BasBQ
Beef en Steak

MOINK voor beginners.....

 
 
 

Hannibal

Kooltjesharker
Berichten
168
Zo, morgen (vrijdag dus) heb ik dagje vrij en ik wil voor de eerste keer gebruik maken van mijn nieuwe weber one touch premium met GBS systeem 57 cm......is hier ook een afkorting voor??

Het begrip MOINK is tot mij gekomen en ik heb zelfs van Kurre voor de eerste keer dit geproefd.....ik denk dat ik er wel 50 op krijg....wat is dit lekker zeg!

Ik wil het gaan maken zoals beschreven op de volgende site:

http://www.bbq-nl.com/2009/05/moink-balls.html

Mijn probleem is echter dat ik echt voor de eerste keer mijn weber nu ga gebruiken en zou graag wat tips van jullie willen hebben, aangezien ik geen WSM heb. Ik weet dat ik de temperatuur rond 110 graden moet houden, maar moet ik dan links en rechts 6 kooltjes leggen? Ik neem aan dat deze lang genoeg branden of ze gaar te krijgen...Moet ik de ballen beter in een schaaltje leggen? Moeten dan de schuiven onder en boven juist open of dicht? Ik zou graag nog wat meer tips voor dummies voor MOINK balls willen hebben.

Tuurlijk kan ik het beste misschien experimenteren om ervaring op te doen, maar ik heb gewoon honger en ik wil die ballen eten!  :p

tata,
H.
 
Toevallig was er deze week ongeveer dezelfde vraag over de temperatuur bij een OTP 57 ipv WSM.

Zie hier het betreffende draadje:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=4022
 
bedankt Danbras,

het is soms zo'n bulk van info op het juiste te vinden.....je tip is zeker behulpzaam.......andere tips zijn nog steeds welkom.

Zou het nog makkelijker vinden als iemand ook een weber kogel 57 cm heeft en MOINK balls maakt...

:)

De minion methode is toch alleen als je langer dan 3 of 4 uur wilt smoken of niet? Voor die ballen is toch 2,5 uur genoeg en heb ik dus toch alleen gloeiende kolen nodig?
 
Hannibal zei:
bedankt Danbras,

het is soms zo'n bulk van info op het juiste te vinden.....je tip is zeker behulpzaam.......andere tips zijn nog steeds welkom.

Zou het nog makkelijker vinden als iemand ook een weber kogel 57 cm heeft en MOINK balls maakt...

:)

De minion methode is toch alleen als je langer dan 3 of 4 uur wilt smoken of niet? Voor die ballen is toch 2,5 uur genoeg en heb ik dus toch alleen gloeiende kolen nodig?

Ik heb de Q waar jij aan refereert en ik heb MOINKS gemaakt. Ik heb ze gemaakt .bij 150 graden dome temperatuur maar met een kern thermometer. Dit allemaal ruim binnen  de 2.5 uur die jij  noemt. minion niet noodzaklijk in mijn geval.
 
Graag gedaan en ik maak mijn MOINK's op de OTP 67, dus dat is ook een kogel cq. Kettle. En ik gebruik geen minion methode voor deze Q, maar een splitt grill cq. indirecte methode.

In het draadje van het linkje hierboven vind je ook een klein stukje tekst van mij, waar ik wat uitleg met linkje naar de BlueSmoke website met foto's voor de duidelijkheid :)
En volgens mij staan er meer tips in dat draadje juist specfiek voor een OTP 57 dus kogel.
 
Ikzelf ben in het bezit van een OTP 57 en heb hier nu 2 keer MOINK Balls op gemaakt.
Hiervoor gebruik ik de split grill methode waarbij ik het deel waar geen briketten liggen afdek met alufolie.
Halve/driekwart gevulde starter met hete kolen in de Q en dan rustig de Q op temperatuur brengen.
Hierbij is bij mij de onderste schuif bijna helemaal dicht en de bovenste staat half open waarmee ik op een temp van ongeveer 140 graden deksel kom.

Wat ik wel doe is de kerntemperatuur van een MOINK Ball in de gaten houden zodat deze niet te ver doorgaren.

Met deze methode ben ik ruim binnen de 2,5 uur klaar.
Meestal in 45 minuten, dan moppen met saus en nog een kwartiertje tot een half uur voordat ze eraf gaan.

Suc6 vandaag!
Het zonnetje lacht je in ieder geval toe dus het moet goed komen!  ;D
 
Jullie zijn geweldig!!

thanks!

Denk dat ik toch maar snel ook een kerntermometer ga aanschaffen. Hier iemand suggesties? goeie prijs/kwaliteit verhouding? Kurre heeft mij deze aanbevolen: SPLASH-PROOF SUPER-FAST? THERMAPEN, maar hier betaal je ook zo'n 75,- euro voor.....

iemand anders suggesties en waar ik hem beste kan kopen?
 
De thermapen kan je goedkoop kopen via ebay ;)

Bij Ikea hebben ze in Nederland de Fantast voor 7 euro
 
en die fantast is ook redelijk snel?
 
Fantast meet continu, die stop je in een MOINK ball en buiten je bbq zie je precies hoe heet je bal is ;).
 
oh grappig?! En dan via een gat van lucht boven, naar buiten toe leiden? of is er een handigere manier?

en dan nog de allerlaatste vraag....ik ga de eerste keer geen rub of saus zelf maken, maar wil kopen van http://www.true2bbq.nl

welke bevelen jullie mij aan specifiek voor de MOINK balls?
 
