BasBQ
Beef en Steak

Mijn laatste BBQ aanwinst

Dan geeft dat toch een ander beeld. Dan komt dat idd wel overeen met die grote van mij. Denk niet dat ze nog groter te krijgen zijn.
Is ook moeilijk te zien op zo'n foto.
 
Ik ben geen expert maar van wat ik ervan heb gelezen doet het verder niks qua smaak en is het dus enkel een praktische afweging geweest voor mij.
Oh zeer zeker wel!
Wok hei (spreek uit als wok hee)!!!!
Dat heb je niet met gietijzer, maar wel met plaatstaal. Hoe meer je 'm gebruikt, hoe beter ie wordt.
DE karakteristieke woksmaak, de adem van de wok. Dat is wok hei.

Alleen dát al zou voor mij al beslissend zijn, naast 't voordeel dat je makkelijker omschudt met een lichtere pan en dat ie sneller goed heet is.
 
Oh zeer zeker wel!
Wok hei (spreek uit als wok hee)!!!!
Dat heb je niet met gietijzer, maar wel met plaatstaal. Hoe meer je 'm gebruikt, hoe beter ie wordt.
DE karakteristieke woksmaak, de adem van de wok. Dat is wok hei.

Alleen dát al zou voor mij al beslissend zijn, naast 't voordeel dat je makkelijker omschudt met een lichtere pan en dat ie sneller goed heet is.

Thanx voor deze bijdrage.
 
@Ronald Bonestroo waar je op doelt is de seasoning die je er in brand naarmate je de pan gebruikt. Dit doe je ook bij een gietijzeren pan.
 
Ik zag net op mijn dealer zijn pagina dat hij wel gietijzeren woks verkoopt. Maar dus beter niet. Maar die is hol aan de binnenkant, maar onderaan is er gewoon een ronde waar je hem netjes mee op een plank kan zetten.

Hoe doe je dat dan meestal als je een gewone bolle hebt? Zit dan daar nog een ring bij of zo?
 
Ik zag net op mijn dealer zijn pagina dat hij wel gietijzeren woks verkoopt. Maar dus beter niet. Maar die is hol aan de binnenkant, maar onderaan is er gewoon een ronde waar je hem netjes mee op een plank kan zetten.

Hoe doe je dat dan meestal als je een gewone bolle hebt? Zit dan daar nog een ring bij of zo?
Die ik heb, van de Bastard, is vlak aan de onderkant. Dus die kan ik gewoon neerzetten.
 
Oh zeer zeker wel!
Wok hei (spreek uit als wok hee)!!!!
Dat heb je niet met gietijzer, maar wel met plaatstaal. Hoe meer je 'm gebruikt, hoe beter ie wordt.
DE karakteristieke woksmaak, de adem van de wok. Dat is wok hei.

Alleen dát al zou voor mij al beslissend zijn, naast 't voordeel dat je makkelijker omschudt met een lichtere pan en dat ie sneller goed heet is.
Ik had zo’n alu op de weber. Alles bleef er aan “plakken”. Twee keer gebruikt en toen snel op MP.
van waar dan nu ineens het enthousiasme van enkelen hier voor die alu variant?
 
Ik had zo’n alu op de weber. Alles bleef er aan “plakken”. Twee keer gebruikt en toen snel op MP.
van waar dan nu ineens het enthousiasme van enkelen hier voor die alu variant?

Plaatstaal is geen aluminium hè?
Sowieso vermoed ik dat jij ook een plaatstalen had en geen aluminium. Een alu wok lijkt mij niet logisch, die kan die hoge temperaturen helemaal niet aan.

De reden dat alles bleef plakken weet ik niet, maar vermoedelijk had je hem niet goed geseasond.
 
@Ronald Bonestroo waar je op doelt is de seasoning die je er in brand naarmate je de pan gebruikt. Dit doe je ook bij een gietijzeren pan.
Nee dat is weer heel iets anders.

De seasoning is een patina-laag welke ervoor zorgt dat 't eten niet aanbrandt. Dat heb je veel minder op een plaatstalen wok.
Als je ooit eens bij een goed wokrestaurant hebt gegeten of bij een goede chinees, dan herken je die smaak onmiddellijk. De typische woksmaak.
 
Ik had zo’n alu op de weber. Alles bleef er aan “plakken”. Twee keer gebruikt en toen snel op MP.
van waar dan nu ineens het enthousiasme van enkelen hier voor die alu variant?
Aluminium??
Ja dat blijft plakken, tenzij je er genoeg olie in gooit.
In de Indiase keuken maken ze alle curry's in aluminium pannen. Alles blijft plakken en dat zorgt er dan juist weer voor dat de curry zelf een rijkere smaak krijgt.

Maar we hebben 't hier over plaatstaal. Dat kun je, door juist gebruik, praktisch anti-aanbak krijgen. Een goede plaatstalen wok brandt sowieso altijd aan, maar dit kun je voorkomen door de pan heter te laten zijn dan de olie. Dus niet gelijk je olie erin gooien, maar als ie walmt de olie erin en dan bijna gelijk er achteraan je vlees erin.
 
Stond op mijn lijstje voor vaderdag/verjaardag/etc.
..... maar met korting op korting bij Welkoop was de verleiding te groot 😇

LoofLighter.JPG
 
Niet geheel nieuw maar wel appart! Was al op zoek naar een draaispit voor een leuk prijsje voor de 57cm Weber maar toen kwam ik deze tegen! Ik wist niet eens dat ze gemaakt waren voor de 47cm. Wel heel blij mee
5f259fa04a6efd28a96707f9422e8e60.jpg


Wel vreemd dat alleen cm aangegeven wordt.. Geen inch
e50f45fd8e4d4e7d5b4c2ffee3a38804.jpg


Hij past perfect en draait mooi op 2 dikke 'D' batterijen
2234afd4266be6c90f3e8734ce5b252c.jpg


Echt een minpuntje, de klemmen zijn wel heel erg groot. Een rollade van dik een halve kilo is te klein
ae2603ba4612fdfefb981bc707516e5f.jpg


Ruikt heerlijk
7a53faef6268fd4fe4e00e603ca8becf.jpg


Ik kan concluderen: hij doet het!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Mooie spit.
Wel handig op batterijen.
Ik had onlangs ook het probleem dat mijn vlees te dun was voor de vorken van de spit.
Ik heb toen een kleine metalen saté prikker dwars door mijn vlees geprikt en het oog van de prikker dan over een tand van de vork geschoven.
Toen draaide mijn vlees wel mooi mee rond.
 
Welke rvs soort heb je gebruikt? Ben wel benieuwd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan