BasBQ
Beef en Steak

MOINK & "mini briskets"

 
 
 

PeeVee

Kooltjesharker
Berichten
127
Hier alleen nog maar de "MOOOOO"...
2013-05-09-moink-0.jpg

Runder gehakt van blonde d'Agitaine koeien hier uit de streek aangemaakt met een eitje, wat (glutenvrij!) paneermeel, geraspte kaas, gedroogde peterselie en oregano, zwarte peper, cayenne peper, zout en knoflookpoeder). Sorry maar ik heb niet echt een recept gevolgd, maak gehakt aan op gevoel en naar smaak. De rub is paprikapoeder, bruine suiker, zwarte peper, zout, beetje knoflookpoeder en een snufje gemalen steran

Hier is de "OINK" toegevoegd, klaar voor de OTG67:
2013-05-09-moink-2.jpg


Ruimte zat op de OTG67, dus...
2013-05-09-moink-4.jpg

...ook twee "braadstukken" van blonde d'Agitaine ge?njecteerd met groentebouillon bij wijze van "mini brisket". Ik weet niet of het wat wordt, maar ik wil gewoon eens wat rundvlees flinke tijd doorgaren, eens kijken wat het doet. Ingewreven met bovenstaande basisrub. Mijn plan is om ze er 2 a 3 uur op te laten liggen, daarna inpakken in folie en wachten totdat kern 95 graden Celcius is, goed plan of toch anders doen?
 
Prima plan. Ik heb mijn brisket net aangesneden. Supermals
 
ziet er goed uit, die ballen lust ik wel
 
Leuk Bert, ik ben heel benieuwd hoe zo'n brisket nou smaakt. Het is "gegaard" rundvlees, dus lijkt een beetje op een stooflapje ofzo? Ik wil het zeker ook eens gaan proberen maar eerst maar even oefenen met deze braadstukjes, gewoon eens kijken. MOINK balletjes zijn mooi, even gelakt met sausje van kersenjam, appelazijn, golden syrup en beetje zout, ben heeeeeel benieuwd! De braadstukjes zitten nu rond de 65 graden kern, heb ze ook maar gemopt met MOINK sausje en met een scheut appelsap in de folie. Daar laat ik ze gewoon tot vanavond liggen en dan zien we wel hihi.
 
@Leo: ze zagen er net PRACHTIG uit, ik vond het eigenlijk zonde om er een sausje op te smeren maarja.. toch maar gedaan... Ben heeeeeeeeeeeeel benieuwd...
 
PV zei:
@Leo: ze zagen er net PRACHTIG uit, ik vond het eigenlijk zonde om er een sausje op te smeren maarja.. toch maar gedaan... Ben heeeeeeeeeeeeel benieuwd...

En ik ook!!!!!!!! :p
 
en en en..... ;D
 
Allereerst maar even de plaatjes, anders is het nooit gebeurd...
moink1.jpg


moink2.jpg


moink3.jpg


moink4.jpg


Bijzonder vond ik de complexe smaak (Italiaans gekruid runder gehakt met rub, spek en zoetig kersen sausje en dan nog beetje rook), de verhouding van smaken niet helemaal in orde, het gehakt was iets te zout en omdat er ook nog geraspte kaas in zat ?n nog zout in de rub was het "te intens" van smaak; echt een smaakbom maar dan niet in de goede zin des woords. Met wat extra saus en een wit bolletje was het prima naar binnen te krijgen hoor, maar omdat het sausje eigenlijk niet bedoelt was als "sausje erbij" vond ik het wat te "azijnerig". Mijn wederhelft at de MOINK's met salade en vond het sausje logischerwijs wel lekker (kersen/azijn dressing). Ga het ZEKER nog een keer doen en dan iets voorzichtiger met het zout. Leuk/ludiek snackje, niet al teveel werk en duurt ook niet zo heel lang. Weer een ervaring rijker, leuk hoor!
 
Prima ballen, herken het zout ook, met een standaard rub laat ik zout sowieso achterwege
 
Ja, was even een inschattingsfoutje, ik denk dat ik volgende keer ook gewoon geen zout door het gehakt doe. Zat ook al behoorlijk wat geraspte jong belegen in en de Italiaanse kruiden geven het ook al smaak.
 
Mooie ballen zeg!
 
Wat je zegt, toch een prima ervaring en het ziet er zo op de foto toch prima uit!!!!
 
schijf maar door ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan