dan is je temperatuur val niet zo groot.
Ondanks je probleempjes ziet ie er toch prima uit en zal best gesmaakt hebben.
 
De temperatuur was zeker niet te hoog. Zoals je misschien op de 2e foto kunt zien, maak ik gebruik van een temperatuurprobe op het rooster. De thermometer in de deksel geeft altijd 15-25 graden te veel aan dus die gebruik ik niet voor low and slow.

Ik ga het zeker vaker proberen, maar wil toch eerst wel weten waar het nou mis is gegaan. Want anders maak ik de volgende keer weer dezelfde fouten :-(

Het was zeker lekker en daar gaat het uiteindelijk om. Maar ik leer graag van mijn fouten :)

Volgende keer dan toch maar een groter stuk gebruiken (en weer terug naar mijn vaste leverancier (bbquality). Ben toch niet heel enthousiast over wat ik gekregen heb van Aalvink wat betreft de rib eye en zo).

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk

 
Allereerst gefeliciteerd met het resultaat. Het smaakte goed zeg je zelf.

Een Is afhankelijk van veel factoren.
Rooster temperatuur
Grootte van het vlees
Het vlees zelf
Enzo.

Een beetje variaties in de temperatuur kan bij pp geen kwaad. Als je gemiddelde maar goed is  en ook dat mag best 125 zijn ipv 110. Maar hoe lager, hoe langer het duurt en hoe "losser" het vlees wordt. De harde stukken in het vlees en vet hebben tijd nodig om zacht te worden. Die tijd heeft het niet als je temperatuur te hoog Is en je vlees dus te snel klaar.
En als je een groter stuk vlees hebt duurt het uiteraard langer.
Daarnaast ben je afhankelijk van het vlees dat je krijgt bij je bestelling. Het is een natuur product en dat kan wel eens vari?ren in kwaliteit, samenstelling, etc.
Mijn pp is soms ook malser dan een andere keer.

Maar blijf vooral proberen en durf ook qua smaak te vari?ren. Probeer de smaak te krijgen die jullie lekker vinden dat is belangrijk, en het lekkerst natuurlijk.

De bereidingswijze van noskos wedstrijd pp Is overigens een erg goede hoor. Soms aan het einde prik ik er met een lange sat? prikker in. Als het vlees nog weerstand heeft, wat langer laten liggen en dan nog eens prikken.

Succes volgende keer
 
Ziet er lekker uit en het gaat er inderdaad om of je het zelf lekker vond en lol van gehad heb.
En gefeliciteerd met je sticker
 
Jammer dat de foto's niet te zien zijn....
 
Gelukkig kan ik de foto's wel zien.

Temperatuur is een manier om te bepalen of je klaar bent, handiger vind ik het om dan ook nog even te kijken met een sateh stokje (dit moet er doorheen glijden, zoniet nog een kwartier langer.

Door het kleinere stuk procureur had ik de tijd waarschijnlijk wat aangepast, 4,5 en 1 uur en dan inpakken. Door het inpakken wordt de buitenkant ook weer wat zachter.
 
Frits zei:
Gelukkig kan ik de foto's wel zien.

Temperatuur is een manier om te bepalen of je klaar bent, handiger vind ik het om dan ook nog even te kijken met een sateh stokje (dit moet er doorheen glijden, zoniet nog een kwartier langer.

Door het kleinere stuk procureur had ik de tijd waarschijnlijk wat aangepast, 4,5 en 1 uur en dan inpakken. Door het inpakken wordt de buitenkant ook weer wat zachter.

De sat?prikker ga ik inderdaad ter harte nemen, Frits.

Bedoel je met de tijden misschien 3,5 en 1 uur en dan inpakken (omdat de 75 graden bij mij al na 3,5 uur werd aangetikt)? Dus eigenlijk de tijd na het glazen inkorten van 2 naar 1 uur? Dan droogt het misschien ook weer wat minder uit. Goeie tip!
 
Lekker hoor!
Niets ten nadele van dit wedstrijdrecept en de keuze om dit bij de eerste keer te gebruiken, maar er zijn wat eenvoudigere recepten die zon l&s sessie minder stressvol en meer succesvol maken! 
 
KJ, zelf vind ik het wedstrijd recept het makkelijkste recept dat er is om goede Pulled Pork te maken, zeker ook voor iemand die het voor het eerst wil maken.

Zou je met ons het eenvoudigere recept willen delen?
 
Ja natuurlijk:
1. Wrijf 2kg procureur in met een rub
2. Gaar ~10-12h indirect op een bbq met rookhout bij 100-125C tot 88-92C
3. Trek met een vork uitelkaar en klaar.
Geeft dit een ander resultaat? Ja
Ga je dit proeven? Neh..mwa.. Voor de extra handelingen zoals injecteren, eindsaus, injectiesaus, saus voor glaze, texas crutch, uur laten rusten, etc. zal het per persoon verschillen of dit echt het grote smaakverschil gaat maken.
Nogmaals niet ten nadele van het besproken recept, dit geeft een smaakvol resultaat. Mijn punt is, maak het jezelf zo simpel mogelijk als je de techniek nog onder de knie moet krijgen, het is geen wedstrijd.

Edit. Wil trouwens niet zeggen dat TS een rookie is  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan