BasBQ
Beef en Steak

Mini WSM part 2: Ribbels op de camping!

 
 
 

Adrie

Kooltjesharker
Berichten
166
Dit verslagje is wat minder uitgebreid (de familie was op bezoek dus ik had wat minder tijd voor foto's etc), maar wilde jullie em toch niet onthouden.

Dit keer moesten de ribben er dus op, op het zeer profi ikea ribben rek (waar ik van ben vergeten een foto te maken...). Ik wilde dit keer de 3-2-1 methode maar eens proberen (in het verleden een paar keer de '3-0-0' methode paar keer gedaan toen de mini nog geen mini was wat in prima ribben resulteerd, maar niet zo lekker zacht)

Weer een mooi stukje vlees van B&S....besteld als hollands varken spareribs(baby back ribs), echter het label gaf aan dik-bevleesd...geen flauw idee of ze een foutje hebben gemaakt bij het inpakken, of dat ze gewoon andere labels gebruiken, maar ok.
vJdrO5o.jpg


Dit keer een sampel zakje met de Smokey Goodness pork rub die ik als presentje bij Vuur en Rook had gekregen (erg attent). Na het trimmen rubben (en het halveren) weer netjes in de folie in de koelkast om de dag erna op de mini te gaan.
a149W0l.jpg


Omdat ik zelf vaak afvraag hoe mensen hun bbq prepareren (vooral met snakes icm met die handige rechthoekige ecobrasa blokjes) bij deze even weer de opstelling. Dit keer niet met chunks, maar met een alu-folie pakje met appelsnippers. Dit keer een paar kooltjes extra warm gemaakt voor de start aangezien dit de vorige keer wat aan de magere kant was. Dit keer was de mini een stuk sneller op temperatuur. Echter wat me opviel was dat nadat ik de ribben erop had gezet, het veel langer leek te duren voordat hij weer op temperatuur was. Ik kan alleen nog niet helemaal plaatsen of dit echt gewoon wat trager was, of dat de sensor werd 'gefopt' door het koude vlees ernaast...maar ok.
a1R0D0I.jpg


Ik moet trouwens wel zeggen dat ik tijdens de run het alu pakje van de buitenkant (door het lucht gat) een zetje heb gegeven zodat tie iets meer in het midden lag. Dit omdat ik het gevoel had dat de airflow mogelijk wat werd belemmerd...hoe doen jullie dit normaal? Zou het zelfde resultaat kunnen worden behaald door het pakketje in het midden (naast) de kooltjes te leggen?

Anyway, de mini slowly puffing away (die fantast blijft trouwens geweldig hangen op het handvat door de beugel+magneet combi!...gelukje denk ik dan maar)
3Fwcxiw.jpg


Na de 3 uur roken, 2 uur ingepakt 'koken' en 1 uur afbakken was dit het eind resultaat...zeer gewaardeerd door de familie die zeer onder de indruk waren (nog net optijd een foto-tje kunnen schieten)...de leukste (bijna beledigende) was nog "deze heb je toch gewoon voorgegaard/gemarineerd gekocht neem ik aan? *zucht* barbaren...
JLsXfxH.jpg



Anyway, wederom bedankt voor het meegluren :)

 
mooie ribs hoor
 
Lekker!
 
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik tijdens de run het alu pakje van de buitenkant (door het lucht gat) een zetje heb gegeven zodat tie iets meer in het midden lag. Dit omdat ik het gevoel had dat de airflow mogelijk wat werd belemmerd...hoe doen jullie dit normaal? Zou het zelfde resultaat kunnen worden behaald door het pakketje in het midden (naast) de kooltjes te leggen?



Wellicht is het strooien over de snake van een handje losse snippers of wat kleine blokjes ook een idee?  :-? !
 
Leuke run, blijft me altijd verbazen over die mod naar mini wsm  :-O
Ik gebruik al heel lang geen snippers meer, diverse dingen geprobeerd, maar ikzelf heb daar geen "goed gevoel" bij Chunks of blokken werken gewoon beter is mijn ervaring. Pas weer een run gedaan met stukken, en het viel me meteen weer op hoe lang je het hout blijft ruiken en dit steed weer terugkomt als je bijv het deksel een keer optilt.
De snippers over de snake lijkt mij een prima optie. zo komt je hout op regelmatige basis weer terug.
 
Thanks allemaal!

Snippers over de snake strooien heb ik ooit een keer geprobeerd bij een kleinere snake. Het gevolg was echter dat het gros er naast viel (door het kolen roostertje heen) en dus 'kwijt was'. Op ??n of andere manier heb je door de rechthoekige blokjes grotere gaten en vult het elkaar minder lekker op, waardoor je dus de helft kwijt raakt...

Vandaar mijn alu-foil test...Wat trouwens wel leuk was om te zien was dat na afloop ik het pakje even heb open gemaakt, en je dan een pakketje met houtskool over hebt :)
 
Adrie zei:
Thanks allemaal!

Snippers over de snake strooien heb ik ooit een keer geprobeerd bij een kleinere snake. Het gevolg was echter dat het gros er naast viel (door het kolen roostertje heen) en dus 'kwijt was'. Op ??n of andere manier heb je door de rechthoekige blokjes grotere gaten en vult het elkaar minder lekker op, waardoor je dus de helft kwijt raakt...

Vandaar mijn alu-foil test...Wat trouwens wel leuk was om te zien was dat na afloop ik het pakje even heb open gemaakt, en je dan een pakketje met houtskool over hebt :)



Met een alu pakketje werken ging bij mij nooit zo goed, of het verbrande niet volledig of ik had, net zo als jij het idee dat het wat afsloot.
Dus gekozen voor het strooien van losse snippers of "kleine" blokjes.

Ik zorg eerst dat de snake of stapel goed brand (dus zonder rooster).
Dan direct voordat het vlees er op gaat gooi ik het rookhout er op plaats het rooster te samen met het vlees (volgens de geleerde is bij deze temperatuur de rook dan ook het meest effectief).
Ik vul niet meer bij en heb altijd voldoende rooksmaak. (maar dat is natuurlijk persoonlijk)

Overigens vind ik de Mini WSM een goed bedacht idee  :) !

Succes.

Grts
Hans.
 
Terug
Bovenaan Onderaan