BasBQ
Beef en Steak

montagehoogte van adapter pit viper bij WSM47?

 
 
 
 

RedFox

Gerijpt
Berichten
3.160
Ik heb zaterdagmiddag de DigiQ DX2 adapter gemonteerd in 1 van de bovenste gaten van het WSM 47 ventilatie rooster. De uitstroom opening aan de binnenkant is echter net boven het kolenrooster en niet eronder, ik zag dat pas toen de zaak al in elkaar zat.
Is dit bezwaarlijk? Had ik de lagere opening moeten pakken, een centimeter of 4 lager dus, of is de luchtstroming naar beneden in de WSM zodanig dat dit geen invloed heeft?
Zie de foto's

digiplak4_zpsc0f2506f.jpg

digiqplak2_zps122da6b3.jpg

digiplak4_zps96a191e4.jpg


 
Ik zie niet echt een probleem,de briketten krijgen heus wel genoeg zuurstof.
 
Mike,
Het probleem heeft zichzelf opgelost want bij nader inzien kan bij de WSM47 sowieso alleen maar 1 van de 2 wat hoger gelegen openingen worden gebruikt!
Zie daartoe ook de foto, waarop je ziet dat het onderste gat precies ter hoogte van de rand van het rooster zit en er gewoonweg geen ruimte zou zijn geweest voor montage van de deflector plate (het metalen lucht uitstroom mondje).
Ik heb me dat gisteren niet eens gerealiseerd, dus eigenlijk een gelukje dat ik het de eerste keer al zo had gemonteerd.
Met wat papiersnippers in de bodem van de smoker zojuist ook de DigiQ laten blazen op gesimuleerde pit temp en er ontstond een mooie werveling van de snippertjes over de gehele bodem, dus die lucht/zuurstof verdeling is inderdaad prima.
Op de foto is ook nog net mooi zien dat ik de kolenring met koperdraad heb vastgezet aan het kolenrooster, een tip van Noskos  ;) , zodat je dit als een soort zeef gebruiken om de as eruit te schudden, de kolen die overblijven kun je weer gebruiken voor een volgende sessie. (cursieve tekst is citaat Noskos)

blowerokay_zps5bded383.jpg
 
met een 10 CFM fan zal die paar centmeter niets uitmaken.
ik heb een 5 CFM fan op mijn Stoker zitten en dat is al voldoende vooer een 47 cm WSM.
ps: de koperdraad tip van Noskos hed ik ook gebruikt en werkt prima
 
RedFox zei:
Het probleem heeft zichzelf opgelost want bij nader inzien kan bij de WSM47 sowieso alleen maar 1 van de 2 wat hoger gelegen openingen worden gebruikt!
Zie daartoe ook de foto, waarop je ziet dat het onderste gat precies ter hoogte van de rand van het rooster zit en er gewoonweg geen ruimte zou zijn geweest voor montage van de deflector plate (het metalen lucht uitstroom mondje).

Raar, want bij mij zit deze wel onderin en ik heb geen pasproblemen oid.  Maar hee, als het werkt verder laten zitten
 
Mike, tussen de onderste vent hole en de kolenrooster rand zit maar ca 4-5mm ruimte en de deflector plate is daar ter plaatse dikker, geen andere keuze dus....we zullen het zien hoe het werkt bij de eerste grote run....
 
Het is maar een BBQ waar je een fikkie in steekt hoor, geen kerncentrale.  ;)

Als je geen fan gebruikt komt er ook lucht door de bovenste gaten, waar zou die lucht dan heen gaan?

Dus niet zo lopen neuzelen, de fik er in en een lekker prakkie eten maken! 8)
 
Nosmo, je hebt je punt gemaakt, bij nader inzien 100% gelijk aan jouw kant  :-X
 
Zou je de uitstroomopening trouwens niet opzij richten ivm as opdwarrelingen?
 
ja Piet, daar had ik zelf ook al aan gedacht toen ik de papiersnippers zag dwarrelen. Als ik het nu demonteer en 90 graden draaien wil moet ik de high temp adhesive lospeuteren en die krijg ik dan niet meer op de nieuwe plaats. Het stukje tape wat bij de adapter werd meegeleverd was juist voldoende.......ik zal het gewoon eens gaan testen op de manier waarop het nu zit gemonteerd en dit is conform advies van BBQ Guru.
Ik verwacht dat de waterpan ook veel "dwarrelingen" van as zal tegenhouden.......to be continued, mogelijk komend weekend.....ik val net om 01:00u am pas binnen na bliksembezoek CH en check even de nieuwe berichten... ;)
 
ik zie een schuifje op de fan zitten, kun je daar de lucht hoeveelheid mee regelen ?
 
Frank54 zei:
ik zie een schuifje op de fan zitten, kun je daar de lucht hoeveelheid mee regelen ?

Inderdaad, aanbevolen wordt de viper (deze fan dus) met de WSM te knijpen tot halfweg de luchttoevoer. Dit doe ikzelf overigens nooit want de temperatuur is erg stabiel bij mijn gebruik
 
Ik zal het ook testen en dan weten we het...
 
Frank54 zei:
ik zie een schuifje op de fan zitten, kun je daar de lucht hoeveelheid mee regelen ?

Jup door de warme lucht krijg je een schoorsteen werking en dus trek. De bbq kan dus door je fan gaan ademen. Dit kan je tegengaan door hem te knijpen. Ook bij windvlagen ben je minder gevoelig.
 
Ik zet hem op de WSM op een kwart. Op het ei regel ik tot de digiQ nagenoeg niets meer te regelen heeft :)
 
nuttige tip Dennis, thx
 
Terug
Bovenaan Onderaan