Kan ook via de deksel, als het draadje maar niet boven de kolen komt
 
Hannibal zei:
en dan nog de allerlaatste vraag....ik ga de eerste keer geen rub of saus zelf maken, maar wil kopen van http://www.true2bbq.nl

welke bevelen jullie mij aan specifiek voor de MOINK balls?

Eigenlijk zijn alle zoete en fruitige sausjes er wel lekker bij. Sweet baby ray raspberry chipotle is wel een aanrader wat mij betreft, maar het zou me niets verbazen als hieronder straks 150 verschillende sauzen staan :)
Het net ff hete van de chipotle pepers en het fruitige van de framboos in de Sweet baby combineert wel leuk met het rundvlees, de bacon, de rook en de kaas in de bal, maar ik denk dat een stokyard apple dat ook wel doet.
Ik vind de Sweet baby Ray's wel wat dik om zo op de ballen te smeren, dus ik leng ze wel een beetje aan met appelsap en een heel klein beetje appelazijn (cider vinager, te krijgen bij AH en Jumbo).
 
hahahahahha, kan ik me voorstellen...ongelofelijk wat een aanbod...

Ik heb toch maar voor 47 euro (inclusief verzendkosten) op ebay de rode thermapen gekocht.

Ik ga jouw voorkeur proberen, maar ik denk dat ik beter een paar verschillende maar bestel......
 
Hannibal zei:
hahahahahha, kan ik me voorstellen...ongelofelijk wat een aanbod...

Ik heb toch maar voor 47 euro (inclusief verzendkosten) op ebay de rode thermapen gekocht.

Ik ga jouw voorkeur proberen, maar ik denk dat ik beter een paar verschillende maar bestel......

De thermapen is uitstekend voor snelle en directe metingen. Iets om in je vlees te laten zitten, zoals ze hierboven ook suggereren, is ook min of meer onmisbaar. Zo'n maverick of iets goedkopers van CDN of Outdoorchef is op zich allemaal prima. Kerntemperatuur is eigenlijk je enige en juiste leidraad voor garingsgraad van je eindproduct.

Verder is het aanbod van Vuur en Rook enorm. En zo zijn er nog wel wat online winkels. Het is echt een wereld, die sauzen. Zalig om daarin te kunnen verdwalen en elke keer weer wat nieuws en wonderbaarlijks tegen het lijf te lopen.
Overigens heb ikzelf ook wel eens deze BBQ saus van Jamie Oliver gemaakt:  http://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/my-epic-bbq-sauce
Van daaruit kun je dus ook zelf iets gaan ontwikkelen naar je eigen smaak. Zeker met het aanbod van in Nederland steeds beter verkrijgbare funky suikers en stropen, kruiderijen, tomaatjes.... you name it.

Maar voor nu: eerst lekker ballen draaien en insmeren met SBR. Dat is al een belevenis op zich :)

 
Zelf al vele malen Moink balls gemaakt op m'n OTP-57.
Gebruik geen alu hitte schild, alleen een (kokend) waterbak er onder en alle kolen aan 1 kant.
Voor de kolen pas ik wel een soort minion achtige methode toe.
Restje wat er nog in zit van de vorige ronde aanvullen met wat nieuw en een kwart startertje vol brandend er op.
Roken op een OTP doe ik met wood chips ipv chunks op de UDS.
Voor moinks vind ik het lekker om Pecan, apple of cherry te gebruiken.
Door de vele bacon is een zwaardere rooksmaak zoals die van mesquiet, eiken of hickory een beetje te sterk.
Chips wel ff lekker weeken in bier of water.
Dan blijven ze lekker lang roken :)

Dome temp houd ik ruim onder de 150, meestal zo rond de 140.
Verder heb ik voor moinks echt nog nooit een digitale thermometer gebruikt.
Naar mijn mening alleen nodig voor grote dikke stukken vlees waarvan je aan de buitenkant niet kan zien en voelen hoe het er voorstaat.
Mijn moinks gaan meestal ongeveer een uurtje zo en dan nog ff kwartiertje ingesmeerd met een lekker BBQ sausje gemixt met extra bruine suiker en honing.
 
Wat hierboven al allemaal staat...

En toen jij kennismaakte met mijn ballen waren ze gewoon ingesmeerd met bosbessengelei gemengd met een scheut balsamico.
(Gelieve deze laatste zin in de juiste context te gebruiken, waarvoor dank  :-X )

Maar een lekkere saus in de aard van Sweet Baby Ray's is ook niet te versmaden !
 
Chill-070 zei:
Roken op een OTP doe ik met wood chips ipv chunks op de UDS.
Voor moinks vind ik het lekker om Pecan, apple of cherry te gebruiken.
Door de vele bacon is een zwaardere rooksmaak zoals die van mesquiet, eiken of hickory een beetje te sterk.
Chips wel ff lekker weeken in bier of water.
Dan blijven ze lekker lang roken :)

Is zo'n smoker box een goed alternatief om de houtsnippers te roken? Is het de moeite waard om dit aan te schaffen?

http://www.barbequeshop.nl/product/64362/weber-style-smoker-box.html

tata,
H.
 
Kurre zei:
En toen jij kennismaakte met mijn ballen waren ze gewoon ingesmeerd met bosbessengelei gemengd met een scheut balsamico.

Oh man, wat waren jouw ballen lekker!  :p
 
nee, zo'n box is niet nodig. Gewoon een handje op de gloeiende briketten of ( zoals ik het meestal doe) je pakt het in alu folie en dan op de brikketen.

Hoe gaat het met je ballen?




ps je hoeft je houtsnippers niet te roken  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan