Beef en Steak

Moink balls

CrossFit

Sprokkelaar
Vandaag samen met mijn zoon Moink Balls gemaakt volgens het recept van @noskos.

Eerst het gehakt kruiden:
IMG_20230529_095653459.jpg

Vervolgens balletjes maken, netjes afwegen, rub eromheen en spek eromheen om vervolgens een half uur in de koelkast te zetten.

IMG_20230529_100155177.jpg

IMG_20230529_103243166.jpg

Ondertussen de bbq klaar maken (eerste keer dat ik mijn Weber gebruik) en rookhout erop (kersen). Jemig wat ruikt dat lekker :eek:
IMG_20230529_110755145_HDR.jpg

Daarna mochten de balletjes erop:
IMG_20230529_111041626.jpg

Klep dicht en gaan. Zoals gezegd de eerste keer op mijn Weber en de eerste keer dat ik echt ging proberen om de temperatuur te regelen. Best trots dat hij niet boven de 150 gr uit is gekomen :ROFLMAO:. Na 45 minuten eens de kerntemperatuur meten en jawel, ruim boven de 60 gr. (lees 75 graden, weten we in ieder geval zeker dat ze gaar zijn). Tijd om te gaan lakken.
IMG_20230529_120422682_HDR.jpg

Daarna nog een half uurtje op de bbq (toen lukten het beter om de temperatuur naar beneden te krijgen. Niet boven de 135 graden uit geweest) en vervolgens eraf halen lekker opeten.
IMG_20230529_123943000_HDR.jpg

Qua smaak zijn ze heerlijk! Binnenkant een tikkie droog, maar ze waren dan ook goed gaar zullen we maar zeggen.
Het kritische publiek (lees de kinderen) zijn verdeelt. Mijn zoon vindt ze heerlijk, mijn dochter te "pittig"(maar die vindt het snel al te pittig of te gekruid 😉 ).

We hebben weer zoveel schik met zijn tweeën gehad, dat mijn zoon (11 jaar) nu bezig is om de site van Noskos af te zoeken wat we de volgende keer samen gaan maken.

Omdat er nog vuur genoeg inzit, ben ik nu een gerookte aardappelsalade aan het maken. Wat extra briketten erbij en wat rookhout toegevoegd. Nu juist "moeite" om de temperatuur omhoog te krijgen. Alle roosters (boven en beneden) staan open, dus zal vast wel goed komen en anders maar langer op de bbq.

Heerlijk!

Wat een mooie middag hebben jullie zo samen.

Dat zijn nu echte vader-zoon middagen. Lekker Moink-balls maken en verorberen. (y)

Moeder-zoon middag 😉 , idd heerlijke tijdsbesteding zo samen en daarna lekker eten. Dat laatste doet het altijd goed!

Dit is toch geweldig?
Je kan ze zo kruidig maken als je wilt. Zout is vaak een hoofdingrediënt bij die bbq rubs, met een pakkie spek erbij wordt het al snel een hap hoog op smaak..
Ik zie trouwens dan je noskos the pulled pork hebt gebruikt, die is dan weer niet zo zout. Dat vind ik denk ik de lekkerste bij de moinkballen.
Volgende keer een thermometertje erin om hem bij te houden terwijl ze garen. Een ikea fantast bijboorbeeld, dan ben er eerder bij en heb je geen droge ballen.

Moeder zoon die samen lekker weberen, ik vind het geweldig!

Terug
Bovenaan Onderaan