BasBQ
Beef en Steak

Morgen eten we zelfgemaakte verse worst!

 
 

Reboot

Pitmaster
Berichten
575
Eindelijk was het dan zover, vandaag voor het eerst zelf worst gemaakt!
Na het doorspitten van o.a. het forum, boeken en andere tips vond ik mezelf er wel klaar voor.
Gisteren mooi vlees gekocht (schouder 600gr en buikspek 400gr), verse venkel en basilicum.

b0689bcaf23a6b7095aa3837be40b545.jpg

319773cd789728ac580485ef3540f641.jpg

7a4e43a5fce53bca99d7f88d0943df7f.jpg


Vanochtend begonnen met het snijden v/h vlees en dit in de vriezer gelegd. Daarna heb ik de kruiden klaargelegd en de wat venkel gesneden, venkelzaad fijngemalen en basilicum gesneden.

Toen dat alles was gebeurd wilde ik de vleesmolen in elkaar zetten met de delen die een paar dagen in de vriezer hadden gelegen en hem bevestigen. Stom maar het was me niet eerder opgevallen dat zowel ons aanrechtblad als het tafelblad te dik zijn om de vleesmolen op te bevestigen. Erg balen want ik had zo snel niets anders voor handen. Uiteindelijk viel mijn oog op een houten stoeltje in de tuin waarop we maar hebben gewerkt. Echt ergonomisch is het niet maar er was in ieder geval een oplossing.
Daarna het vlees uit de vriezer gehad. Tot mn verbazing was in de tussen tijd het vlees en vooral het buikspek flink bevroren. Ik had beter kunnen wachten maar mijn oudste zoon en ik besloten het toch maar te proberen (volgende keer kort in de vriezer of even wachten want vlot ging het niet).
Zo goed en zo kwaad als het ging hebben we het vlees door de molen heen gekregen. Vooraf had ik er ook de andere ingredi?nten bij gedaan zodat alles extra goed zou mengen. Al met al zag het er precies uit als op alle plaatjes.
011872abe66f689146b855399a26e248.jpg

1f2712221d77f67303070f762c8ee070.jpg
1a3996c8023d67e08188b01793fb05c6.jpg


Hierna heb ik de boel goed gemengd en er natte broodkruim aan toegevoegd. In enkele recepten kwam ik dit tegen en het leek me wel wat. Hierdoor werd het beslag goed vochtig en plakkeriger. Daarna weer alles in de koelkast gezet en een klein stukje beslag gebakken. Volgens mijn vrouw iets te zout (16gr) maar wij vonden het verrukkelijk!! Ik heb er daarna nog wel iets meer basilicum doorgedaan voor de kleur.
430d239cec663115b51be5268eecd906.jpg


Toen hebben we het worstvulpijpje erop gedaan en de darm erop gevoerd, dit verliep allemaal vrij soepel. Daarna heeft mijn zoon het beslag door de molen gedraaid en heb ik geprobeerd een gelijkmatige worst te maken. Ik moet bekennen dat dat nog best tegen viel, maar oefening baart kunst.
0a54b781acaed334154658acef2797b2.jpg

eb7bdcd1b5cdf2a2fde2064da28bb4b3.jpg


Het draaien van de worstje wat me het lastigst leek viel eigenlijk best mee, hoewel ze wel allemaal in lengte verschillen.
990a4bdaa6287d768bf26040bb46616d.jpg


Er liggen er nu een paar in de vriezer voor later en de rest gaat morgen in de pan of op de Q. Ben erg benieuwd maar als het zo smaakt als het stukje beslag dan komt het helemaal goed!
 
Klinkt goed, ben benieuwd naar het eindresultaat en de foto's
 
Mooi Reboot, gaaf project!

Heb je een mooie dikke snijplank waar de klem ol past? Dan kan die weer op de tafel misschien?

Heb je nog een speciale schijf om het gemalen vlees door de vulpijp te sturen of maal je daarbij nog een keertje?

Eet smakelijk en ben erg benieuwd!
 
Sander72 zei:
Mooi Reboot, gaaf project!

Heb je een mooie dikke snijplank waar de klem ol past? Dan kan die weer op de tafel misschien?

Heb je nog een speciale schijf om het gemalen vlees door de vulpijp te sturen of maal je daarbij nog een keertje?

