BasBQ
Beef en Steak

Miso steak

 
 
 

Stijn

Gemarineerd
Berichten
1.614
Aangezien Miso een zoute bereiding is en een mooie smaak geeft dacht ik om eens een steak te zouten met Miso.

Naar de beenhouwer 550gr hereford entrecote.
1.jpg


Potje miso goed bestuderen en kijken wat het zoutgehalte is.
Als ik op 2% zout wil uitkomen moet ik dus 30gr Miso toevoegen.
2.jpg


In de vacuumzak voor een weekje
4.jpg


Fast forward, 1 week verder
5.jpg


Low en slow tot kern 40°C en dan op de speksteen afgegrild tot kern 48°C
7.jpg


Zelfgesneden frietjes, home made mayonaise, witloof, misosteak, wijntje.
8.jpg


Eindconclusie:
Super lekker maar je smaak eigenlijk vooral de Miso en minder het vlees.
Volgende poging Miso halveren en aanvullen met zeezout.
 
Ziet er heerlijk uit ,
Wat voor smaak moet ik denken bij miso.
 
Ziet er heerlijk uit ,
Wat voor smaak moet ik denken bij miso.
Dat kan je niet omschrijven.
Op de steak zelf proef je meer de gefermenteerde soja terug dan in andere bereidingen die ik reeds gemaakt heb.
De steak gaat het zout uit de Miso trekken dus die overheersende zoute smaak als je puur proeft is verdwenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Dat zijn nu de leuke probeersels. Ziet er thans heel lekker uit.
Volgende poging nog beter dan.
 
Mooi experiment!

Dit verdient een 2e kans.
 
Mooi werk en een sjieke garing
Ik heb nog nooit met miso gewerkt. Toch eens gaan proberen.

🤔🤔 ben nog aan het dubben over de wijn. Hoe matchte deze met het vlees?
 
🤔🤔 ben nog aan het dubben over de wijn. Hoe matchte deze met het vlees?

Ik hou van de typische Bordeauxsmaak maar een wat zachtere wijn zou hier ook perfect bij passen zeker omdat de miso vrij zacht van smaak is in de steak.
 
Ruimte genoeg voor een experement dus.het ziet er i.i.g. heerlijk uit. ;)
 
Mooi om het zo eens te proberen, bedankt dat je ook de iets mindere ervaringen deelt.
 
Leuk experiment!
Lekkere frieten erbij, heerlijk.
 
top combi Stijn
mayo, friet, witloof en steak.
niet ingewikkeld maar wel lekker
 
leuk probeersel!! geef mij maar een steak en een miso soepje apart ;)
 
Mooi experiment Stijn. Er bestaat ook een of ander zout dat smaken boost. Guga Foods gebruikte het wel eens op een steak. MSG oid. Miss is dat een keer leuk om te gebruiken.
 
Mooi experiment Stijn, het moet wel gaan werken met vlees, ik heb een japans receptje (tsukune) waarin miso in het kippengehakt gaat en dat is echt een superlekker recept. Maar daar gaat ook Yakitori Tare (saus) als glaze over en dat is zoet/zout misschien moet je een beetje spelen met een tikkeltje zoet, hoeft niet meteen zoet te worden maar een hint van zoet, Mirin bijvoorbeeld om het Japans te houden
 
Mooi experiment Stijn, het moet wel gaan werken met vlees, ik heb een japans receptje (tsukune) waarin miso in het kippengehakt gaat en dat is echt een superlekker recept. Maar daar gaat ook Yakitori Tare (saus) als glaze over en dat is zoet/zout misschien moet je een beetje spelen met een tikkeltje zoet, hoeft niet meteen zoet te worden maar een hint van zoet, Mirin bijvoorbeeld om het Japans te houden
Mirin heb ik ook in mijn kast staan, vind ik ook enorm lekker.
Kan ik inderdaad eens proberen, helft van miso gebruiken, andere helft zout en een paar druppels Mirin erdoor.

Damn nu krijg ik terug zin in steak :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan