BasBQ
Beef en Steak

Moet je buikspek pekelen?

gadgeteer

Vuurmaker
Berichten
57
Even een eerste keer buikspek vraag:

Ik lees overal dat men zijn buikspek pekelt voor gebruik. So far so good. Nu las ik echter ook dat dit gedaan wordt om het langer houdbaar te maken.
Als je nu een stuk buikspek vers koopt, kun je het dan evt. direct gebruiken op de bbq of is het pekelen echt een vereiste?
Ham en vergelijkbare stukken vlees heb ik nooit gepekeld.
 
Hoeft natuurlijk niet, maar het voegt wel erg veel smaak toe! Zou het persoonlijk wel doen!
 
Nee hoor, pekelen is niet nodig kan zo op de Q , lekker kruiden en langzaam laten garen
 
Roker zei:
Hoeft natuurlijk niet, maar het voegt wel erg veel smaak toe! Zou het persoonlijk wel doen!

Reden dat ik vraag is omdat ik in deze specifieke situatie waarschijnlijk geen week de tijd zal hebben om te pekelen.
Zou het voor de smaak nog helpen als ik de spek met iets injecteer?
 
Als je bv bacon maakt moet je wel pekelen, maak je langzaam gegaard buikspek vind ik het persoonlijk niet nodig , zet hem lekker in de rub en bij een temp van rond de 110 laten garen tot een 77 gr kern temp.
 
Als je 'm lekker bestrooit met een 1:1 mengsel van zout en suiker en even een nachtje in een ziploc doet, kun je 'm de volgende dag low en slow garen en zit er al veel meer smaak aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan