BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste Pulled Pork!

 
 

Bas89

Kooltjesharker
Berichten
142
Week 3 van mijn Kamado, dus ik vond het wel tijd voor de eerste keer Pulled Pork. Om mezelf meteen maar in het diepe te gooien heb ik het wedstrijd recept gebruikt van Noskos. Van de week een mooi stuk procureur bij de Makro gehaald, deze iets ingekort anders paste hij niet goed op de Q.
PP rauw.jpg

Gisteren de injectiemix gemaakt en voor het eerst in mijn leven een stuk vlees geĆÆnjecteerd. Best een leuke ervaring. Mooi ook hoe je het vlees iets ziet opzwellen.
PP Injectiemix.jpg

Daarna het vlees in de rub gezet. Hier heb ik de basis rub voor gebruikt, wederom van Noskos.
PPRub.jpg

Nadat de rub was aangebracht hem verpakt in huishoudfolie e een nachtje in de koeling gelegd.
PP verpakt.jpg

Ondertussen ook alvast BBQsaus gemaakt die nodig is voor de Glace, eindsaus en coleslaw (Sea Side Smokers Coleslaw). Ik heb gekozen voor een Dr Pepper BBQ saus.
BBQSaus.jpg

Vanochtend was het dan zo ver en mocht ik de Q voor gaan bereiden. Om 9:31uur kon de pp op de Q. Temperatuur was in het begin super stabiel, maar na 1,5-2 uur begon deze toch wat te stijgen naar 132-134 graden, beetje een stressmomentje. Had hier ook wat meer moeite om hem onder controle te krijgen. Alles zo veel mogelijk dicht gezet zodat hij weer mooi op temperatuur kwam. Na 2,5 uur is de temperatuur 117 graden en lijkt het vooralsnog stabiel, vlees zit op 62 graden. Dit lijkt ook wel goed te gaan als ik het vergelijk met temperaturen in andere draadjes.

Na 5 uur, bij een temperatuur van 71 graden heb ik hem ingekwast met de glace. Wat ziet het er al lekker uit man. Begin nu toch echt wel trek te krijgen.. Maar we moeten nog geduld hebben de komende 3-4 uur.
PP voor glaxe.jpg


PPGlace2.jpg

Na bijna 7 uur is het vlees 75 graden. Nog heel even tot de timer gaat en dan mag ik hem gaan inpakken in de folie. Wat ziet dat vlees er al fantastisch lekker uit als ik het over mijn eigen bereiding mag zeggen.

PP voor folie.jpg

En hij gaat de Q weer op.
PP met folie.jpg

Bij een temperatuur van 92 graden heb ik hem eraf gehaald. Met een prikker gevoeld en het voelde toch echt boterzacht. De PP heeft bijna 9,5 uur op de Q gelegen. Nu aan het uitstomen om hem vervolgens weer in te pakken en over een uur te mogen plukkenšŸ˜Š
IMG_20200417_184805.jpg

Helaas wel iets te onvoorzichtig geweest met het checken van de gaarheid waardoor en bijna geen vocht meer in het folie zatā˜¹. Lesje voor de volgende keer, dure les maar wel weer iets geleerd.
Na nog een uur gerust te hebben kon ik met het plukken beginnen om vervolgens de eindsaus toe te voegen. Was toch een zwaarder klusje dan ik had gedacht.
PP finish.jpg

En dan het echte eindresultaat.. Een belegd broodje met coleslaw en augurk:
PP Brood.jpg

Kon het niet laten nog een broodje te beleggen.
PP brood2.jpg

Thanks Noskos voor dit fantastisch lekkere recept!
 
En nog 1 en nog 1, mooi hoor, ziet er goed uit.
Nog wat van gemerkt dat het vocht uit de folie is gelopen dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Dat ziet er prima uit. Gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Dat ziet er lekker uit hoor mooi dat het gelukt is en over de hogere temperatuur hoef je niet te stressen hoor dat kan dit vlees wel hebben
En gefeliciteerd met je sticker


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
En nog 1 en nog 1, mooi hoor, ziet er goed uit.
Nog wat van gemerkt dat het vocht uit de folie is gelopen dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Niet echt maar had het vocht nodig voor de eindsaus. Maar smaakte goed.. vandaag met het overgebleven vlees een pizza belegd van de Q
 
Mooie run. Leuk om te zien dat het net zo mooi kan op een kleine kamado. Je PP ziet er goed uit.
Gefeliciteerd met je knorrie
 
goed bezig geweest
gefeliciteerd met je sticker
 
Domme vraag wellicht, maar ben een beginneling: moet het vlees geĆÆnjecteerd worden of is alleen rub voldoende? Net een procureur van 2,5 kg gekocht en morgen op de kamado. Straks marineren maar alleen met Rub had ik bedacht. Issue?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Helemaal geen domme vraag. Ben ook benieuwd naar de reacties. Ikzelf heb mijn Boston Butt nooit geĆÆnjecteerd, en was altijd zeer tevreden met het resultaat. Het zou kunnen dat het voor een procureur wel nodig is ivm verschil in vet ten opzichte van een Boston Butt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Welk merk/type kamado is dat eigenlijk? Ik zie een zelfde 'vilt' als bij KamadoJoe maar ik wist niet dat andere merken dat ook gebruikten.
 
Dat zijn lekkere broodjes geworden, gefeliciteerd met je Knor.
 
Helemaal geen domme vraag. Ben ook benieuwd naar de reacties. Ikzelf heb mijn Boston Butt nooit geĆÆnjecteerd, en was altijd zeer tevreden met het resultaat. Het zou kunnen dat het voor een procureur wel nodig is ivm verschil in vet ten opzichte van een Boston Butt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
@EPCL excuus voor de vertraagde reactie.. hoop dat je een geslaagde pp had!?
Je kan het ook zonder injecteren doen.. daar heeft NOSKOS ook een recept voor op bbq-nl. Ik heb voor deze eerste sessie gekozen voor zijn wedstrijdrecept en daarbij was injecteren nodig.
 
Welk merk/type kamado is dat eigenlijk? Ik zie een zelfde 'vilt' als bij KamadoJoe maar ik wist niet dat andere merken dat ook gebruikten.
Ik heb een Keij kamado
 
Aha. Heeft die dan ook zoā€™n vergrendeling of sluit die af op het gewicht van de done?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Lekkere P.P. geworden gefeliciteerd met je sticker.
Procureur of Butt hoeft je principe niet te injecteren als je een P.P. maakt maar ik vind het een aanvulling qua smaak en malsheid maar sommige van ons injecteren nooit.
Ik denk dat het een keus is.
 
Aha. Heeft die dan ook zoā€™n vergrendeling of sluit die af op het gewicht van de done?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hij sluit af op het gewicht van de dome
 
Terug
Bovenaan Onderaan