Eet smakelijk en ben erg benieuwd!

Bedankt voor de tip, had ik nog niet aan gedacht. Ik denk dat ik iets moet gaan knutselen zodra ik daar tijd voor heb.

Wat betreft het vullen heb ik verschillende dingen gelezen. De een zegt met plaat en mes, de ander zegt met plaat zonder mes en in 'Over worst' staat zonder plaat en mes. Ik heb het zonder plaat en mes gedaan. Gezien de het beslag (ik heb het met plaat 5 gemalen) denk ik sowieso dat het vullen met mes overbodig is. Met plaats krijg je natuurlijk weer "wormpjes structuur" dus dat zou misschien nog wel kunnen bijdragen aan de interne structuur van de worst.
 
Ik meen dat er ook vulschijven zijn die heel open zijn met alleen een soort tussenschotje. Dat leek mij wel wat.
 
een goed begin is het halve werk, mooie eerste sessie.
Ik gebruik een vulbus, daar zit dus zoiezo geen mes in, maar alleen een vul pijp, dat werkt prima. Kan me zo voorstellen dat het met een porkert zonder mes prima te vullen moet zijn
 
Gefeliciteerd met de eerste worsten, het ziet er heel mooi uit.

@Sander. Er zijn inderdaad doorvoerplaten te verkrijgen. Ik heb er ??n besteld en hopelijk
krijg ik die komende week binnen. Ik zal even posten wat mijn ervaringen zijn. Reden voor
de koop is dat als het goed werkt ik mijzelf kan overtuigen om voorlopig geen vulbus te kopen.
 
Al met al prima gelukt.
Wat zout dat geloof ik wel, 16 gram is voor rookworst, 12 gram is de max voor verse worst.
Als tafel werkt de workmate prima, altijd goed te bevestigen en staat goed stevig.
 
Een mooi begin van het nieuwe jaar hoor.

Ben wel benieuwd naar je ervaringen als je ze gebakken hebt.
 
Bert zei:
Al met al prima gelukt.
Wat zout dat geloof ik wel, 16 gram is voor rookworst, 12 gram is de max voor verse worst.
...

Dat zout vind ik nog een beetje lastig. Ik lees overal wat anders recept van Vuur en Rook geeft aan 16gr in Over worst staat voor verse worst 15-18gr. Zelf vond ik het wel meevallen, mijn vrouw vindt het al snel zout. Ben erg benieuwd naar hoe het morgen smaak.
 
Reboot zei:
Bert zei:
Al met al prima gelukt.
Wat zout dat geloof ik wel, 16 gram is voor rookworst, 12 gram is de max voor verse worst.
...

Dat zout vind ik nog een beetje lastig. Ik lees overal wat anders recept van Vuur en Rook geeft aan 16gr in Over worst staat voor verse worst 15-18gr. Zelf vond ik het wel meevallen, mijn vrouw vindt het al snel zout. Ben erg benieuwd naar hoe het morgen smaak.

Veel recepten zijn al jaaaaaren oud en gaan voorbij aan het feit dat we in de loop der jaren minder zout eten als vroeger. Bovendien hebben we met alle moderne koelmiddelen ook de conserverende eigenschap van zout minder nodig.
Nadeel van te zout vind ik dat het de andere smaken op de achtergrond dringt.
 
Vandaag was het dan zover, onze zelf gemaakte worst bij het avondeten.
Het was heerlijk! Vrouwlief had wel een beetje gelijk ze waren iets zout. Wat me opviel was dat ze wat steviger in het velletje zaten toen ze uit de koelkast kwamen. Het bakken ging prima en er was er geen een ontploft ;)
We vonden het velletje wel wat taaier dan bij worst uit de winkel. Vrijdag daar nog iets aan te doen? Ook viel op dat de kleur van het vlees rozer  is dan bij worst uit de winkel. Komt dat door het colorozo zout?
e68adcee7a619a7105179c687d973223.jpg

fc24ee03876bc34c451b363d4d1cbce8.jpg


Aanvulling:
Ze lijken ook iets machtiger.
 
Mooie worst! Dat het velletje taaier is dan bij de winkel-worst komt waarschijnlijk doordat je gedroogde darm gebruikt hebt. Deze moeten goed gespoeld en geweekt worden, waardoor ze vocht opnemen en dus zachter worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan