BasBQ
Beef en Steak

Minimale rookontwikkeling tips & trucs gevraagd!

 

joseph86

Kooltjesharker
Berichten
116
Hi ik woon in een appartement. Nu is mijn vraag of jullie tips en trucs hebben om de rook van de BBQ te beperken. Om te voorkomen dat mijn buren komen klagen als ik lekker op mijn balkonnetje bezig ben ;-)
 
Wat voor BBQ heb je? Niet direct maar indirect bbqen, daardoor valt er geen vet op je brandstof, dus geen rook. Geen rookhout gebruiken, tenzij de wind goed waait. Kokosbriketten zoals van Ecologisch of Flamy gebruiken, of een zuivere houtskool als Dammers. Geen witte aanmaakblokjes, maar een starter en bruine aanmaakblokjes.
En wat staat er in de statuten van de VvE? Mag je wel een BBQ aansteken, of alleen maar gas?
Bied je buren iets te proeven aan, en waarschuw als je bijvoorbeeld een lange sessie gaat doen, als ribs 3-2-1 of PP. Als men weet wat je doet, kweekt dat misschien begrip. Ik woon niet op een appartement, maar als ik om 7 uur in de ochtend mijn Ei aanslinger voor PP, waarschuw ik mijn buren even.
 
Dan hoop ik wel dat je dat de avond ervoor doet  :p
 
Pablo zei:
Dan hoop ik wel dat je dat de avond ervoor doet  :p

Nee, ik bel gewoon om 6 uur in de ochtend aan. =))
 
Ding Dong uhm... Goedemorgen..... Ik wil u niet al teveel tot last zijn... Maarreeehhhhhh... Ik ga zo een beetje roken. Als u nou rustig nog een uurtje of 9 blijft slapen, beloof ik dat u er geen last van gaat krijgen..........
 
Moeilijk, moeilijk, moeilijk.  ;) !
Geen vuur zonder rook, maar denk eens aan een Cobb bbq.
Die roken bijna niet.
 
Met mijn weber heb ik meestal alleen rook tijdens aansteken. Meeste rook komt door aanmaakblokjes. Heb ook een saffire gekregen en die cobb blokken roken ook. Aansteken geeft denk ik altijd wat rook. Buiten de flat je briketten aansteken misschien ;)
 
Pablo zei:
Ding Dong uhm... Goedemorgen..... Ik wil u niet al teveel tot last zijn... Maarreeehhhhhh... Ik ga zo een beetje roken. Als u nou rustig nog een uurtje of 9 blijft slapen, beloof ik dat u er geen last van gaat krijgen..........

Hij is grappig, maar zullen we toch gewoon weer ontopic gaan, de vraag die gesteld werd is een legitime, en idee?n zijn welkom ;)
 
Gebruik een Looftlighter om je bbq aan te steken dan heb je ook geen rook van de (bruine) aanmaakblokjes!
 
Misschien is het mogelijk een soort afzuigkap te maken met filter oid. Anders een gas bbq niet meest ideaal natuurlijk maar nood breekt wet zullen we maar zeggen  :p
 
een cobb rookt idd weinig tot niet.
wel aansteken met bruine aanmaakblokjes want witte roken en stinken inderdaad.

wel jammer dat je dan niet kunt roken..... :(
maaarrrr....... (positief blijven) het is toch vakantie? wanneer gaan je buren  :D :D :D
 
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een kleine BBQ op je fornuis onder een afzuigkap goed werkt.  :)
 
Zo'n Cobb is wel ideaal denk ik. Wil je gaan roken met wat hardhout, dan krijg je altijd wel rook, maar een Cobb met wat goede kokosbriketten is gewoon heel fijn.
 
tja hoever moet je gaan,maar starter met briketten op 200 graden voorverwamen in de oven versneld t inbranden.
verder is mijn ervaring dat alle soorten aanmaak blokjes te veel rook en stank geven.
mij voorkeur gaat uit naar gas of spiritus onder de starter,,, lijkt gevaarlijk, maar dat is t niet als je bewust weet waar je mee bezig bent
 
Bedankt iedereen voor het meedenken! Ben bezig en UDS te bouwen waar binnenkort een verslag van zal verschijnen.
 
Ik weet het niet, maar rook beperken en dan een smoker bouwen?
Het klinkt in ieder geval niet per se logisch.
 
Hoi.

Een UDS is toch een rookoven?
Hoe ga je die op je balkon gebruiken?
Zonder rook ontwikkeling?
Gaat niet lukken hoor!  :-? !
 
en uh zonder hout slow gerookt/gegaard is t vlees ook lekker toch.
dat extra rook smaakje wel of niet en licht of zwaar gerookt is persoonlijke voorkeur wat iets toevoegt .
tis toch de marinade/pekel bad die de extra smaak aan t vlees bepaald

 
Terug
Bovenaan Onderaan