BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste (proef)rib

 
 

karsb

Vuurmaker
Berichten
80
Aanstaande zaterdag krijg ik ongeveer 15 man te eten. Er staan dan oa. ribs op het menu. Mooie gelegenheid voor mij om eens 1 rib klaar te maken op de 3-2-1 methode om te kijken of alles wel zou lukken. Gaar waren ze uiteindelijk wel, maar toch tegen veel tegenslagen aangelopen. Hoop op tips om vooral de temperatuur beter te krijgen.

Ik ben begonnen met deze opstelling van de Q


De bedoeling was om hier een tiental hete briketten vanuit de starter op te leggen om de temperatuur mooi tussen de 100 - 120 graden te houden. Dit lukte dus absoluut niet. Na het opleggen van de hete briketten steeg de temperatuur tot ongeveer 170 graden. Na wat spelen met de luchtinvoer aan de onderkant daalde de temp wel tot iets onder de 120 graden. Toen mijn rib erop gelegd voor de eerste sessie van 3 uur:


Alleen, de temperatuur bleef dalen, wat ik ook met de invoer deed. Dus, nieuwe (hete) briketten erbij en deksel er weer op. Weer hetzelfde verhaal, eerst een stijging tot boven de 170 en daarna, hoe ik de invoer ook zette, een gestaag dalende temperatuur tot onder de 90 graden. Dus na 2,5 uur toch maar weer nieuwe briketten erbij en het ribje ingepakt in folie met appelsap.


Deze sessie, gezien de eerdere hoge temperaturen maar op maximaal 1,5 uur gezet. De temperatuur bleef nu wel constant, maar ook constant aan de hoge kant (zo rond de 150 graden).

Besloten om voor de laatste sessie, maar een korte periode van ongeveer 20 minuten aan te houden, waarvan de laatste 10 minuten ik het ribje nog in een marinade heb gelakt.

Het eindresultaat zag er nog wel heerlijk uit, hij viel ook zo van het bot af.


Alleen........Door de te lange periode op te hoge temperatuur was ook het meeste vet in het vlees opgelost. Hierdoor zeer weinig vlees over om van te eten. Ik denk dat er van deze rib in totaal ongeveer 6 hapjes vlees nog te proeven waren. De smaak was wel heel goed, dus is er iemand met een (gouden) tip vwb temperatuurcontrole? Ik zit er zelf aan te denken om rondom het aluminiumbakje met kokend water een volledige kring met koude briketten te leggen en daar dan een stuk of 15 gloeiende tussen te leggen. Of zou het beter zijn om de gloeiende rondom te leggen en daar koude bovenop te leggen??
 
Mooie rib en je hebt teveel hete briketten gebruikt. Je begon goed op de eerste foto door een snake met koude briketten te maken. Wat je dan doet is een aantal (ongeveer 10/15) hete briketten aan 1 kant van de snake aan te sluiten.  Dit zorgt ervoor dat de overige koude briketten automatisch aangestoken worden. Met een beetje spelen met de luchtschuiven kan je de temperatuur dan over een langere periode redelijk constant houden.

Succes zaterdag!
 
mooie rib hoor, goed dat je eerst geprobeerd hebt of het lukt! Maar zoals ook al aangegeven inderdaad een snake maken en dan met de schuif spelen voor temp.
 
Wat voor briketten heb je gebruikt? De een is de ander niet. Ik zie volgens mij veel bruine as, dat zou betekenen dat er erg veel rommel in je briketten zit. Daardoor heb je dan minder controle over je vuur, want dat brand veel onregelmatiger. Met kokosbriketten van bijvoorbeeld de Sligro of ecobrasa heb je dat veel minder.
 
Dominique zei:
Wat voor briketten heb je gebruikt? De een is de ander niet. Ik zie volgens mij veel bruine as, dat zou betekenen dat er erg veel rommel in je briketten zit. Daardoor heb je dan minder controle over je vuur, want dat brand veel onregelmatiger. Met kokosbriketten van bijvoorbeeld de Sligro of ecobrasa heb je dat veel minder.

Dit zijn de long lasting briketten van Weber zelf. Voor die jij noemt ben ik nog even aan het kijken of er een verkooppunt in de buurt is
 
karsb zei:
Dominique zei:
Wat voor briketten heb je gebruikt? De een is de ander niet. Ik zie volgens mij veel bruine as, dat zou betekenen dat er erg veel rommel in je briketten zit. Daardoor heb je dan minder controle over je vuur, want dat brand veel onregelmatiger. Met kokosbriketten van bijvoorbeeld de Sligro of ecobrasa heb je dat veel minder.

Dit zijn de long lasting briketten van Weber zelf. Voor die jij noemt ben ik nog even aan het kijken of er een verkooppunt in de buurt is

O,jee. Weber heeft idd geen goede naam als het op briketten aankomt. Ecobrasa is ook bij verschillende webshops te koop.
 
Die zien er goed uit! Welk recept heb je gebruikt?

En eco brasa briketten zijn top om te gebruiken. Ik doe overigens wel minion methode ipv snake maar zou weinig verschil moeten maken.

Een waterbak helpt om de temperatuur te stabiliseren. Lucht met hoge vochtigheid warmt moeilijker op.

Waar heb je de temp gemeten? Bij mijn MT57 zit de dome temperatuur boven de briketten en heb ik 30C verschil tov rooster temperatuur.
 
Chevy454 zei:
Die zien er goed uit! Welk recept heb je gebruikt?

En eco brasa briketten zijn top om te gebruiken. Ik doe overigens wel minion methode ipv snake maar zou weinig verschil moeten maken.

Een waterbak helpt om de temperatuur te stabiliseren. Lucht met hoge vochtigheid warmt moeilijker op.

Waar heb je de temp gemeten? Bij mijn MT57 zit de dome temperatuur boven de briketten en heb ik 30C verschil tov rooster temperatuur.
Recept is naar eigen smaak. Zal hem er even bij zoeken binnenkort en erbij zetten. Mijn thermometer zit ook in de dome, maar heb ook een probe bij rooster gehad. Maar goed, morgen de echte vuurdoop

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk

 
Richard Soeteman zei:
Mooie rib en je hebt teveel hete briketten gebruikt. Je begon goed op de eerste foto door een snake met koude briketten te maken. Wat je dan doet is een aantal (ongeveer 10/15) hete briketten aan 1 kant van de snake aan te sluiten.  Dit zorgt ervoor dat de overige koude briketten automatisch aangestoken worden. Met een beetje spelen met de luchtschuiven kan je de temperatuur dan over een langere periode redelijk constant houden.

Succes zaterdag!


+ !.

Onderste schuif maar een heel klein stukje open, bijna dicht en de bovenste schuif  ? tot geheel open werkt bij mij prima.
Langere tijd op ? 110 tot 120 graden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan