BasBQ
Beef en Steak

My first little Pica?a

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
Beste BBQ lieden,

Zo af en toe zie ik hier op het forum zo'n mooi vlammend staartstuk voorbij komen. En wat wilde nou het toeval? Nou, dat wilde dat ik afgelopen week bij de Hanos zo'n stuk zag liggen. Australian beef, 270 dagen met graan bijgevoerd. Mooie vetlaag erop, prachtige marmering schitterde door de verpakking en daarnaast stond dan nog nog de slager, die beweerde dat hij dat nog lekkerder vond dan een Pica?a van Wagyu. Een kleine gil van vreugde wrong zich tussen mijn lippen door en waaide zo langs de slager zijn gezicht. Lekkerder dan Wagyu? Wow...dat MOET je dan proeven natuurlijk. Mijn koopspier sprong gelijk in de houding.

Nou wil het geval dat ik nog nooit van mijn leven zo'n stuk heb klaargemaakt. Mijn idee is om het morgen tijdens een zogenaamd 'high beer' te serveren aan wat vrienden, onder begeleiding van een chimichurri ofzoiets.
Ik zie hier op het forum wel dat de meeste mensen hem 'reverse sear' klaarmaken. Eerst garen tot 45 ofzo en dan afvlammen tot een graad of 48.

Mijn vraag is nu: welke pit-temperatuur kan ik het beste aanhouden?
 
Vol gas (of, vol kolen...). Reverse sear indirect en dan boven de kolen knallen met vlammen
 
Langzaam op kerntemperatuur laten komen op een niet te hete BBQ (100-150 max) en dan 2 minuten per kant afgrillen.
Niet teveel kruiden gebruiken deze verbranden toch en de vetkap ff kruislings insnijden (niet te diep)
Hierna de boel op een warm bord met dden alu dekentje ff laten rusten (5 minuten)
Hierna aansnijden en smikkelen maar. Je kan het beter te rood hebben, om later nog wat na te grillen dan dit stuk meteen "done" te hebben !
 
ik kijk ook niet naar de dome temperatuur bij dit soort dingen, ik kieper er flink brandstof op zodat je genoeg hebt om direct af te grillen, en dat bepaalt dus feitelijk hoe warm de indirecte kant is. ik denk eerlijk gezegd dat indirect dus eerder 150 betekent dan 100 in mijn geval, en hoe groter het vlees hoe minder indirect t is.

Boldeagle, als je een flinke picanha op 100 graden indirect doet, hoe lang doe je m dan indirect voor ie op temperatuur is, ongeveer zeg maar?

ik denk dat de picanha die ik gemaakt heb laatste keer een half uurtje indirect gelegen heeft voor die in de fik ging. uh ik bedoel direct gegrild werd.

oh en ik heb er een keer 1 gemaakt die vooraf een paar uur ingewreven was met een mengsel van knoflook en zeezout, dat veeg je er dan weer zo'n beetje af voor je m gaat bereiden, ook wel erg lekker. Maar voor deze ferrari onder de picanha misschien overbodig? ik wrijf wel altijd zout in het ingesneden vet.
 
Thx Mike, dat klinkt mij ook het meest logisch voor zo'n homp. Ik ben erg benieuwd naar de smaak!

@Marieken, deze krijgt een beetje zout en op het eind wat peper. Verder niks ;)
 
El Fumarole zei:
Thx Mike, dat klinkt mij ook het meest logisch voor zo'n homp. Ik ben erg benieuwd naar de smaak!

@Marieken, deze krijgt een beetje zout en op het eind wat peper. Verder niks ;)

gelijk heb je, als je vlees hebt dat BETER is dan wagyu  ;)
 
Marieken zei:
Boldeagle, als je een flinke picanha op 100 graden indirect doet, hoe lang doe je m dan indirect voor ie op temperatuur is, ongeveer zeg maar?

Ligt er een beetje aan hoe groot het stuk is maar bij mij meestal tussen een half uur en een uur.  Als het kan probeer ik de Q op 125 graden te houden dit gedeelte Het ligt eraan wanneer de Picanha erop gaat  Als de temperatuur eenmaal in de Q zit is het lastig temperen.  (bij een keramiek dan)
Verder idd alleen een beetje zout, iets toevoegen is makkelijker dan iets eraf halen
 
Ik ga met Marieke mee, niet te moeilijk gewoon een starter (3/4) erin. In het begin een beetje knijpen, bij het naderen van de indirecte kern de schuiven alvast vol open. Biertje openen, probe eruit direct leggen en genieten van het spektakel.

Marieken zei:
El Fumarole zei:
Thx Mike, dat klinkt mij ook het meest logisch voor zo'n homp. Ik ben erg benieuwd naar de smaak!

@Marieken, deze krijgt een beetje zout en op het eind wat peper. Verder niks ;)

gelijk heb je, als je vlees hebt dat BETER is dan wagyu  ;)
Dit zou je ook zo heel anders kunnen lezen  :p
 
Bedankt voor alle tips lieden! Ik gooi er wel een foto achteraan voor het eindresultaat.
 
Meestal doe ik 120 en dan indirect. Vlees even van de Q af (wel in folie wikkelen)
Alle schuiven op de Q open, als deze loei heet is vlees er weer op tot er flink vlammen zijn.
 
Ik denk dat we moeten concluderen dat hij gelukt is
20140503_200929_zpsep6iaxff.jpg

Echt super met een beetje Chimichurri
20140503_202332_zpssfwlfedp.jpg


Was dit nu echt lekkerder dan Wagyu? Geen idee. Nog nooit Wagyu gehad, sorry. Maar lekker was het zeker!
 
Ziet er prachtig uit Jeroen!! =D>
 
Ziet er prachtig uit Jeroen!  Mooie vlammen prima bordje. Nu die andere nog proberen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan