BasBQ
Beef en Steak

M'n eerste BCC

 
 

Rocker

Pitmaster
Berichten
706
Het leek me lange tijd een van de leukste dingen om eens te proberen... de BeerCanChicken :) Nu de BBQ dus binnen is en er vorige week wat worstjes en stokje op gelegen hebben is het vandaag tijd voor de BCC!
Zaterdag de inkopen gedaan en vanmorgen nog bij Gerard even handschoenen geleend (nog bedankt Gerard!). Inmiddels staat het kippie erop en moet ik geduldig wachten..

De spullen staan klaar, een lekkere Westmalle Triple voor mij, en kippie krijgt het huismerk ;)
3d74dcc4.jpg


Gerubd (simpele kipkruiden voor deze keer..) en op zijn bierstoeltje aan het wachten tot de briketten warm zijn
4a0d2ab2.jpg


En ja.. de BBQ is nu ook klaar, kippie lekker warm in het midden:
f380b5c7.jpg


Om 15.45 gestart met een kerntemperatuur van 14gr. met een dome temp van iets onder de 190. Inmiddels (16:04) is de kerntemp 26gr. maar zag ik dat de dometemp teruggelopen was naar 150. Schuif dus ietsjes verder open gezet..

Wordt vervolgd dus ;)
 
Dat gaat helemaal goed komen! Succes!
 
De kip zit inmiddels op een temp van 70gr. De dome is helaas verder teruggezakt naar 140 (nadat ik de schuiven op had gezet ging het weer iets omhoog naar 160). Heb ik dan toch te weinig briketten gebruikt misschien?

Zolang het niet al teveel terugzakt maak ik me nog geen zorgen.. het kippetje gaat in temp nog altijd omhoog tenslotte, maar ik had het toch graag iets hoger gehad, een low and slow was toch niet echt de bedoeling ;)
 
ziet er goed uit, maak je niet al te ongerust over je briketten, aldoende leert men ;)
 
Inmiddels de maaltijd achter de kiezen.. het kippie was heerlijk mals!

Hier stond de BBQ nog lekker te roken
4b31c195.jpg


Maar zoals gezegd liep de temperatuur daarna aardig terug... Ketel zakte naar 130... 120 verder open konden de schuiven niet.. Mijn vrouw begon al wat ongeduldig te worden, want ze wilde wel op tijd eten :( Snel de starter maar aangestoken met wat kolen.. tegen de tijd dat die warm waren was de BBQ 100gr, en stond de kip al geruime tijd op 76. Gauw bijgevuld dus, en toen ging de temperatuur weer oplopen... Niet veel later was de kip 82, dus mocht hij eraf
Het was nog een heel gehannes om de kip van het blik af te krijgen (hoe doen jullie dat??), maar daar lag hij dan eindelijk
37de320a.jpg


Ondertussen gauw de asperges erop terwijl ik de kip ging snijden, en een 8 minuten later mochten die er ook af
be97c8d0.jpg


Al met al smaakte de kip heerlijk.. maar het op temperatuur houden moet ik nog wel even leren :)
 
lekker kippetje hoor, asperges ben ik ook wel voor te porren
 
Kippetje ziet er goed uit,
maar bij jou het zelfde als bij mij de eerste keer;
temperatuur loopt terug kip krijgt het koud, kolen bijkiepen, vrouw begint al een lang gezicht te krijgen (wilt op tijd eten).
maar is toch nog goed gekomen ;) :D
 
Mooi man! Ziet er helemaal goed uit.
Nog een paar keer proberen, dan wordt het routine en gaat het als een speer samen met de bijgerechten.
 
Gefeliciteerd met je tokkie! Helemaal verdient, mooi kippetje!

Ik heb twee tangen, ??n grote en een maatje kleiner, met de grote pak ik de kip onder de "oksels" beet en met de kleine trek ik het blikje eruit. Dat is voor mij tot nu toe de makkelijkste manier.
 
Het blijft altijd even pielen... Veel oefenen, wordt er je vanzelf handig in en het is nog lekker ook!
 
ah, leuk... m'n eerste tokkie! :D

Ik probeerde de kip juist van het blik af te trekken en trok het velletjes daarmee los (en ik wilde hem graag nog even helemaal intact laten ;)) Misschien werkt het andersom inderdaad beter, door de kip vast te houden en aan het blikje te trekken..
Maar we gaan het nog weleens proberen hoor, is geen straf :) Mijn schoonmoeder zei vanmorgen al dat ze het ook weleens wilde proeven, en mijn vrouw heeft er ook van genoten.. Volgende keer alleen de timing iets beter ;)

Overigens viel het toetje, banaan met rolo ook prima in de smaak;
51b7ba53.jpg

7e0a60ef.jpg
 
De rolo's doorsnijden werkt nog beter volgens mij, ik zie pas recent hele rolo's langskomen bij iedereen, maar het origineel was met halve. En als je ze op hun zij legt vallen ze niet zo snel om. En voor het lekkere een scheutje rum erin ;)
 
Ah, ik had ze inderdaad alleen maar met hele rolo's gezien. En dacht dat je het aan de holle kant van de kromming moest doen om zo een soort van kommetje te krijgen ;) Aan de zijkant insnijden werkt wel makkelijker denk ik ja, want ze vallen snel om op deze manier (en dan de ellende van druppende chocola in de BBQ)
 
Vraag me niet hoe ik het weet :) En chocolade gaat erg stinken op de kolen :D
 
Nice chick !
Maareh... 82 graadjes, niet een beetje hoog ?
Ik poke 'm op 75 graden, en als de sap mooi doorzichtig is, klaar.....
Gefeli met je Tokkie !
 
Terug
Bovenaan Onderaan