BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste PP -en- MOINK balls

 

VleesFeest

Vuurmaker
Berichten
69
Na de ontmaagding van het Action ei met babyback spareribs is het nu tijd voor nog meer low&slow. Daar heb ik het eitje immers voor gekocht! Morgen is er bezoek en die wil ik in ieder geval verblijden met Pulled Pork en MOINK balls. Daarna heb ik nog high en fast Rubia Gallega Burgers. Maar voor de low en slow ben ik vandaag dus al in de weer geweest met de voorbereidingen.

Allereerst de MOINK balls. Die heb ik vast voorgegaard tot 60C (en gerookt met Appelhout), omdat ik morgen het ei grotendeels voor de PP nodig heb. Wat rook dat al goed zeg! Het kostte me moeite om er vanaf te blijven en ze af te laten koelen en in de koelkast te leggen  :( . Morgen aflakken en dan tot 70C kern verwarmen.
Net even de deksel van het bewaardoosje open gedaan om de fijne rookgeur op te snuiven. Dat moet wel een Vleesfeest worden morgen.  :D

O7eqDWo.jpg


Vanavond heb ik ook de varkensnek geprepareerd. Ik heb een stuk van 2,3KG en de doorsnede van de Kamado is 28~29cm aan de binnenrand. Om de nek wat hanteerbaarder (en zeker passend) te maken heb ik het vlees wat opgebonden met slagerstouw. Daarna grotendeels de Noskos wedstrijdmethode/recept toegepast dus geinjecteerd en in de rub gezet. Na een nachtje koelkast gaat ie morgenochtend om 8u op het ei. Wordt vervolgd dus!

2LAZKJA.jpg


xfpky4a.jpg


En vanmorgen heb ik eerst het gebeitste en geoliede Bevam tafeltje weer in elkaar geschroefd. Hij is nog niet helemaal af, maar wat een heerlijke werkruimte met twee zijbladen is dit. Ik ben er nu al blij mee.

EKXcODS.jpg
 
Dat wordt een lekkere dag, veel plezier :D
 
Goedemorgen! Het feest is begonnen :)
De nek past idd precies in het ei en is aan zijn sessie begonnen:
el29I76.jpg


Wel vond ik het opvallend hoeveel injectiemix er weer uit was gestroomd. Ik had wel wat verwacht natuurlijk, maar dit was 100ml, bijna de helft dus!
Is dat gebruikelijk of is mijn injecteertechniek niet goed?

tvoMlQn.jpg
 
Wat er uit komt is ook vocht wat aan het vlees onttrokken wordt door het zout en /of suiker

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Ja dat is waar, even niet bij stil gestaan. Dus dit is niet ongebruikelijk ga ik dan maar vanuit. Thx!
@Hans, ja die instructie heb ik gevolgd, ongeveer 8x 30ml met 5cm er tussen geinjecteerd.

Heerlijk genieten met die appelhout rook hoor!  :D
 
Wordt een lekkere dag vandaag ;)!
 
Lekker hoor.
Heerlijk geur van de bbq, zonnetje, biertje erbij.
Er zijn slechtere dagen
 
Mooi hoor aan de voorbereidingen kan het niet liggen dit moet lekker worden veel plezier  :)
 
ik vraag mij af hoe hij geworden is.
 
Brecht zei:
ik vraag mij af hoe hij geworden is.

Ja dat kom ik hier natuurlijk graag even melden!

Het was een mooie sessie vandaag, zeker met dit weer. Wel vond ik de temperatuur in het ei wat fluctueren en was ik naar mijn mening teveel bezig met afstellen. Achteraf denk ik ook dat de temperatuurprobe op het rooster teveel aan de rand van het ei heeft gezeten en daardoor lager heeft gemeten dan bij het vlees. Daardoor misschien de eerste fase wat op te hoge temperatuur gerookt want ik had de 74C kerntemperatuur met 3,5 uur al bereikt... Enfin, toen in de glaze gezet en nog twee uur door gegaard. Daarna ingepakt en rond 15u was de 88C bereikt. Het vocht afgetapt voor de eindsaus en het stuk lekker in een handoek ingepakt laten rusten.

Toen de MOINK balls in de bbq saus gesmeerd en voor het nagaren op het ei gegooid tot ze 70C waren. Dat was de appetizer voor de visite en ik had ze dus gisteren al voorgegaard met appelhout snippers.  Ik heb er bewust geen frambozenjam saus bijgemaakt. Ik zal hier wel vloeken in de kerk, maar ik vind het dus zonde om een heerlijk gerookt stukje kwaliteitsvlees zo te vernaggelen. Die BBQ saus bevat al 50% suiker he! En dat fabrieksvlees zo een beetje wordt gecamoufleerd, tja...  Dus 'kale'MOINK ballen, maar lekker dat ze waren! Dit is echt bbq'n, met een fijne appelhout rooksmaak. Volgende keer maak ik er echt heel veel meer!  :D

Toen was het tijd voor de pulled pork. 2,3 kg uit elkaar trekken was nog ff doorklauwen, maar ook dit gerecht was een groot succes. Mijn vrouw had er een mooie cole-slaw van rode en witte kool bij gemaakt en dat was echt super op de witte bolletjes met PP! Helaas te weinig foto's gemaakt maar hier de foto's voor en na het pullen.

oLHvnEm.jpg

Bn0kjnE.jpg


Ik had mijn bezoek bij de flinke hoeveelheid PP al gewaarschuwd voldoende ruimte te bewaren voor de Rubia Gallega Burgers. Omdat we lekker op tijd waren begonnen (en de tijd namen), kwam daar weer wat plek voor vrij en die burgers heb ik high&fast met wat hickory snippers gegrild. Ook een erg fijne smaakvolle dikke burger om, samen met wat verse vlaamse fritten, het Vleesfeest mee af te sluiten!

Een mooie dag dus, met mooie vleesgerechten en een resultaat waar ik zelf ook tevreden over ben. Dank voor jullie aandacht, alle verbetertips zijn welkom!


 
Ziet er heerlijk uit, alvast gefeliciteerd met je sticker. ;)
 
Fantastisch, gefeliciteerd met je knorretje!
 
Wat leuk, dan maar eens die big three compleet maken!  Ik was hier natuurlijk al verlekkeren wat nieuwe uitdaging aan het zoeken 😀
 
Terug
Bovenaan Onderaan