BasBQ
Beef en Steak

MOINK Balls, Cedar planked salmon en coleslaw

 
 

150degrees

Pitmaster
Berichten
733
Morgen begint het leven van alledag weer. De baas die weer zoveel beslag op je vrije tijd legt. Elke dag weer om half zes je bed uit en meer van dat soort zaken.
Reden te meer om de Q weer aan te steken. Dit keer met MOINK BALLS, cedar planked salmon en coleslaw met gebakken aardappeltjes op het menu.
Om met de MOINK BALLS te beginnen. Ik heb het recept gebruikt van Southern Dutch Barbeque (NOSKOS?). En als rub, ??n deel Stubbs Herbal Mustard, ??n deel Stubbs BBQ Spice rub en ??n deel Fiddes Payne Cajun seasoning.
Alles mooi gemengd, balletjes gedraaid en lekker in de rub. Plakje katenspek er om heen en even laten intrekken.
Ondertussen de coleslaw gemaakt volgens het recept van Dominique, ik zei al dat het een blijvertje was :D, en de Q op temperatuur laten komen.
Snel nog even een glaze van ??n deel SBR Hickory Brown Suger, ??n deel SBR Honey Barbeque en ??n deel honing gemaakt.


Balletjes in de rub.

In een katenspek jasje.

Na een anderhalf uur zag het zo uit.

De balletjes in de glaze.

En op het bord.

Hierna was de zalm aan de beurt. Plank al 's morgens in de week gelegd. De moten bestreken met wat mosterd, bruine suiker en wat fijngesneden dille. Fluks onder de kap op het rooster boven de hete kolen.


Zo ging de zalm op de Q.

Zo zag het er uit toen het klaar was. Ik was er niet kapot van ???

Burrrp.. Sorry

Wat vonden we ervan.
De MOINKBALLS gingen in no time naar binnen, lekker stickey door de glaze enlekker pittig door de rub. Enige minpuntje was misschien de hoeveelheid knoflook, die doe ik de volgende keer iets minder, voor de rest is dit een blijvertje. De coleslaw was al een keer goed bevonden en zo ook deze keer.
En toen de zalm.Die moet eigenlijk bij High and Fast, maar ik was hier toch al bezig, vandaar.  Toen ik de deksel van de Q haalde vond ik het er niet echt smakelijk uitzien met al die uitgelopen eiwitten. Smaak was verder wel goed, alleen ik wordt geen vis liefhebber. Ik blijf toch maar bij vlees denk ik.
Dit alles werd lekker weggezet met een fris wit wijntje en een bolletje banketbakkersroomijs zette de puntjes op de spreekwoordelijke i.
 
Moink balls zien er goed uit maar net wat je zegt die vis ziet er niet aantrekkelijk uit
Hier weten sommige mensen het antwoord wel op denk ik
 
Ziet er goed uit hoor!! Waarom gebruik jij katenspek en geen bacon??
 
Waarom gebruik jij katenspek en geen bacon??

In het recept dat op de pagina van Southern Dutch Barbeque staat hebben ze het over ontbijtspek en ik dacht dat dit zo'n beetje het zelfde zou zijn.
Nu zijn het dus eigenlijk geen MOINK BALLS :(
 
Bij mij wil er ook wel eens een puntje eiwit uit mijn zalm komen, maar zit lijkt wel een schuimdisco. Wonderlijk.
Ik doe dit soort zalm altijd rond de 250 graden boven directe hitte, tot de kern van de zalm rond de 45 graden komt.
Misschien dat dit gebeurd als je 'm wat te lang door gaart... dan wordt hij ook nogal snel droog en minder smakelijk. Hoe heet en hoe lang had je 'm gedaan?
 
Ik denk dat de zalm waarschijnlijk iets te koud op de kolen heeft gelegen. Net boven de 150 en op het rooster.
Zoals jij het zegt op 250 graden schroeit het wat sneller dicht.
 
De zalm heb ik op tijd gedaan. Deze stukken hebben er net geen 25 minuten op gelegen. Mede vanwege het feit dat ik geen briketten meer had en daardoor m'n temp. niet hoger kreeg dan zo'n 180 gr. Schuif onder en boven wel vol open.
 
Zo dat zijn nog eens lekkere ballen en een paar mooie stukken zalm.
 
De temperatuur van 150 graden in je Q is vwb vis zo slecht niet, maar 25 minuten is voor zalm (en vis algemeen) wel erg lang (vandaar die eiwitten). Probeer de volgende keer een al eerder genoemde kerntemperatuur meter. Ik zou zeggen 50 graden is meestal een mooie temp voor zalm. maar de een houd meer van wat rauw dan de ander, ik denk dat je met 50 graden een mooi compromis hebt en voor jezelf dan kan bepalen wat jij lekker vind.
 
Boldeagle zei:
De temperatuur van 150 graden in je Q is vwb vis zo slecht niet, maar 25 minuten is voor zalm (en vis algemeen) wel erg lang (vandaar die eiwitten). Probeer de volgende keer een al eerder genoemde kerntemperatuur meter. Ik zou zeggen 50 graden is meestal een mooie temp voor zalm. maar de een houd meer van wat rauw dan de ander, ik denk dat je met 50 graden een mooi compromis hebt en voor jezelf dan kan bepalen wat jij lekker vind.
Eensch! Of op tijd bij 20 minuten op houden.
 
Dank voor jullie reacties, hier kan ik weer mee voort en geeft de burger weer moed. De zalm zal ik de volgende keer op een hogere temperatuur bereiden in combinatie met een kerntemperatuur meter.
Ander vraagje, heeft de dikte van de plank invloed op de kerntemperatuur. Met andere woorden, is een stuk zalm op een dunne plank eerder gaar (kerntemp.) dan ??n van een dikke plank (mijn plank is 22mm).

 
hoe dan ook, de foto's zien er goed uit :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan